/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
15w40 olie
Fra : axelbjarne
Vist : 571 gange
100 point
Dato : 25-02-13 07:09

Efter at min Astra F har fået slebet topstykket, mener jeg har den bruger lidt for megen olie - jeg bruger 10w40. Kan jeg med fordel bruge 15w40 olie i stedet - Motor har kørt 300.000 km.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-02-13 07:15

Bare prøv med 15/40 men det er ikke sikker det hjælper på oljeforbruget
alimak

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-02-13 07:44

Nogen som har erfaring med dette produkt, som jo lyder særdeles godt....

http://www.shop.japanerimport.dk/product.asp?product=476

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 25-02-13 09:20

Engang købte jeg en godt brugt bil med en del km (sikkert over 200.000 - jeg husker det ikke nøje, så måske mere). Den brugt olie, og jeg hældte 15/40 på, men forsøgte så med 10/40, og da det mindskede forbruget, hældte jeg 5/40 fuldsyntetisk på, og den brugte stort set ikke olie. Min teori er, at den tynde olie er lettere at skrabe af cylindrene og ikke ender over stemplerne. Jeg bruger kun 5/40 fuldsyntetisk af godt mærke.

Jeg har ikke erfaring med axelbjarnes omtalte produkt.
Det kommer hele tiden nyt på markedet til biler, og anprisningerne kommer fra salgsleddet. Jeg er altid skeptisk, indtil produkterne bliver anmeldt af uafhængige kilder. FDM eller ADAC fx.
I dag er både benzin og kvalitetsolie så godt, at det ikke er muligt med fix fax at opnå andet end at lette pungen.

Mvh

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-13 11:46

når man sliber topstykket,
monterer man normalt også nye ventilhætter / gummi-manchetter,
og hvis det skal være helt rigtig, slibes ventilerne så de bliver helt tætte,

tilsammen får det motoren (undtaget stempelringe) til at blive tæt,
en tæt motor suger mere olie med op mellem cylinder og stempelringe,
derfor bruger den også mere olie,
alle mekanikere af den gamle skole, vil nikke genkendende til øget olieforbrug
efter den omgang,

helt rigtig skulle oliepumpen også skiftes ved samme lejlighed (300.000 km)
på den anden side skal man også holde et sted,

medmindre du ikke kan se bagud for røg,....
så lad være at bekymre dig,
gamle Volvo,er kunne sagtens bruge en ½ - 1 liter pr 1000 - 1500 km
det var meget normalt,

olie er ikke bare olie, brug den olie som fabrikken anbefaler,

den mirakel olie du omtaler,.. "Tec 4100" (og 1000 andre mystiske navne)
har været kendt og reklameret for lige siden anden verdenskrig,

historien går på,..at det var en helt speciel formel,..
der skulle den være udviklet til Engelske bombemaskiner (Fly)
dvs. når olie-bundkarret blev gennemhullet af 'fjendens maskingeværild'
kunne de lige netop flyve tilbage til england UDEN olie,.. !

jeg har,.. for mange år siden,.. overværet et ligende produkt blive demonstret for en autoophugger,
- en gammel Lada 1200, blev påfåldt 'mirakelmiddelet'
hvorefter den blev varmet op,... herefter tømte man alt olie af motoren,
derefter kørte motoren,.. tilsyneladende UDEN olie i en times tid,.. og kørte stadig fint,

derudover har jeg aldrig hørt, eller set omtalt positive erfaringer som kunne efterprøves,

mit gæt er et det ikke er hvad det giver sig ud for,...altså falsk opreklameret,
HVIS det var noget der duede,.. ville det sandsynligvis blive rost til skyerne af
div. organationer, FDM, bilklubber, racerkører, og ikke mindst pressen.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-02-13 12:03

Tak for svaret EA_HS.