/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Opsætning af hjemmenetværk
Fra : akle
Vist : 3348 gange
200 point
Dato : 08-02-13 17:20

Hej!
Er der nogle der har forstand på at vejlede mig i hvordan man opsætter et hjemmenetværk.
Jeg påtænker at købe NAS hjemmenetværksdrev med 3 GB harddisk i Aldi i morgen. Jeg har længe haft behov for at kunne samarbjede mellem mine pc'er og printeren, men har ikke forstand på at klare dette. Børnebvørn har ikke mod på det så er det kun 'kandu' tilbage.
Jeg har én bærbar og to stationære pc'er samt en Canon Pixma printer.
Nogen der kan være behjælpelig?
Håber på svar fra en der kender til dette.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-02-13 17:42

Hvad har du af styresystem på de forskellige pcer. Det laves nemlig lidt forskelligt fra system til system.
Har du en router i huset? Eller en switch? Det skal du nemlig bruge til at dele med.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-02-13 17:45

Jeg købte en 2 TB sidst de havde tilbud, jeg satte den til router og tændte den, så virkede den!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-02-13 17:52

Hvis du kigger i brugsanvisningen her under, kan du se om du tør kaste dig ud i projektet.

http://download5.medion.com/downloads/anleitungen/bda_md86729_dk.pdf

Det skulle ikke være så slemt
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-02-13 17:55

øh læser i hvad der bliver skrevet. Det var vist ikke kun NASen der skulle kobles på men et komplet hjemmenetværk. Se også overskrift.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-02-13 18:03
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-02-13 18:11

Citat
øh læser i hvad der bliver skrevet.

øøøhh... Ja

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-13 18:39

Mit svar i et tidligere spørgsmål
Citat
Windows 7 er det: Kontrolpanel \Netværk og internet \Netværks- og delingscenter
og klikke på Opret en ny forbindelse eller et nyt netværk, der skal så vælge Konfigurer et nyt netværk

Windows XP er det: Kontrolpanel \Netværksforbindelser og der kan du klikke på Konfigurer et hjemme- eller mindre kontornetværk

Giv netværket samme navn på begge computere for eksempel WORKGROUP eller MSHOME
så vidt jeg husker så foreslår Windows 7 WORKGROUP og Windows XP foreslår MSHOME men det skal altså helst være samme navn
jeg ved ikke noget om Canon Pixma printere, men printeren skal sandsynligvis være tilsluttet en af computerne som skal være tændt og du skal dele printeren med de andre på netværket, så kan du printe fra de andre computere også, altså når du har tilføjet en nu delt printer på hver computer undtagen den som har printeren tilsluttet.
Spørg endelig om flere detaljer hvis ikke linket fra Fijala er tydelig nok, jeg har opsat netværk mange gange, både med Windows og Linux computere og en blanding af de systemer

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-02-13 18:47

sådan o.v.n.
Har selv haft en Canon Pixma og der var både trådløst og lan netværk indbygget i. Nu siger akle ikke noget om hvilken printer der er tale om. Men der er et lille program der hedder noget i retning af Canon Network tools som man kan køre så vælge man entnr Wireless eller lan. Så kører det af sig selv.

NASen er beskrevet overfor om hvordan den kommer på nettet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-13 19:14

Min Canon MG5200 er trådløst på nettet, og det kom den næsten af sig selv. Jeg skulle dog lige, ved hjælp af printerens kontrolpanel lige koble den til min router (nøglekode).
trådløse og kablede kan printe.
Alle computere er medlem af samme arbejdsgruppe, og har tilladt kommunikation i mellem de andre.

D-link har vist stadig en overgang fra netværk til USB.

Nogle nyere routere har også USB udgang til fælles printer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-13 19:20

Spørger har ikke oplyst særlig meget så det er rene gætterier fra vores side.
Hvilken styre system er der på computerne?
Hvilken router skal netværket deles gennem? Navn og modelnummer tak
Hvad hedder printeren mere end Canon Pixma?
Er der 1 eller flere computere som skal på netværker trådløs?

Få nu først sat netværket op, siden kan du koble NAS på og det går måske helt automatisk

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 08-02-13 19:42

Det var da en dejlig lille sag. Den kan vist det hele.
Vi må se om ikke det lykkedes, det ser fint ud med den brugsanvisning.
Igen det er imponerende hvad en lille LINUX kan.
Vi er her hvis du rammer ind i noget.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 08-02-13 19:48

Jeg ser det som om din printer er lige klar til at tilslutte sig til din router, kablet eller WIFI.
den skal altså ikke bruge nasserveren.
Herefter lader du dine PCer finde denne netværks printer. men den PC som du finder den på skal altså ikke dele den på nettet, for det er jo en netprinter i sig selv. Den service i din Nas som hedder printerserver skal du så ikke bruge, her kan sidde en anden gammel printer tilsluttet USB.
Nå der kommer nok mere. Hilsen Steen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-02-13 20:55

Ja, nu kommer jeg på banen med flere oplysninger:
Jeg har to stationære pc'er, begge Medion, den ene med Windows Vista og den anden med Windows 7 Home Premium og én Bærbar ASUS med Windows 7 Home Premium. Printeren er en Canon PIXMA MP630. Maskinen er tilsluttet Vista PC'en via ledning, men mener den er forberedt til trådløs også.
Routeren er noget vor udbyder Syd Energi har sat op da vi fik kabel (tror det hed lyslederkabel) indlagt. Routeren hedder ZyXEL. Videre står der Firewall Router with Print Server P-335 og der er et diagram på æsken hvor der vises Home Office LAN ---> 4 PC'er ---> Router ---> Internet ---> (ligner et pc-tårn) Trend Micro Secure.

