/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Adgang via Dyndns til forskellige enhede
Fra : emma210408
Vist : 1397 gange
20 point
Dato : 16-03-13 23:10

Hej
Har Ip-cam, NAS harddisk, og solcelleanlæg på mit netværk.

Kan fint opnå adgang til dem alle på netværket internt. Udefra kan jeg kun opnå adgang til den ene enhed.
Er der nogen i dette forum der har en brugbar løsning til at opnå adgang til alle 3 enheder udefra??

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 16-03-13 23:17

hmmm... jeg formoder at du mener: jeg benytter min web browser til at kigge på hhv. mit IP-cam, NAS harddisk, og solcelleanlæg på mit netværk?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 16-03-13 23:44

Hvis det drejer sig om " jeg benytter min web browser til at kigge på hhv. " så har du mulighed for at benytte PAT (Port Address Translation), så fx. port 8080 på WAN siden af din router peger på port 80 på din NAS harddisk.

Kort fortalt, så sætter du "NAT / port forward" i din router. Og når du er ude på internettet, og vil have adgang til din NAS så skriver du, i adresselinien på din browser: http:// globale IP nummer på hjemmenetværket>:8080

Skærmbillederne på routere er alle forskellige, og det man indtaster sker også i forskellig rækkefølge, så det vil hjælpe hvis du oplyser hvilken router du benytter til din internet forbindelse.

Så skal du selv kende de lokale IP numre på dine tre enheder, fx. NAS 192.168.1.112 og IP-Cam 192.168.1.137 etc.

Jep, lad os starte med dette. Hvis det her lyder som volapyk, så er det muligt at du har fordel af at kigge på
http://portforward.com/ De har både et købe program der sansynligvis kan hjælpe dig, men de har også en del gratis guider der måske kan give dig en grad af forståelse af principperne vedr. NAT/PAT og Port Forwarding.

mvh. Per Frederiksen

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 16-03-13 23:47

hmmm... der gik vist ged i noget auto-formattering hos KanDu.dk

Ignorer venligst at noget er skrevet med fed tekst i ovenstående tekst, det skyldes et eller andet auto på kandu.dk, ikke fordi detr er noget særligt at fremhæve.

Kommentar
Fra : emma210408

Dato : 17-03-13 08:37

Hej

Ja det er via webbrowser jeg skal fange enhederne udefra. Oprettede kun Dyndns fordi jeg troede det kunne hjælpe mig lettere igennem, da jeg har dynamisk IP adresse.
Min router er fra YouSee type: Netgear CG 3000
Jeg har været i routeren og kigge på port forwarding, og kender de interne IP adresser på mine enheder. Men hvad skal jeg angive som start port, og hvad som slut port. Jeg har 3 forskellige enheder der skal kunne nås udefra. Er det via samme port?
Jeg kan ällerede nu fange min ene enhed udefra (både via Dyn DNS og via IP adresse), men hvordan får jeg de sidste 2 med??

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 17-03-13 08:50

Jeg havde eller skrevet en hel stil, men den smuttede Hej hej.
glem lige dyndns lige nu.
hvis du har 3 enheder der laver sider html: på port 80.
Laver du dem om til 1080, 2080 3080 .
skriver din wan adresse:1080 udefra hvis du ikke har DNS navn sat op.
til din inverter, har jeg lavet nogle. pico-kostal.
her bruger du en porten:
http://www.piko-solar-portal.de/
en anden der kan bruges af flere typer invertere:
http://www.suntrol-portal.com/en/index
Finder du andre lad mig det vide.
forhandleren her ved mig er:
http://www.bluesolar.dk/
hilsen Steen
http://stoneplace.dk

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 17-03-13 17:25

Jeg har haft lidt svært ved at finde en udførlig online manual for Netgear CG 3000, men ligner PortForwarding skærmbilledet det herhttp://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Netgear/CG3000/Webcam32.htm ?

Hvis det er tilfældet, så er der kun mulighed for NAT og ikke for PAT. Med andre ord: du skal ændre port opsætning på dine lokale enheder, så web interfacet svarer på en anden port end 80.
Og så portforwarder du de nye portnumre i din router.

Eksempler:
NAS er:192.168.0.10:80
IP-cam er:192.168.0.15:8080
Solcelle er:192.168.0.33:9080

På routeren sættes NAS reglen:
Name: NAS
Start Port: 80
Slut Port: 80
Protocol: Both
LocalIP: 10

På routeren sættes IP-cam reglen:
Name: CAM
Start Port: 8080
Slut Port: 8080
Protocol: Both
LocalIP: 15

På routeren sættes Solcelle reglen:
Name: SUN
Start Port: 9080
Slut Port: 9080
Protocol: Both
LocalIP: 33

Udefra ville du så tilgå ex. solcelle ved at skrive:
<min dynDNS>:9080
eller hvis dit Globale IP var fx. 90.100.45.3 så ville
http://90.100.45.3:9080
give dig dit solcelle anlæg.

Men dette scenarie er afhængigt af om du kan få lov til at ændre web svar porten på IP-cam og Solcelle anlæg. En rettighed/mulighed der ikke altid er tilgængelig.

Alternativet er at du vælger at sætte en router mere ind i dit netværk. En router som indeholder muligheden for at lave PAT (Port Address Translation)

Med PAT mulighed i din router, så kunne solcelle opsætningen fx se sådan ud:
På routeren sættes Solcelle reglen:
Name: SUNpat
Port: 9080
Protocol: Both
LocalIP: 33
LocalPort: 80

i dette alternative exempel vill routeren oversætte forespørgsler på din GlobaleIp (fx. 90.100.45.3) port 9080 til lokalIP 192.168.33 port 80, adressen 90.100.45.3:9080 ville give svar fra 192.168.33:80

En uddybende note:
normalt så tænker vi kun IP numre på netværksenheder, men hvert program benytter også et poet nummer. Hvor WWW (eller rettere http:// protokollen) benytter port 80.

og secure WWW (eller rettere https:// protokollen) benytter port 443.

FTP (File Transfere Protocol) benytter fx. port 21

Et program som fx. Stages of Empiers benytter portene: 2300-2400, 6073 og 47624

På min nuværende PC benytter skype port 64663 for indkomne forbindelser.

Så når min PC fx benytter IP 192.168.0.33 så benyttes port numre til at finde ud af hvilket program på min pc der skal svare på en data pakke. Men portnumre "skjules" normalt fra brugerne, og diverse programmer benytter i stedet standard port numre (standard port numre = port numre som man i fællesskab er blevet enige om at benytte) se fx. http://www.webopedia.com/quick_ref/portnumbers.asp og særligt http://www.ietf.org/rfc/rfc1700.txt (side 7-9) for officiel enighed omkring portnumre. Men det er et lidt "langhåret" dokument.

P.S. når man vælge egne portnumre, så kan det være en god idé at vælge numre der er højere end 2400, og især højere end 1024, da man ellers nemt utilsigtet rammer ind i at meget udbredte programmer benytter port nummeret.

Nå, det blev til en lidt lang historie. Spørg hvis der er spørgsmål. og lad os vide om det ser ud som om du kan ændre standard porte på dine enheder (NAS, CAM, SOL) eller det bliver nødvendigt at guide til valg af en extra router med PAT mulighed i.

mvh. Per Frederiksen