/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Ubehandlet egetræsbord
Fra : Annemøller
Vist : 626 gange
20 point
Dato : 15-03-13 16:23

Jeg har netop anskaffet mig et temmeligt dyrt ubehandlet spisebord i egetræ fra swedese, uden at overveje at jeg ikke har en fis forstand på, hvordan det skal behandles:-/
Jeg har et sofabord (også fra swedese), der har egetræskant, som vist nok er lakeret?, og jeg ville egentlig gerne have at spisebordet skulle have næsten samme farve - altså lidt mørkere, uden at det bliver FOR mørkt. Det må heller ikke blive alt for gulligt, men det skal bestemt heller ikke være så hvidligt, som det er nu.
Samtidig vil jeg gerne have et resultat, der gør bordet anvendeligt.
Spørgsmålet er altså, sæbebehandling, eller oliebehandling?
Og ikke noget, der er for kompliceret, da der ikke er meget "handy-woman" i mig
Håber nogen kan hjælpe?

Anne

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 20 point
Dato : 15-03-13 19:13

Velkommen her på kandu

Jamen det er jo nærmest en religion, hvad man foretrækker. Personligt foretrækker jeg sæbebehandling med sæbespåner, men så får du jo ikke en mørk farve. Efter ganske få gange behandling- er det ret nemt at holde. Også vil genstridige pletter.
Min søn behandler sit bord med sæbespåner og det er ret flot.

Naturligvis, vil det altid blive en smule mørkere, på grund af slid og lys.

Alternativet er at bruge behandling med olie- det giver den mørkere farve. Alt afhængig af hvilken oliebehandling du anvender.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-03-13 19:20

Personligt ville jeg give det en omgang lak, det holder bedre.
Men du vil have sæbe eller olie = så brug sæbe, nemt at bruge og fedter ikke
jeg har brugt det på et fyrretræ´s bord og var godt tilfreds med det - TripTrap mener jeg det hed.
Olie havde jeg også brugt, men det gav skjolder mår der kom et par dråber vand på bordet
og det så JO ikke pænt ud
Det endte dog med at få en gang skibslak, det gav en dejllig og varm farve
Samme lak brugte jeg også på en gyngestol, den fik dog en ludbehandling først - særdeles pænt
jeg brugte Kaustisk soda og et stykke fint sandpapir bagefter = uden at den skiftede over til gul farve.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 15-03-13 22:26

Hej.
Brug evt en blanding :
Kold presset lindolie og Vegatabilsk terpentin.
Der er et bestemt forhold som jeg lige har glemt men det kan måske søges på nettet :)

Det holder fint , skal mættes godt af flere gange 1x så bare engang i mellem .

mhv.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-03-13 22:33

Citat
Kold presset lindolie og Vegatabilsk terpentin.
Der er et bestemt forhold som jeg lige har glemt men det kan måske søges på nettet :)

Det plejer at være ½ om ½?
Men vil stadig vælge sæbe, frem for olie - eller for mit vedkommende LAK

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-03-13 10:16

Vores spisestue fra 1991, vitrine, skænk, bord og seks stole i sæbebehandlet bøg, med over 20 år på bagen, er stort set ikke blevet mørkere på de mange år.
Da vi fik møblerne hjem, fik det to gange sæbebehandling (skummet fra sæbespånderne) smurt godt ind, efter et døgn tøreret det overskyende væk.
Siden har det kun fået to behandlinger med år imellem. Det skal bemærkes, at møblerne er masive, altså ikke fineret.
Den dag i dag, er de modstandsdygtige over for alm. brug. Der har været et "par uheld" gennem tiden, men det kan ikke ses, da der er taget action på det med det samme.
I dag bruger vi en slags "gummidug" under dugen. her kan vi så sætte varme fade/gryder mm. direkte på, uden boret tager skade.

Godkendelse af svar
Fra : Annemøller

Dato : 17-03-13 15:02

Tak for svaret smuller54.

Kommentar
Fra : Annemøller

Dato : 17-03-13 15:09

Tak for jeres svar, jeg tror jeg vælger sæbe så.. Lak er vist for svært for mig