/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Rødvin i PC :-(
Fra : Lincoln1242
Vist : 516 gange
50 point
Dato : 01-03-13 10:35

Jeg har været så uheldig at spilde rødvin i min kun 3 uger gamle computer - sort uheld...

Det var ganske lidt, der ramte omkring musepladen, men nok til at den straks slukkede. Jeg prøvede at tænde for den igen, uden held.

Jeg forsøgte så at skille den ad, så jeg kunne tørre den indvendigt, men selv efter at have fjernet alle de små skruer, så kunne jeg ikke åbne den.

I dag har jeg så prøvet at starte den igen, og der var lidt liv... men der kom et skærmbillede op, der siger: "Boot Device Not Found. Please install an operating system on your hard disk. F2 system diagnostics."

Hvad betyder det på almindeligt dansk? Er det styresystemet, der er kaput? Der er/var Windows8 på den. Jeg prøvede så at køre system diagnostics, men skærmen gik i sort. Jeg tændte igen, der er lys i on/off knappen, indikatoren for caps lock skiftevis tænder og slukker, men der er stadig sort skærm...

Ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an herfra...!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-13 10:43

Så længe den sandsynligvis stadig er våd/fugtig inde bagved, så er det ikke godt at starte den.
Tag hellere det store batteri af og lad den tørre en uges tid.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 01-03-13 10:48

Tag den med ned til Computer reparatøren og lad ham se på den!

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 01-03-13 10:57

Når den er så ny, skulle du anmelde til forsikring, måske, som jeg har, er der en dækning hvor de tager sig af en reparation...frem for at give dig en ny good luck

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 01-03-13 11:19

Jeg har ingen forsikring, der dækker, så jeg får ikke noget ud af at anmelde det.

På min gamle pc havde jeg en forsikring, som jeg gav 1.000 kr. for - ifølge sælgeren dækkede denne forsikring stort set alt, også hændelige uheld. Det viste sig så IKKE at holde stik. Den dækkede ikke hændelige uheld. Ja, den dækkede faktisk ingenting. Så jeg fravalgte forsikringen da jeg købte denne PC - hvorfor købe en forsikring, når den er værdiløs...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-03-13 11:45

Citat
"Boot Device Not Found. Please install an operating system on your hard disk.

Tyder på at harddisk er blevet "fuld"!

Prøv at vende bunden i vejret på den, der er nogle små "låger", harddisken sidder i nærheden af touch pladen, pil HD ud og tør "maskinrummet" og prøv igen...

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 01-03-13 12:10

Jeg har spildt lidt kaffe (Uden sukker) på tastaturet. Det kostede et nyt tastatur. Pris 750,- kr.

Her: De var hurtige det tog kun 2 timer.

http://www.pcservicecenter.dk/?gclid=CIHAsOKv27UCFYKN3god9QgAmw

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 01-03-13 12:33

Det lykkedes mig at få dækslet af (det til harddisken) igår; der var ingen væske at se overhovedet. Så den er ikke 'druknet' totalt; der er tale om få dråber (selv om det også kan være nok!).

Tror jeg prøver at finde en reparatør, der kan afsige 'dom' over den...

Men hvad betyder "Boot Device Not Found. Please install an operating system on your hard disk" - skal det forstås sådan at styresystemet (W8) er pist væk!? Og nej, jeg har ikke nået at lave en recovery disc... havde ikke lige forventet at jeg ville kunne få brug for den så hurtigt...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-13 14:16

Citat
Boot Device Not Found. Please install an operating system on your hard disk
det betyder at computeren ikke kan finde et styresystem og du opfordres til at installere et styresystem.
Det er sikkert en god ide at få computersmeden til at se på problemet
Du kommer sikkert selv til at betale for reperation men brug support der hvor du har købt computeren, Windows skal være på computeren og den skal du ikke betale for en gang mere, men arbejdet med at få computeren til at køre igen, den skal du sikkert selv betale

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 01-03-13 15:43

Du behøver jo ikke have en speciel forsikring på PX, men hvis du har den rigtige indboforsikring kan den måske dække.

De løse forsikringer man køber er ALT for dyre. Jeg har en elektronikforsikring tilkoblet mit indbo for ca 200 kr. årligt. Den dækker slt elektronik inkl. TV hårdehvisdevarer og lign.
Men jeg tror næsten din indboforsikring dækker når det er så ny en maskine.
Ring da ogs spørg dem...det skal da også hjælpe dig

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-03-13 19:03

Hallooo
Mange gode forslag.
MAN SKAL IKKE FORSØGE AT STARTE EN PC MED RØDVIN I MUSEPLADEN!
Selv om PC'n er tør igen, efterlader rødvin en smule fedtet stads, så den SKAL renses, hos en reparatør. Manglende styresystem beskeden kommer måske fordi der pga. en kortslutning i musepladen eller andet under den gives en forkert besked under opstart.
Problemet kan ikke løses i denne tråd, så afsted ned til computerbutikken, og få den efterset.
Held og lykke, håber ikke der er sket for stor skade.

Annuller spørgsmålet
Fra : Lincoln1242

Dato : 02-03-13 11:36

Efter at have startet computeren op dagen efter, så var der ingen problemer - tak for alle svar!