/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
strøm forskel på 220/ 380
Fra : janinna
Vist : 538 gange
100 point
Dato : 14-02-13 00:28

hej , bruger en vaskemakine mere strøm ved 220/240

end ved 380?

eller er det det samme?

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 110 point
Dato : 14-02-13 01:01

Den bruger den samme energi (Watt) uanset spændingen (+/- et par procent),
Energi/effekt er spænding * strøm. Spænding måles i Volt, strøm i Ampere. Så der bruges mere strøm, hvis spændingen er lavere. Men du betaler for effekt, så det går ca. lige op.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-02-13 06:53

Forbruget er i principet det samme, med ved 400v bliver vandethurtigere varmet op og vasketiden afkortes og defor et mindre forbrug da motoren/elektronikken er tændt kortere tid det er dog ikke noget der er vær at regne på.

Hvor 400v maskiner i industrien,storvask mindre slid på motoren mv. Større kapacitet. Hurtigere vasketid

Hvor i230v i privat hjem og mindre vaskehuse

Kan det svare sig at købe 400v vaskemaskiner til privat familie forbrug nej. Begge maskiner har ca 10 år at leve i (dog vil industrimaskinen leve længere ind 230v maskinen i privat brug, men om 10 er der nye maskiner som bruger mindre strøm og vand og. Koster mindre ihenhold til en industrimaskine så er der ingen besparelse ved som privat at invistere i en industrimaskine

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 14-02-13 11:37

Bruger stort set den samme effekt, men det tager længere tid at opvarme vandet..Fordel ved 220/240 er at den kan placeres hvor som helst, hvor der er et normalt stik. Du skal dog være sikker på at der ikke er andre lige så store strømslugere på den samme fase, så springer sikringen. Venlig hilsen bvh

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-13 13:26

I dag er praktisk talt alle vaskemidlerne baseret på enzymer . De kræver for at virke godt en lang tid med vask ved moderat temperatur. Derfor er der ikke behov for kort opvarmningstid eller høje temperaturer i vaskemaskiner mere. 60° er den absolut højeste fornuftige vasketemperatur, men det meste klarer sig flot ved 2 timers vask ved 40° plus skylletid. i alt omkring 3 timers vasketid.

Det kører fint ved 230 V på en almindelig husholdningsmaskine størrelse.

Forbruget er en ubetydelig bagatel højere end ved 400 V.

Godkendelse af svar
Fra : janinna

Dato : 14-02-13 16:05

Tak for svaret fun2.