/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ny ledning i PH 4 1/2
Fra : Tonganeseren
Vist : 5293 gange
300 point
Dato : 05-03-13 00:19

Så kommer det store forkromede spørgsmål. Jeg har fundet en smaddergod ophængning - med gennemgående bolt og krog, men nu vil konen have skiftet den sorte ledning ud til en hvid - subsidiært til en grå stofledning.

Er der nogen (det er der garanteret, dygtige folk her på KANDU) som kan fortælle lidt om, hvordan man skiller sådan en lampefætter ad???????
Gerne så detaljeret som muligt.
Konen følger mine mindste bevægelser - som en sulten høg, så jeg ikke ødelægger noget på lampen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-03-13 00:31

Er det en ny lampe?

Hvordan skifter jeg ledning på min lampe? -Vi anbefaler altid, at ledningsskift på Louis Poulsen lamper foregår hos en autoriseret elinstallatør. Bemærk venligst, at skifter du selv ledningen på en Louis Poulsen lampe, bortfalder garantien.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-03-13 00:44

Lampen er et arvestykke og er nok 5 år gammel og faktisk meget pæn.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-03-13 00:47

Den er forsynet med en megastor glødepære. Kan man købe den slags nu - eller findes der en form for erstatning?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-03-13 01:02

Mon du bliver klogere af denne http://www.svendaage.dk/el.pdf

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-03-13 01:22
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-03-13 01:28

Nu er jeg ikke helt uden evner udi det elektriske. Uddannet telegrafist, tidligere "Eksperimenterende Dansk Radioamatør" og fik en civiluddannelse i forsvaret omhandlende svagstrømsteknik. Jeg har også undervist på aftenkursus hvad angår "Radioteknik" og er en af de få som kan bygge en rørforstærker.
Men!
Jeg er bange for at ødelægge noget på den fordømte PH lampe. Jeg har brug for at vide, hvordan skidtet skilles ad. Sådan en fætter koster fra ny cirka 14.000 kroner, og sker der noget alvorligt, er det nat med aftensmad og sex i en måneds tid. Der står altså meget på spil.
Jeg kan godt se de tre fingerskruer, som skal løsnes for at fjerne den nederste "skål" glas, men hvordan pokker skiller man resten ad???
Denne gang har jeg ikke fået de berømte 24 - timers frist, men pludselig står hun der - med de kendte ord: "Var der ikke noget med den lampe".
Det blanke rør over glasskålene kan vel drejes af, men før jeg bruger bøfferne, skal jeg vide noget mere.
Men OK! Hvis jeg ikke kan hitte ud af det, så går turen til en installatør, selv om jeg kvier mig ved at betale hans tur til Caribien dette år.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-03-13 01:29

Både hunden og konen snorker så forbandet, og derfor sidder jeg og kigger på lampen. Smadder hyggeligt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-03-13 02:18

godt du har overvejet en god befæstning i loftet, http://ing.dk/artikel/knaekket-plastophaeng-fik-ph-lampe-til-falde-ned-hvem-har-ansvaret-135751

Jeg kender ikke lampen, så skal nok holde mig fra at lokke dig til at røre ved glasset

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 05-03-13 10:42

http://cubus-adsl.dk/elteknik/haandvaerk/stofledning.php

http://cubus-adsl.dk er et fantastisk site med vejledninger til stort set alt inden for EL.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 300 point
Dato : 05-03-13 14:02

http://www.dansk-el.dk/category/ph-lamper-reservedele-606/

Nu er det jo ikke en monster tung lampe ca 3,5 kg

Hvilken type loft er det?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-03-13 18:21

Hej rotw

Nu ligner det noget. Her kan man se, hvordan tingene ser ud. Det er rigtigt at lampen ikke vejer mere end 3,5 kg, men min bedre halvdel har simpelthen skræmt livet af mig, hvis jeg var årsag til at den havarerede.
Der er tale om et bræddeloft - altså dissehersens falsede fyrretræsbrædder i tykkelsen omkring 10 mm og 100 mm i bredden.
Derfor har jeg været oppe på loftet og har fundet ud af, at en krog med gevind kan bruges - altså med spændskive og møtrik. Så kan der dælme ikke ske noget.
Hvis jeg kvajede mig, ville jeg komme til at høre om det resten af mit miesrable liv, og det kender de fleste mænd nok til.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-03-13 18:25

Nøj! Her kan jeg købe en baldakin. Meget fin hjemmeside.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-03-13 18:35

Pendlen er af typen 4 1/2 - 4.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-03-13 19:07

Citat
Hvis jeg kvajede mig, ville jeg komme til at høre om det resten af mit miesrable liv, og det kender de fleste mænd nok til.

