/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugeot 206
Fra : Jagd
Vist : 459 gange
100 point
Dato : 14-03-13 12:02

Hvad er forskellen på denne model hvis det er en HDI eller en GTI ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-03-13 12:41

HDI er Diesel

GTI er Benzin

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-03-13 12:43

i begge tilfælde står,.. I .. for injection (insprøjtning)

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 15-03-13 11:39

Ja - men hvad betyder HD og GT ?

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 15-03-13 13:02

HDI,.. var jeg en anelse i tvivl om,
men iflg Wikipedia
Citat
The PSA Group sells a variety of diesel automobile engines with the HDi (high-pressure direct injection)

-- læs selv mere, hvis du vil have uddybet info
http://en.wikipedia.org/wiki/HDi

GT,.. (i betegnelsen GTI)
betyder faktisk en sportspræget bil,
- Gran Turismo - vist nok Italiensk - betyder egentlig Grand (stor) Turismo (Turisme)

fx hvis det gælder en Maserati,.. står/stod GT (Gran Turismo) en 2 dørs coupé
afh. af årstal / årgang,.. har biler med 2 døre været betragtet som mere sportsprægede end 4 dørs modeller,.. selv med samme karosseri-udformning,
http://da.wikipedia.org/wiki/Grand_Tourer
http://en.wikipedia.org/wiki/Gran_Turismo_(disambiguation)

i de glade 60. havde jeg på et tidspunkt en gl. Volvo 4 dørs udgave (fantes i 2, og 4 dørs)
når jeg holdt i en lysregulering,.. og ventede på grønt lys,
kom de 2-dørs udgaver op på siden af mig og, og med stort flabet grin råbte,
-- hey,.. du har glemt at lukke bagdørene,...

.. må indrømme der gik et stykke tid inden jeg fattede pointen,...

derudover vil jeg afholde mig fra at oversætte - GT- til Dansk,
i mine ører lyder det som en stor familiebil,...
og sådan er det helt afgjort ikke ment,... nærmere det modsatte,...

men du skal huske på at mange ekstra-betegnelser på biler ikke altid er lige logiske,
det skyldes dels af nogle udtryk stammer fra dengang hvor et 'motortrukket køretøj'
- senere automobil,... senere igen bare 'bil'
altså dengang 'larmende monstre' havde tendens til at skræmme livet af både mennesker og dyr,.. især heste,.. som havde forkørselsret,
nå,... det bliver en længere historie,

men mange betegnelser er tillige blandinger at forskellige nationaliteter,
hvor man med tiden er blevet nogenlunde enige om fælles-betegnelser fx. HDI, GTI,
'de luxe' - grand luxe osv.
det betyder ikke at det er,.. Logisk,.. eller noget 'man kan sige sig selv'

i dag er det så heldigt at man går mere og mere væk fra at skrive noget som helst på bilerne,
ikke engang fabrikatet,..

på den anden side,..
de ligner efterhånden også hinanden så meget at det er kopi af kopi,
så man kan undre sig over hvem der har patentet på de forskellige features / egenskaber / opfindelser.

Godkendelse af svar
Fra : Jagd

Dato : 15-03-13 15:51

Tak for svaret EA_HS.
mvh
Jørgen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-03-13 17:59

En glimrende beskrivelse fra EA_HS.
Citat
kom de 2-dørs udgaver op på siden af mig og, og med stort flabet grin råbte,
-- hey,.. du har glemt at lukke bagdørene,...

Blot lige dette:En sportspræget bil,har tit kun to døre.
I "gamle dage",blev begrebet TS også brugt. Jeg havde i mine unge dage,en Renault Dauphine- Gordini.Gordini er en fransk betegnelse,for en tunet bil. Gordini`en havde omkring 8 hk,mere end Dauphinen (fra 30 til 38 hk).Det rykkede bare. + Gordini`en havde hele 4 gear,mod Dauphinens 3 gear.

M.