/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Undertråden klumper
Fra : thoustrup
Vist : 3944 gange
100 point
Dato : 10-03-13 18:33

Søger hjælp hos jer husmødre der ved alt om symaskiner.
Vi har en Husqvarna prisma 945 symaskine der driller med undertråden.
Når jeg har syet ganske lidt så klumper undertråden og nålen stopper.
Jeg har renset maskinen for snavs.
Hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 10-03-13 18:41

Allerførst tjekker du om undertråden sidder korrekt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-03-13 19:47

Tjek om undertråd og overtråd sidder rigtigt, skift nålen, da det kan drille gevaldigt hvis den er skæv.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-03-13 19:54

Når du spoler tråd på undertråden:

Prøv at spol undertråden på ganske let og i et langsomt tempo.

Når du har sat spolen i maskinen, så træk i undertråden for at se om den løber uden hakker.

Spændingen kan stilles på skruen, såfremt den løber for stramt eller for løst.

Hvis den løber for stramt - løsnes skruen, hvis den løber for løst- strammes skruen. Du kan sagtens mærke forskel.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 11-03-13 10:03

Husk, når du trækker i tråden, som kommer ud under strammefjederen, skal spolen dreje modsat vej. Det bremser også lidt på tråden så den ikke løber for let! God fornøjelse!
(Hilsen fra en pilfinger, der startede med at sy sig i pegefingeren på mors Singer trædemaskine)

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 11-03-13 18:21

I vores brugsanvisning står der.
Undertråds spændingen indstilles med skruen på undertrådsspolen.
Tag spolen ud og lad spolen hænge frit i tråden, den skal blive hængende uden at løbe ud, giver man en lille ryk/rusk, må den løbe lidt men skal så stoppe, evt. stram eller løsne skruen lidt.

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 100 point
Dato : 12-03-13 12:56

Her findes en lang række video, som fortæller om lidt hvert.

http://www.royal-consul.dk/da_c/video/

Måske ikke lige dit mærke, men indstilling af undertråd er nogenlunde ens for alle maskiner.
/PG

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 12-03-13 13:46

Tak for svaret Guild.
Tak for alle svar, jeg var ved Frank Toyota symaskiner og han skiftede en trådfanger, en plade bag undertråden, der varen ridse i og der hang overtråden fast i, så nu køre maskinen, så inkl. rep og 10 nye spoler = 200 kr.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-03-13 14:47

Lyder som en absolut rimelig pris.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 12-03-13 21:59

lad være med at bruge billig tråd overhovedet- troede jeg var smart,brugte billeig tråd som undertråd. mente jeg var vældig smart. men bøvl og bøvl indtil jeg skiftede til kvali-tråd. ikke flere problemer. billig tråd er f.eks. polyester, som snor sig.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-03-13 06:55

Citat
lad være med at bruge billig tråd overhovedet- troede jeg var smart,brugte billeig tråd som undertråd. mente jeg var vældig smart. men bøvl og bøvl indtil jeg skiftede til kvali-tråd. ikke flere problemer. billig tråd er f.eks. polyester, som snor sig.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du kalder henholdsvis billig tråd og kvali-tråd.

Men for mange år siden, da jeg havde en symaskine fra Kvickly (god maskine), da var der sytråde som jeg ikke kunne bruge, og holdt mig til de dyre.

Mern nu hvor jeg har en Husqvarna er det ikke noget problem, at sy med tråd fra f.eks. Stof og Stil, som er rimelig billig.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 13-03-13 16:11

prisen for eksempel

altså, da jeg rigtig var i gang med syningen, brugte jeg meget en overlocker. der skulle 4 ruller tråd til
så det kunne nemt blive en ordentlig udskrivning. den billige tråd er ofte trist og mat i farven og vil gerne sno sig (løkker).
har I oplevet, at tråd kan blive gammel og derved mister sin elasticitet?
bernina er min favorit i symaskiner.