/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Gori foldepropel
Fra : Joris
Vist : 1142 gange
100 point
Dato : 25-02-13 10:26

Min foldefropel sidder uhjælpelig fast på skrueaksel. Har sikkert ikke været demont. i alt for mange år.
Kan man demontere bladene, så kunne der anvendes en aftrækker. Hvordan demont. man bladene. Det er en 2 bladet gori foldepropel

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-02-13 11:11

He eropskriften på en 3-bladet propel, men fremgagsmåden er den samme:

http://www.sleipner.no/ressurser/24/manualer/Gori/3%20Bladet%20foldepropell.pdf

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-13 11:29

Læg mærke til den lille aftrækker (17) som ligner min aftrækker til svinghjulet på en knallert.

Når du har spændt din aftrækker an (måske du kan bruge en med kun to arme) så slå lidt for enden ind mod akslen.
Det er bedst at trykke med en messingmøtrik så akslen ikke deformeres.

Kommentar
Fra : Joris

Dato : 26-02-13 12:19

Der er desværre stor forskel på opbygning af en to bladet og en tre bladet foldepropel.
Alle rustfri pinolskruer er demont. uden problemer. Akslen, propelbladene, rotere på (stk) er planslebet med overfladen på messinghuset. Hvordan demont. jeg disse aksler?

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 26-02-13 16:28

du skal bruge en gasbrænder for at gøre det.
der sidder en pinolskrue til hvert skrueblad. dem skal du have ud først. det er helt sikkert nødvendigt at varme godt inden du prøver at skrue dem ud, for normalt får de en klat locktite for at de ikke skal ryste løs under drift.
når de er ude, kan du slå stifterne, som skruebladene drejer om, ud.
så er du inde ved møtrikken, som du tager med en topnøgle.
og igen, brug godt med varme, for ellers er der bare noget der går istykker eller bliver drejet over.
når møtrikken er taget, kan du muligvis tage hovedet af ved at banke forsigtigt med en hammer, men hvis ikke er det bare på med varme igen.
brug en lille gasbrænder af dem med udskiftelig beholder. den har en fin størrelse til den slags arbejde.
og vær opmærksom på, at alle dele skal sidde samme sted når du samler den igen. så hvis ikke der er stemplet tal eller bogstaver i delene, så skriv på dem med en tusch.
og husk at bruge locktite igen til skruerne.

Godkendelse af svar
Fra : Joris

Dato : 26-02-13 21:09

Tak for svaret trimare46.