/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Miniovn contra konventionel elovn
Fra : lgs
Vist : 1435 gange
100 point
Dato : 24-02-13 18:11

Årsopgørelsen fra her Tre-for har sat gang i overvejelserne over, hvad der sluger strømmen. Her siger nogen ,at det koventionelle komfur og dets ovn (et keramisk Gram af denne type http://www.skousen.dk/hvidevarer/komfur/keramisk-komfur/gram-ek-60-03-a/?utm_source=kelkoo&utm_medium=prissammenligning&utm_campaign=prissammenligning er langt mere strømslugende end f.eks. denne miniovn http://www.punkt1.dk/shop/MikroMiniovne/-MINIOVN16LHVID/p/384712?uid=639479?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner --
men siger forbrugstallene ikke lige det omvendte? Miniovn: 1,2 kwh contra konventionel lige under 1 kwh.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 24-02-13 18:33

Hvis du ser side 31 i brugsforvirringen til komfuret, kan du se det kan bruge op til ca 10 kWh (sikkert med ovn og alle kogeplader i gang) hvad der er langt mere end miniovnen.

http://image.skousen.dk/f/pdf-files/gram/gram-komfur-ek60-03a-betjeningsvejledning.pdf.pdf

Men, min erfaring med de helt små miniovne er upræcis varmefordeling og termostat, de er ikke godt isolerede (må ikke stå på et træbord, fx), og så er de SMÅ!

Så jeg ville holde fast i komfuret, det bruger jo ikke 10 kWh hele tiden, og til lidt længere tider i ovnen bruger det mindre strøm end miniovnen, pga af bedre isolering. Og så slipper du for et ekstra apparat der fylder op.

Jeg returnerede den jeg købte for et par år siden, og fik pengene tilbage, pga af de problemer jeg har nævnt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-02-13 18:42

Du må regne med, at miniovnen ved bagning af større emner har en dårligere økonomi end den store ovn i komfuret og dertil, vagnr skriver, er dårligere til varmefordeling og fastholdelse af temperatur.
Hvis du derimod liiige skal have varmet to små stykker laks eller ristet to skiver brød, skal du ikke varme så stor dødvægt op, og der er den lille bordovn bedre.
vh
pbp

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-02-13 19:10

Jeg har lavet meget mad i min miniovn, men hvis der skal laves f.eks. steg til flere mennesker, så er en stor ovn bedre.

Men jeg har lavet både flæskesteg, ribbensteg, oksesteg i den lille ovn. Dog er der ikke plads til at stge kan stå på en rist, de må ned og stå i det vand der er ved stegen. Men det gør dem ikke dårligere.

Dog er den ikke så god at bage i, ikke endet end lagkagebunde. Formkager kan være et problem.

Den lille ovn varmer meget hurtig op, så der bruger den meget el. Men som det er skrevet, den er ikke så godt isoleret.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-13 19:10

Har udskiftet min store EL sluger - med en 16L mini og en kombineret 24L? Microovn/ M.Grill
og har aldrig fortrudt det, eneste ulempe er at der ikke kan være ret meget i dem.
Men er du alene og uden det store forbrug af hjemmebagt, så ville jeg tage en miniovn
Selv bager jeg brød hverdag, og ovnen er stor nok til mit daglige forbrug, ellers smider jeg bare 2 brød i ovnen efter hinanden,
Og så tag det med GRADERNE med et gran salt, da du skal regne med 20* extra, da den taber varme,
det har dog aldrig været et problem hos mig, og ovnen er fra H Nyborg.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-13 19:22

Glemte lige, at hvis du har det koldt i dit køkken, så kan ovnene stå og køre videre, hvis du ikke slukker på kontakten/ eller tager stikket ud, har kostet mig mange penge om vinteren, før jeg så? hvad fan... har jeg glemt at slukke for skidtet, men det havde jeg ikke, termostaten virker kun til 16*
derunder står de og varmer op, til termostaten slår fra igen, så det kan også ryge op i penge, hvis man ikke lige er opmærksom på det problem.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-02-13 19:27

hvis du laver mad fra morgen til aften, er det sikkert dit komfur der er synderen.
men ellers bør du nok kigge på, hvor meget lys du har til at brænde uden at det er nødvendigt.
og standbystrøm er også en stor post i det spil.
hvis du har hjemmeboende børn, og de har samme unoder som mine unger havde, da de boede hjemme, er de noget med at man tænder for fjernsyn, musikanlæg og pc, og så bliver der ikke slukket for nogle af delene før de går i seng hen ad de lyse timer.
tørretumbleren er også en stor strømsluger, så der er nok muligheder.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-02-13 11:23

Uden at jeg skal kommenter elforbruget, så har vi mange års arfaring med miniovn og komfurovn.
Taler vi madlavning, stegniing og bagning, så er komfurovnen langt at foretrække.
På camping, har vi gennem årene (fra 1976 og frem til i dag) haft forskellige miniovne, og der er meget sor forskel på dem i brug. Ingen af miniovnene er isoleret, hvorfor der er et stort varmetab. Som mig-selv skriver, skal du nok regne med 20% vametab - og dermed større forbrug = længere brug a ovnen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-02-13 13:15

Grunden til at jeg bruger den lille ovn er at den er varm på under 10 min, hvor den store ovn i komfuret er 25-30 min om at blive varm.

Ofte opvarmer jeg mad i den lille ovn, fordi den er hurtigere til at varme op. Så kan man bruge opvarmningen til at få maden på tallerknen/i fadet varm.

Men jeg vil ikke undvære den store ovn. For jeg har børn og børnebørn der kommer og spiser.

Var jeg alene, så tror jeg også jeg ville have den store ovn, for det er næsten umuligt at stege en and i den lille ovn, så skal det da være en lille and hvis den skal kunne være der.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 26-02-13 10:23

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-02-13 10:46

Selv tak, lgs.