/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Røde Kors
Fra : mig-selv
Vist : 588 gange
100 point
Dato : 02-03-13 21:07

Hvad gjorde DE af godt i Tyskland i årene 1933-45.
Gerne et par gode eksempler.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-03-13 22:11

Hvad tænker du, at de skulle have haft af opgaver i Tyskland i tiden op til 2. Verdenskrig? Det er jo i krisesituationer de udfører deres arbejde, ikke under "normale" forhold

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-13 23:26

Citat
Tyskland i tiden op til 2. Verdenskrig?

Citat
normale" forhold

Hader at gætte på hvad der foregik, med Røde Kors billigelse i deres såkaldte LEJRE/ Eutanisi-program
Samt det hele var med PAVEN velsignelse
Gad vide om de ligefem HJALP krig´s ofre, eller bare aflivede dem som en hund
(skulle sikkert have været under JAGT).

Men giv mig et eksempel på at Tyskere (SS) har brugt det Røde kors til andet end? gæt selv.
Og sikke mange mennesker de kunne hjælpe, eller er det bare en drøm/ virkelighed.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-13 23:27

Hvad gjorde DE af godt i Tyskland i årene 1933-45.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-03-13 12:32

Citat
Den Anden Verdenskrig var ICRC’s anden store styrkeprøve. Det største problem var, at det nazistisk kontrollerede Tyske Røde Kors nægtede at samarbejde med ICRC til trods for vedtægterne i Geneve-konventionen samt, at det ikke lykkedes ICRC at få en aftale med Nazi-Tyskland om behandling af fanger i koncentrationslejre. Det lykkedes heller ikke Røde Kors at få pålidelige informationer om udryddelseslejrene og massemordene på europæiske jøder. Efter november 1943 fik organisationen dog tilladelse til at sende pakker til fangerne i koncentrationslejrene, i alt blev det til 1,1 million pakker i løbet af krigen.
I 1944 fik ICRC tildelt sin anden Nobels Fredspris.

Den 12. marts 1945 fik organisationen tilladelse til at slippe hjælpearbejdere ind i koncentrationslejrene under forudsætning af, at de blev der krigen over. 10 hjælpearbejdere accepterede vilkårene og besøgte lejrene. Efter kriges afslutning hjalp ICRC og de nationale foreninger med at organisere hjælpearbejdet i de lande, som var hårdest ramt.

http://www.faktalink.dk/titelliste/roed/roedhist

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 03-03-13 13:53

Citat
Det lykkedes heller ikke Røde Kors at få pålidelige informationer om udryddelseslejrene og massemordene på europæiske jøder.

Jo der var pålidelige oplysninger udsmuglet fra omtalte lejre, men problemet var, at ingen ville tro på det, og der kom mange beretninger, både fra enkelte flygtede mennesker og udsmuglet mareriale såsom skrevne beretninger.

Og i Røde korses hovedkontor i Schweitz ville de heller ikke tro det, ligesom de heller ikke gjordt noget da Schweitz lukkede grænsen for flygtende Jøder, men sendte dem lige lukt tilbage til Hitlers (SS), det er en sort plet på RKS historie.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-13 23:24

Jo nu skal du høre.

I 1942 fik Røde Kors Nobel Fredsprisen.

Og som tak for det, hjalp Røde Kors utallige af tyske krigsforbrydere med at undslippe til Spanien og Sydamerika ved at udskrive rejsedokumenter i Røde Kors navn.
Yderligere - lykkedes det ca. 8.000 tidligere Waffen-SS-soldater via Røde Kors, at flygte til Storbritannien og Canada i 1947.

I 1963 kommer takken igen - denne gang med endnu en Nobel Fredspris med titlen "for 100 års indsats"

Jo, dejlige drenge, disse Røde Kors'er.

Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-03-13 14:45

Citat
Hvad gjorde DE af godt i Tyskland i årene 1933-45.

Hvorfor vil du kun høre, hvad DE gjorde af godt - hvorfor ikke hele sandheden..?

Eller - er der ironi i sætningen......"Hvad gjorde DE af godt i Tyskland i årene 1933-45."