/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Må en kat spise havregrød?
Fra : thoustrup
Vist : 5419 gange
100 point
Dato : 17-03-13 00:14

Vi har en lidt mager kastreret kat på 5,5 år der lige pludselig er blevet sulten som bare f…
Vi giver den både tørfoder og en pose vådfoder om dagen.
Så vi overvejer at give den havregrød lavet af vand, men må den spise det?
Det er så ikke sikkert den vil, men jeg vil sikre mig at den må.

Steen

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 110 point
Dato : 17-03-13 00:24

Tilsyneladende står havregrød ikke lig på listen over ikke egnede fødevarer for en kat...

Alkohol:
Jeg vil håbe, at ingen faktisk prøver at give en kat alkohol. Alkohol kan forårsage forgiftning, mave-tarm irritation, åndedrætsbesvær, koma og død.
Abrikos, kirsebær og fersken sten, mandler, æble kerner:
Alle ovenstående indeholder cyanogene glycosider, som vil resultere i cyanidforgiftning. Dette påvirker blodets evne til at frigive ilt i vævet, så katten faktisk kvæles selv om dens blod er fuld af ilt.
Avocado:
Avocado indeholder et giftstof kaldet persin. Det findes i alle dele af avocado & er giftigt for de fleste husdyr.
Symptomerne er bl.a. mave- tarmirritation, opkastning, diarré, åndedrætsbesvær, overbelastning, væskeophobning omkring vævet i hjertet og endda død. [1]
Citrus:
Kan forårsage opkastning hos katte.
Tilberedte knogler:
Tilberedte knogler kan splintre og blokere eller punktere indvolde og bør derfor undgås.
Chokolade, Kaffe & Te:
Chokolade indeholder de naturligt forekommende methylxanthiner koffein & theobromin. Koncentrationen af theobromin er langt højere end koffein, men begge forårsager forgiftning hos katte (og hunde). Disse kemikalier er vanddrivende, de får kroppen til at miste væsker, er hjertestimulerende, giver hjertebanken & er også et nydelsesmiddel der påvirker central nervesystemet .
Alle typer af chokolade, bør undgås, herunder mørk, mælk, hvidt & kakao pulver.
Druer & rosiner:
Disse er blevet kendt for at forårsage nyreskader. Den aktive ingrediens er ikke blevet identificeret.
Macadamianødder:
Macadamia nødder har været kendt for at forårsage rystelser og muskelsvaghed i hunde, derfor er det bedst at anvende forsigtighed og undgå at give dem til katte.
Mælk:
Mens dette ikke vil dræbe din kat, er nogle katte laktose intolerante & at drikke komælk vil medføre mavegener.
Fravænnede katte behøver ikke længere at drikke mælk, men hvis du ønsker at give din kat noget mælk som en lejlighedsvis godbid er den bedste løsning at købe noget kattemælk
Svampe:
Der er mange typer af svampe, som er giftige. Mens hunde er langt mere tilbøjelige til at spise svampe end katte, anbefales det du undgår at give dine katte enhver form for svampe at være på den sikre side.
Fedt:
Mens fedt ikke er giftigt for katte i sig selv, er det ikke sundt at regelmæssigt at fodre din kat med en kost med højt indhold af animalsk fedt som kan føre til fedme. Store mængder fedt kan også forårsage bugspytkirtelbetændelse.
Lever:
Små mængder af lever er fint at spise, men hvis der fodres med det ofte kan det resultere i A vitamin forgiftning .
Løg & Hvidløg:
Løg indeholder sulfoxider og disulfider som skader røde blodlegemer & kan medføre hæmolytisk anæmi.
Vær forsigtig, når du giver din kat menneskelige fødevarer, nogle anbefaler babymad til en kat, der har mistet sin appetit. Det er fint, men sørg for maden ikke indeholder noget løg, så som flager, pulver mv
Løg giver større problemer end hvidløg.
Kartoffel (grønne dele & øjne):
Disse indeholder solanin glykosider, som kan forårsage opkastning, mavesmerter, blodig diarré, nervesystem påvirkning, depression, rysten, lammelser og hjertestop.
Salt:
Store mængder af salt kan føre til elektrolyt ubalance.
Tomat:
Se kartofler.
Tun:
Det er en anden fødevare, der er fint at fodre som en sjælden luksus, men ikke bør gives regelmæssigt, da det kan føre til en tilstand kendt som Pansteatitis eller Gul fedt syge (jeg kan ikke finde et dansk navn, men den skulle være god nok).
Gærdej:
Dette kan udvide sig i maven og forårsage oppustethed og ubehag.
Andre fødevarer som din kat skal ikke spise:
•   Soya & Ris Bran
•   Rosiner
•   Rabarber
•   Fordærvet eller muggent mad. Hvis det er dårligt, giv den ikke til din kat.
•   Humle

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-03-13 00:31

Jeg kan ikke forestille mig, at noget levende væsen kan tage skade af havregryn og vand. ;)

De gange min hund har været på skånekost har han elsket, at få havregrød, kogt på vand med hønsebouillon i.

