/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fiberbetonplader til mosaik
Fra : ElseR
Vist : 694 gange
200 point
Dato : 01-03-13 09:16

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at lave nogle mosaikbilleder (op til 50 cm x 60cm) som kan hænge udendørs hvor de bliver udsat for vejr og vind. Billederne laves af fliser, porcelæn m.m. som klæbes på en plade med fliseklæb, og der fuges med fugemasse. Til indendørs brug har jeg lavet dem på krydsfinerplader, og det holder fint. Men når de skal hænge udendørs hvor de bliver udsat for regn, og frost er jeg meget i tvivl om at de kan holde. Derfor kom jeg til at tænke på at man kan få nogle fiberbetonplader til facadebeklædning og at de måske kunne bruges. Som disse http://www.bygmax.dk/byggematerialer/plader/eternit-facadebeklaedning/eternit-plan-plader.html

Så er mit spørgsmål om man selv kan skære disse plader i den størrelse man vil have dem, og om man kan klæbe fliser på dem?

Hvis ikke, er der så nogle der har andre ideer til hvad jeg kan bruge som underlag til mine mosaikbilleder, uden det bliver for tungt og tyk.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 210 point
Dato : 01-03-13 09:33

Du skal bruge en vinkelsliber med tynd skive. Den æde sig gennem materialet. Du skal naturligvis bruge støvmaske, høreværn og sikkerhedsbriller. Du kan også bore i materialet med stenbor. Materialet er velegnet til fliseklæb.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-03-13 10:53

Der var du heldig. Thyregod gav svaret i første hug!
Det kan være, forsiden er behandlet med noget vandafvisende, som ikke binder klæberen så godt, men så bruger du den anden side til at klæbe på.
vh
pbp

Husk, det skal være en tynd skive til stenmaterialer, den til stål slides alt for hurtigt.

Godkendelse af svar
Fra : ElseR

Dato : 01-03-13 22:37

Tak for svaret Thyregod8.
Så vil gå videre med mit projekt
Else