/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Førtidspension ?
Fra : Nul7
Vist : 1066 gange
50 point
Dato : 02-03-13 17:38

En jeg kender er af sin læge anbefalet at søge førtidspension.

Hvor henvender man sig, når der skal ansøges om førtidspension?
Ringer man til en eller anden socialrådgiver direkte eller til den stedlige kommunes receptionnist?

Altså! Jeg tænker på de allerførste skridt.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 60 point
Dato : 02-03-13 17:55

Henvendelse sker til jobcenteret i den pågældende kommune.

alle oplysninger ligger på kommunens hjemmeside.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 02-03-13 17:55

BORGERSERVICE. Kommunen omstiller. Eller spørg dit stedlige bibliotek!

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 02-03-13 18:00

Vedkommende skal tale med sin socialrådgiver. Og det er socialrådgiveren der skal søge pensionen. Hvis han/hun selv søger, har kommunen ikke pligt til at søge alle de helbredsmæssige oplysninger der findes og giver derfor oftest afslag. Og få lægen til at skrive til socialrådgiveren når din bekendte har fundet ud af hvem hans/hendes socialrådgiver/sagsbehander er. Vær opmærksom på, at efter de nye regler er det næsten umuligt for folk under 40 år at få førtidspension. men hvis man kun kan arbejde få timer, kan man få flexjob.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 02-03-13 18:08

Husk hvis der kommer et afslag, skal din bekendte kræve et begrundet skriftligt afslag der kan ankes.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-13 18:29

Jeg kan anbefale din bekendte at oprette sig på denne side

http://www.k10.dk/

Hvis man ikke umiddelbart selv kan finde svarene, så er der altid nogle der kan hjælpe

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-13 19:20

Man går til det Offentlige, de starter ´sagen´ bare du nævner ordet PENSION og så venter du bare.
Man bliver så indkaldt til samtale, og så bliver du smidt rundt med i det Danske system, men alt i alt fra du søger og til det nærmer sig ½ til 1 år - med eller uden afslag, sådan var det for 20 år siden.
Afslag kan altid ankes - men stadig gennem det Offentlige (som Dommer) igen, kommer det så langt, ville jeg tage en bekendt med, der kan huske hvad der bliver sagt/ lovet, for er man alene og ikke lige har tankerne det rigtige sted så kan der hurtig opstå misforståelser.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-13 19:27

Citat
Hvis han/hun selv søger, har kommunen ikke pligt til at søge alle de helbredsmæssige oplysninger der findes og giver derfor oftest afslag

Da jeg fik Pension var det Kommunen der startede det hele, og de spugte IKKE alle til råds, eller også valgte de ikke at bruge visse udtalelser, som kunne gavne mig. men den gik da fint nok igennem.
Sidste gang, ikke mange år siden da min ´sag´ skulle til genoptagelse, fik jeg at vide, at jeg nu ville få MAX Pension/beløb , og det havde jeg endda ikke søgt eller bedt om = de havde opgivet mig

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 02-03-13 21:27

til mig-selv. I nogle få kommuner går tingene glat, men i mange kommuner gør de alt for at kunne give afslag. og i de senere år er det blevet sværere at få førtidspension.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 02-03-13 23:10

Nul7 din vens læge skulle kunne starte ansøgningen det gjorde min da, han ved jo hvorfor han mener at han skal have pension.
Derfor skulle din ven gå tilbage og få lægen til at starte det.
alan57

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-13 23:43

Citat
til mig-selv. I nogle få kommuner går tingene glat, men i mange kommuner gør de alt for at kunne give afslag. og i de senere år er det blevet sværere at få førtidspension.

Sikkert også derfor jeg skrev, som skriver men jeg hører stadig til den 3´de største Kommune,
og giver de mig en Pension jeg ikke har søgt eller bedt om, FOR 2én gang (MAX), før de opgav mig
Begrav dig selv osv, DET havde jeg ikke bedt om, men jeg blev bare indkaldt til møde + medbring diverse beviser? der kan bevise, ? et eller andet, OG DEM skulle jeg selv fremskaffe fra en PsyK der ikke længere har lov til at MISBRUGE Danskere i Danmark og lang tid før man tog en BACKUP eller for den sags skyld havde en PC, jeg havde haft en KOPI, men den blev væk i en masse flytterod/ 3xgange - samt der skulle varme på ovnen til et jagtet dyr. og så er den da glad Det var dæleme en lang smøre - meget SORRY, skal lige op å då - OG det gør sgu ondt.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-03-13 00:41

så nemt går det ikke i dag.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-03-13 01:25

Citat
En jeg kender er af sin læge anbefalet at søge førtidspension.

Hvor henvender man sig, når der skal ansøges om førtidspension?

det skulle din bekendte sandelig have spurgt lægen om, da lægen anbefalede pensionen,
lægen ved alt om den slags,.. arbejder med det til daglig,
ring, besøg, eller email tilbage til lægen,.. evt sekretæren, for mere info,

'vi andre' kan kun fortælle historier fra vores egne, familie og venners erfaringer,
det er desværre ikke meget værd,.... aller højest en masse unødvendige henvendelser,
fordi,... reglerne og fremgangsmåden er forskellig fra kommune til kommune,
landsdel til landsdel,.. og ikke mindst hvilken grad af sygdom / uarbejdsdygtighed det handler om,.. så start med lægen, (tilbage til udgangspunktet)

en gl. veninde af mig skulle igennem over et års forskellige arbejdsprøvelser for at overbevise de relevante myndigheder om at lægen havde ret,

en veninde til veninden,............... -- joo sådan var det vist,.... !
gik om man så må sige "glat igennem" og fik pensionen i løbet af få mdr.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 01:39

Citat
kommer det så langt, ville jeg tage en bekendt med, der kan huske hvad der bliver sagt/ lovet, for er man alene og ikke lige har tankerne det rigtige sted så kan der hurtig opstå misforståelser.