Solsorterne ude i haven spiser også gladeligt havregryn.

Jeg googlede "havregrød kat" og fandt bl.a. disse:

http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/57771-havregroed

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=9835

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-03-13 07:39

Har katten orm...?? Hvis udekatte spiser fugle, så bliver de tynde - og får orm...! Så hjælper havregrød ikke på sagen, men en ormekur fra dyrlægen.

Hvis du kører med for billig / dårlig madkvalitet, så skal du måske overveje at skifte mærke...

Men spørger du, fordi du gerne vil peppe den op i vægt, eller fordi du vil spare på madudgifterne? For der findes jo f.eks. fede fisk (sild m.fl.), som du kan koge sammen med ris (så smager det hele af fisk...).

Mine katte spiser lidt af hvert (den ene tigger ligefrem efter toastbrød med smør) - og det går fint.

Kommentar
Fra : kirstensophie

Dato : 17-03-13 11:17

gi den noget fløde og /eller cremefraice
Og så ved jeg godt at der kommer 120 advarsler om at katte og pindsvin og og og ikke må få mælkeprodukter -men husk lige gårdkattene i "gamle" dage de fik ikke andet

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 17-03-13 12:43

den mælk gårdkatte fik var ren og nymalket ogikke slået i stykker derfor kan det bruges

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 17-03-13 13:41

Katten har IKKE orm, den spiser (så vidt jeg ved) ikke fugle og mus, den kan fange dem og lege med dem, med spise har jeg aldrig set, den har været kræsen hele sit liv, og ved kost ændring blander jeg fordret en tid inden det bliver 100 % nyt, men kræet kan godt sulte lidt i par dage, indtil den indser at det er den nye menu.
Den elsker at få sine sticks, som den får 3 gange om dagen.
Når jeg så går i hundeskoven (med hunden, der er lidt overvægtig) så får katten en pose vådfoder, så vovse ikke bliver misundelig.
Men den har bare en konstant sult. Den bevarer sin tynde krop, noget andre kastrerede katte nok misunder den, den ligner en tynd flot kat.
Dyrlægen siger også at den er flot men lidt tynd, og han ser sjældent så tynde kastrerede katte, min er også ude hver nat, men den er en kylling mht andre katte, den slås aldrig og kan ikke lide andre katte, der i mod er hunde lige sagen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-03-13 13:55

Hvorfor lader du den ikke bare æde normalt tørfoder, den skal nok stoppe når den er mæt.
Mælk kan købes som laktose fri i supermarkeder og er god til katte, det er dog ikke alle der kan lide det.
At du ikke ser at den æder mus og andet, derfor kan den sagtens tage sig en dessert/ mus når den er ude.
Og katte får bændelorm af LOPPER - ikke af det de æder.
Citat
Kattens mest almindelige bændelorm Diphyllidium caninum kan forebygges ved at behandle sin kat mod lopper. Hvis der ikke er nogen lopper i kattens omgivelser, har bændelormen ingen mellemvært, og kan derved ikke smitte katten.

http://www.netdyrlæge.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=150&Itemid=232

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-03-13 17:54

Mine katte kommer jævnligt ind med mus - og af og til er de døde... Men sikkert er, at der er lopper på mange (alle?) mus - og måske også fugle? Så orm kan ikke undgås, for lopperne hopper jo ikke af musen, før katten æder den...

Men jeg er stadig ikke blevet helt klog på, om spørgsmålet går på at få stillet kattens øgede sult - eller om den (også?) skal op i vægt...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-13 13:27

Citat
Så orm kan ikke undgås, for lopperne hopper jo ikke af musen, før katten æder den...

Mig bekendt får den orm af loppens bid, ikke af at æde en loppe eller en mus med lopper.
Men ret mig endelig.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 18-03-13 15:57

Katte elsker Lasagne
/PG

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-13 17:02

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 24-03-13 09:48

Tak for svaret marken84.