Jow tak....den kender jeg.Vi arvede på et tidspunkt,et Alabast lysekrone.Vejede nok i omegnen af 25 kg.Den blev monteret oppe i et spær,ved hjælp af wiren i koblingskablet,fra een af mine gamle Opel`er. Opel kan genbruges,til lidt af hvert.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-03-13 19:30

Citat
Denne gang har jeg ikke fået de berømte 24 - timers frist, men pludselig står hun der - med de kendte ord: "Var der ikke noget med den lampe".

Vent nu med den skide lampe.Lad fruen høre denne her:

http://www.youtube.com/watch?v=x2EVbkDXKYc

Så behøver i slet ikke lys.......og det hele kan udsættes til uge 34.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-03-13 19:46

Nu jeg er godt igang med at afspore dit spørgsmål,så se lige denne "drummer".
http://www.youtube.com/watch?v=6DVbt5W-DNc
Der kan selv svend bonavent,(Desværre død) ikke være med.

Nu skal jeg nok stoppe med "morskaben".

M.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-03-13 20:34

OK, han kan sit håndværk, men lyt så lige til Levon Helm fra The Band, som både trommer og synger.

http://www.youtube.com/watch?v=RDnlU6rPfwY

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-03-13 21:09

Jaja...men jeg synes nu ikke,han rører særligt meget i gryderne.

Men det er rimeligt sjælden,at trommeren samtidig er forsanger.(Vokalist).

To jeg lige husker er Jan & Sunny Boys.Og Svenske Lasse Stefanz.

Nåmen,vi bevæger os vel mere og mere væk fra spørgsmålets karakter.

Og jeg lover ikke at vende tilbage,uden at være under stærk pres dertil.

M.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-03-13 02:56

Netop som du skriver konen vil altid lade dig høre for det hvis der ske noget med lampen

Så derfor tager du lampen og køre ned til en af de lokale elektrikere og får dem til at skifte ledningen og evt opsætte lampen og i bedste fald lader du hende vælge firmaet som skal skifteledningen og evt hænge den op så er du ude over et livslangt maridt hvis der skulle ske noget

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-03-13 04:07

Lige min tanke rotw -

eller du kører et sted hen, hvor de forhandler Ph lamper, køber en pære og ledning og får dem til at vise dig, hvordan det er muligt at skille lampen!

http://www.elbutikken.dk/shop/louis-poulsen-reservedele-79c1.html

Stor eller lille lampe reparation
Om det er en stor eller lille reparation af netop din lampe, er ikke så afgørende, vi kan normalt reparere de fleste defekte lamper. Ofte er der blot tale om defekte glas til en PH lampe eller udskiftning af ledning og fatning. Er det en større skade klarer vi i de fleste tilfælde også det. De defekte lamper renoveres i vores Showroom i Næstved, hvor vores dygtige personale er klar til at hjælpe dig. Har du en special reparationsopgave eller vanskeligt ved at bringe lampen til os kan vi sagtens komme til dig. http://www.hngruppen.dk/renovering-lamper.html

Profilen pallebhansen ? Husker, han er el installatør, mon ikke han lige ved hvor lampen drejes?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-03-13 17:54

Hmmm! Man kunne jo ringe til Næstved og aftale tid for udskiftning af 6 meter stofledning. Måske kunne jeg vente i byen, til man har udført arbejdet. En god løsning for en tøsedreng.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-03-13 04:36

Nu er det jo lidt svært at vide i hvilken postnummer by der er tættest på dig?

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-03-13 21:50

Tak for svaret rotw.

Så er lampedutten hængt op, og den hænger der stadig. Jeg fik PH-manden i Allerød til at skifte ledningen.
Tak for hjælpen derude i æteren.

Mvh.
Tonganeseren