/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Tapper knækket på tillægsbordplade
Fra : petronelladk
Vist : 484 gange
20 point
Dato : 10-02-13 12:18

Vores iøvrigt udemærkede teaktræ spisebord fra 50'erne har 3 tillægsplader. Desværre samles pladerne med nogle hvide plastiktapper som efterhånden allesammen er knækket. Det resulterer i nogle ret løse samlinger og jeg vil gerne finde nogle nye "tapper". Men hvor finder jeg sådan nogle - og hvad hedder de egentlig?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-02-13 12:49

Runde tapper kan købes i alle byggemarkeder, enten som stokke eller i poser med X antal

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-02-13 12:53

Og tapper er ikke det rigtige ord, kan ikke lige komme på det.
Tapper, er når man sammeføjer 2 stykker træ ind i hinanden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-02-13 12:59

De hedder DYVLER.

Kommentar
Fra : petronelladk

Dato : 10-02-13 13:48

Trædyvler er vel ikke helt det rigtige at bruge, de skal jo nemt kunne komme ud igen, når bordet skilles ad. Mon de findes i fx messing eller et andet hårdt materiale der ikke binder fast - evt. som et hun- og han stik - hvis du forstår hvad jeg mener?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-02-13 14:33

Mit bedste råd lige nu og her er, at du kigger i forskellige byggemarkeder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-02-13 15:07

Citat
er vel ikke helt det rigtige at bruge

Det kommer vel an på så meget, de kan vel ikke ses og de kan også hurtigt tages ud igen, de skal bare slibes til hvis de er for store, ellers var det vel en íde at skrive at det ikke skulle være træ i indlægget.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-02-13 20:09

Mener du kan købe han og hun tapper i byggemarkeder
alimak

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-02-13 21:27

lim dyvlerne ind i indskudspladen og slib rynkerne af det, der stikker uden for.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 10-02-13 21:43

Ja du kan lime dyvlerne i bordpladerne og bore lidt større huller til den anden borddel.
Eller du kan nemt sætte dyvlerne i boremaskinen og pudse den ene ende lidt tyndere.
Dyvler er i øvrigt fint til dette, eller du kan save et stykke af en rundstok som tømmerhandelen også sælger, man kan i øvrigt bruge alle mulige runde stokke, når bare man har en bor der passer i tykkelsen.

Kommentar
Fra : petronelladk

Dato : 10-02-13 22:49

Tak for de gode råd - jeg må i byggemarkedet og hente materialer.