/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hjælp !
Fra : Sunding
Vist : 439 gange
20 point
Dato : 22-02-13 21:27

Hjælp!!
Jeg var ude og køre i min bil (Opel Vectra fra 1996) og mens jeg kører vil den pludseligt ikke trække (det er en 2,5 V6 - så jeg kunne mærke med det samme at det var noget galt).. Den røg en smule fra motoren og lugtede brændt, men var ikke varm. Den kan sagtens starte efter, men trækker overhovedet ikke???
Hvad kan der være galt ?? Håber i kan hjælpe mig!

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 30 point
Dato : 22-02-13 21:31

defekt turbo eller en brændt ventil

Godkendelse af svar
Fra : Sunding

Dato : 22-02-13 21:34

Tak for svaret trimare46.
Der er ikke turbo i, så det kan ikke være det.
Hvad kan det koste at skifte sådan en ventil?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-02-13 01:33

En enkelt brændt ventil har aldrig sat en seksbenet i stå, så det er en gedigen gang baljep.. du har fået hældt op. Undskyld, men jeg bliver lidt arrig, når en spørger "bliver sendt i byen efter en spand kørnerprikker"

Du bliver nød til at stille spørgsmålet igen, for når du takker for et svar, lukker du for adgangen. og når du genfremsætter spørgsmålet, skal du lige tænke på at:

Vi, der ikke gør grin med spørgere, har brug for, at vide lidt mere, så du skal også fortælle os om:

Den starter men trækker ikke, betyder det at motoren arbejder, men der sker ikke noget "nede på hjulene"?

Sagde den sære/anderledes lyde lige før trækkraften forsvandt?

Har den automatgear.

Hvis ikke: Hvordan har koplingen opført sig.

Der er masser af seriøse "kandu'er" og der er givet flere spørgsmål, som du skal være klar til at besvare, og det er fristende, at give et ironisk svar på et utilstrækkeligt stillet spørgsmål.

Kommentar
Fra : Sunding

Dato : 23-02-13 09:41

Er ny her inde og ved derfor ikke hvordan tingene bliver gjort på den rigtige måde.
Fint at du kommenterer på den måde hjkofoed ..

Den kan starte og den kan køre, men den trækker ikke lige så godt... Så jo der sker noget nede på hjulene, hvis man kan sige det sådan. Skulle måske have formuleret mig anderledes dér.

Den har ikke automatgear, men manuelle gear.. Koblingen er ligesom den plejer. Den siger lidt anderledes end normalt, så ja den siger anderledes end da trækkraften forsvandt.. Den drypper med lidt kølervæske.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 23-02-13 12:57

Jeg tror at der er en flænge i motorblokken hvor der løber noget ud og samtidig kommer der falsk luft ind, men det kan stadigvæk også være en ventil.
Koblingen er ligesom den plejer.
Den siger lidt anderledes end normalt.
Altså er den jo ikke som den plejer vel?.
alan57

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 23-02-13 15:58

Og så melder det næste spørgsmål sig: Har den hele tiden dryppet kølervæske ? Og hvis ja: Du kan roligt regne med, at den kan blive varm - ekstremt varm endda, hvis den ikke får køling p.gr.a. manglende væske, og din temperatur måler vil ikke kunne sladre, da der heller ikke er væske omkring føleren.
Et skud kunne være defekt toppakning. Det kan godt forklare, at den opfører sig anderledes. Er olie og kølervæske på max. mærkerne ?
Bruger den nogen af delene ? Ryger den voldsomt med varm motor ? Og bobler det lystigt i køler / ekspansionsbeholder ?

Som du ser, en hel stribe af spørgsmål, så vi kan få skudt os ind på hvad der er sket med den fine motor.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 24-02-13 04:21

Ja så må jeg jo indrømme, at den med ventilen bliver mulig. Havde for år tilbage en Opel Blitz, der grundet for lidt kølervæske brændte et hul i topstykket ved en udstødningsventil - så lærer man at efterse kølervæske ugentligt.
Den kunne også køre, men den brugte mere vand end benzin.