Jeg vil hellere anbefale, at man sørger for skriftlig dokumentation.

Drop telefonsamtaler med kommunen. Lad det køre via mail.

Efter møder sender man en mail med referat af det vigtigste og spørger, om man har forstået det korrekt.

Og man afleverer aldrig noget, uden at få en kvittering på, at de er modtaget.

Mit bedste råd er som Nordsted1's, tilmeld dig som bruger på K10.dk .

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 03-03-13 10:48

Ens læge må ikke lægge op til førtidspension, han/hun må kun beskrive ens helbredstilstand. Kan man præsterer 10 timer om ugen er der ingen chance uanset hvad lægen siger eller man er under 40 år.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 11:14

Citat
Kan man præsterer 10 timer om ugen er der ingen chance uanset hvad lægen siger eller man er under 40 år.

I dag hedder det fleksjob hvis du kan arbejde 2 timer pr. uge, og der er håb om/udsigt til, at arb.evnen kan forbedres en smule.

Ellers har du helt ret.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-03-13 11:52

Og spørgsmålet var ???

Citat
Hvor henvender man sig, når der skal ansøges om førtidspension?
Ringer man til en eller anden socialrådgiver direkte eller til den stedlige kommunes receptionnist?

Altså! Jeg tænker på de allerførste skridt.

Jeg synes det ville være rart om der kom anbefalinger til det spørgsmålet drejer sig om, istedet for at foregribe sagens gang.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-03-13 12:05

Citat
Førtidspension
• Vurderingen af, om borgeren skal have tilbud om revalidering eller fleksjob eller evt. indstilles til påbegyndelse af sag om førtidspension ligger i jobcentret.
• Jobcentret har ansvaret for, at alle muligheder for at blive selvforsør-gende ved beskæftigelse – herunder fleksjob – er afprøvet, før der kan påbegyndes en sag om førtidspension. Afprøvningen omfatter alle akti-verings- revaliderings- og behandlingsmæssige samt øvrige foranstalt-ninger.
• Når jobcentret finder det dokumenteret, at arbejdsevnen er varigt ned-sat – at alt relevant er afprøvet – indstiller jobcentret til den del af forvaltningen, der har kompetence i sager om førtidspension, at en sådan sag påbegyndes.
Det er væsentligt at holde fast i, at jobcentret ikke har kompetencen til at påbegynde, endsige afgøre en sag om førtidspension. Ordet indstilling, som fremgår af lovbemærkningerne til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, er ikke ensbetydende med, at jobcentret træffer nogen afgørelse.
Jobcentrets arbejde med ressourceprofilen er ensbetydende med, at forplig-telsen til partshøring opfyldes. Det samme gælder i forbindelse med færdig-behandlingen af sagen i den del af forvaltningen, der træffer afgørelse i før-tidspensionssagen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-03-13 05:04

1 ingen læge kan give førtidspension
2 så hedder det minimum arbejdsprøvning, adskilleligt speciallæge udtagelser mm
Og bemærk pensionsnævnet har IKKE pligt til at rette sig efter. Lægeudtagelser

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-03-13 08:23

rotw jeg sagde ikke at læger kunne give pension.
Det jeg sagde var at min læge startede min pension og da man alligevel skal til lægen for at få en udtalelse om den/eller de sygdomme man søger pension for, så forstår jeg ikke problemet.
alan57

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 04-03-13 15:26

Tak for alle de efterhånden flydesgørende svar/kommentarer.
Jeg kan imidlertid fortælle at vedkommende er sidst i 50 serne.
Vedkommende har traumatisk stress syndrom af værste slags, så slemt at hun/han ikke kan overskue at skulle gennemgå alle de afprøvninger, selv det blot at ansøge føles uoverskuelig.
Er blevet anbefalet at søge både af psykolog og læge.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-03-13 17:48

Nul7, det er din ven altså nød til, man får ikke pension idag uden disse udtaleser og de kan i princippet blive ved med at forlange dette, indtil de har den indfo: de skal have for at kunne tage stilling til om din ven er syg nok til at få en førtidspension.
Og grunden er jo helt i orden fordi der i mange år var folk der blev overført til pension som ikke burde have haft dem bla: fordi det var bedre økonomisk for kommuner at give førtidspension end kontanthjælp da staten så skulle betale en del af det beløb hvis man fik pension istedet for kontanthjælp hvor kommunerne selv skulle afholde alle udgifterne selv.
Det var et stort problem fordi det også mistænkligegjorde en helt del førtidspensionister som nasser røve og mange af disse ofte meget syge mennesker kunne ikke slå fra sig og måtte så bare dukke sig endnu mere end normal det kan ikke være rigtigt at man skal bevise at man er syg oveni sygdommen overfor ganske alm: mennesker der må sku være en kant, hvorfor skal de også jages af mennesker?
De kan sku da ikke gøre for at de er blevet kroniske syge vel?
alan57

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-03-13 20:56

Citat
Vedkommende har traumatisk stress syndrom af værste slags, så slemt at hun/han ikke kan overskue at skulle gennemgå alle de afprøvninger, selv det blot at ansøge føles uoverskuelig.
Er blevet anbefalet at søge både af psykolog og læge.

Nogen har kæmpet en årelang kamp for at blive tilkendt førtidspension, men derer altså også mennesker, som er blevet behandlet rigtig pænt i systemet, og nærmest båret på hænder.
Dem hører vi bare ikke om så tit.

Hvad lever vedkommende af nu?

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 05-03-13 11:20

Tak for svaret smuller54.