/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Antenne til VHF
Fra : chalamik
Vist : 811 gange
100 point
Dato : 15-02-13 11:34

Hej
Kan man sende og modtage signaler på en VHF-radio, der er tilsluttet en antenne til en walkie talkie?

Jeg har hørt at man kan brænde VHF´en af, hvis man sender uden tilsluttet antenne. Gælder det også hvis man tilslutter en antenne til en walkie talkie?

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 15-02-13 13:21

du må ikke slutte den til en walkie antenne. de kører på vidt forskellige frekvenser og en antenne er altid lave til lige nøjagtig den frekvens din radio kører på.
og en ny antenne koster kun nogle få hundrede kroner.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-02-13 13:47
Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-02-13 14:10

I princippet kan man brænde et udgangstrin af på en radiosender, hvis den ikke er tilsluttet en antenne som belaster den rigtigt.
Men alle de professionelle moderne sendere jeg har set ( det er ikke ret mange) havde et indbygget sikringskredsløb, så der ikke ville ske varig skade.

Wallkie antennen til gammel 27 MHz er beregnet til ca 4 gange lavere frekvens. I princippet vil den kunne kortes af så den passer til vhf, men det kræver avanceret nmmåleudstyr at gøre det rigtigt.

Du skal bruge en antenne beregnet til det aktuelle frekvensområde , og med den rigtige impedans, som også passer til antennekablet.

SWR gælder i princippet også for for vhf.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-02-13 16:25

Citat
Jeg har hørt at man kan brænde VHF´en af, hvis man sender uden tilsluttet antenne. Gælder det også hvis man tilslutter en antenne til en walkie talkie?

Du kan ikke brænde en VHF af ved at sende uden antenne, men slutter du den til alt andet end en original VHF antenne går det galt.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : chalamik

Dato : 15-02-13 16:46

Hej dabj

Jeg har googlet mig frem til manualen til min VHF, og heri står med understreget tekst: Send aldrig uden antenne monteret! Det kan ødelægge radioen.

og som du skriver "slutter du den til alt andet end en original VHF antenne går det galt".
Dermed mener du vel også, at hvis jeg tilslutter en walkie-antenne til VHF´en risikerer jeg at brænde den af.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-02-13 17:41

Når der står sådan i din manual, skal du tage det alvorligt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-02-13 08:51

Måske var mit svar ikke helt rigtigt, da der måske er forskel på hvilken VHF der er tale om.
Jeg har brugt min til undervisning, og den har ikke taget skade, men som transor siger--gør det ikke, hvis det står i din manual.
Og brug den aldrig tilsluttet en uoriginal antenne.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : chalamik

Dato : 16-02-13 11:22

Hej kommentatorer

Da min VHF-radio ikke er af nyere dato (Navico RT6500S)
bør jeg nok følge manualens samt trimare46 og transor´s råd om at anskaffe en korrekt VHF-antenne.

Tak for assistancen.

Godkendelse af svar
Fra : chalamik

Dato : 16-02-13 11:25

Tak for kort og kontant svar trimare46.