Håber dette er nok oplysninger.

MVH Akle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-13 21:51

Så vidt jeg kan se på Canon.dk er det ikke en printer med indbygget netkort, men du har printserver på routeren, jeg vil anbefale dig at bruge den til at dele printeren så alle computere kan udskrive, efter hukommelsen så skal bruge samme vejledning til Vista og 7 når du opretter netværket. men jeg kan tage fejl det er kun sket 1 gang at jeg er stødt på en Vista computer når jeg skulle opsætte et netværk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-13 21:53

Den bærbare computer - er den på nettet trådløs? Er de 2 stationære på nettet med kabel?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-02-13 21:59

Alle tre computere er på nettet med kabel.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-13 22:13

Ok så begynder du bare med guiden fra Fijala's link med Windows 7, er der noget du er i tvivl om så spørg endelig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-13 22:19

Kunne du måske pege routeren ud blandt de viste her:
http://www.zyxel.com/dk/da/products_services/home-home_routers.shtml?t=c
det er for at finde en vejledningen til at tilføje printer hvis du ønsker det?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-02-13 22:27

o.v.n.
Der står intet med Wireless, men derimod Zyxel Firewall Router with Print Server P-335 og Double Guarded Broadband Sharing - direkte under produktnavnet. Det er alt!
akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-02-13 22:30

... der følger en cd-rom skive med. På den står der, udover P-335 også P-335WT dvs. Wireless Firewall Router. Så det er nok "lillebroderen" jeg har. Min er åbenbart ikke trådløs.
akle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-13 23:29

Er det den her: http://www.geeks.com/details.asp?invtid=P-335-PLUS ?
Jeg tror ikke det bliver noget problem at få delt printer gennem den indbyggede printserver, men få nu hjemme netværket etableret først.
Bagefter sætter du printerens usb kabel i usb stikket på routeren og tilføjer din Canon printer på alle de computere som skal kunne bruge den til print, printeren skal tilføjes på computerne 1 efter 1, du skal enten bruge Windows update til printer driveren eller bruge den CD som fulgte med da du købte.
Har du prøvet at opsætte netværk på den første computer? Når du har fået alle 3 computere på dit ny etablerede hjemme netværk så er du næsten ekspert og klar til at få printeren til at skrive gennem routeren

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-02-13 00:02

Ja, det er nok det rigtige link du har fundet, selvom min ikke har noget med 'PLUS' - ellers er alt det samme.
Jeg har bare ét problem. Mit såkaldte kontor er oppe på lofts-etagen og Routeren er i forstuen nedenunder. USB-kablet fra printeren er max 2 meter lang. Det er virkelig en lang vej at føre kabelet helt ned gennem gulv og vægge, selv om jeg køber et ekstra langt USB-kabel. Var det ikke bedre at købe en ny trådløs Router? Så det hele kan klares trådløst?
Uh, en masse bøvl.
Det er en fin beskrivelse du har givet, så jeg glæder mig faktisk til at komme i gang, men det trådløse skal klares først.
Køber i hvert fald netværksdrevet i morgen.
Foreløbigt tak for hjælpen
MVH Akle

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 09-02-13 08:49

Hej Akle
lad nu være med at købe mere!. Få nettet til at køre først. Tænk lige hvor du plaserer denne NAS server, den har jo også en printserver som du kan bruge og undlade at bruge den du har i din router, det giver det samme. Der findes en WIFIrouter der kan forbindes til din printer, som så kan forbinde til den anden router. Men vent lige med det, eller flyt printeren.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-02-13 09:06

Akle. Du er i gode hænder lige nu. Jeg kigger med og lader ovn køre den herfra. Så "snakker" vi ikke i munden af hinanden.
PS. Hvis din printer har wireless skal den hedde Canon Pixma 630R.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-02-13 10:22

Fijala.
Tak for dine beroligende ord, og jo, jeg stoler fuldt og helt på 'ovn' s vejledning og hjælp.
Min printer har ikke 'R' i typebetegnelsen, men den har en lille åbning i printerens venstre, nederste hjørne, (set forfra) hvor der er et mindre stykke af mørk halvgennemsigtig plastik indfældet. Har hele tiden troet, (og også læst et eller andet sted) at det var forberedt til trådløs. Mon dette er tilfælde???

Stone47
Jeg påtænker ikke at købe mere i første omgang, - det andet er bare løse tanker og eventuelle muligheder. Dog, jeg har altså købt NAS'en., for nu skal det altså bare komme gang i pc'-forbindelserne.
Naturligvis skal jeg have gang i Nætværket først.
Foreløbigt TAK til jer.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-13 10:30

Som jeg læser det, er alle dine computere forbundet til routeren.
Princippet med routere er normalt at routeren startes først (hvis den en altså ikke kører hele tiden)
Efterhånden som computerne startes får de udleveret en lokal IP adresse (DHCP)
(på et tidspunkt vil det være godt at tildele de enkelte maskiner en fast IP adresse i routeren)
Start så din CD til printeren fra computer 1
Hvis du bliver bedt om at vælge port så er det com1 du skal bruge. (hvis ikke andet er sat til)
Den beder dig om at tilslutte printeren og den burde så finde sig selv.

De andre skal også installeres med CD og der får du nok et valg om printeren allerede er sat til, og det vælger du så. De andre computere bruger også com1

Alle computere som skal se hinanden og snakke sammen, skal have samme arbejdsgruppenavn og hver i sær tillade fildeling.

Din NAS server kan kun tilgås udefra internettet hvis du tillader det i routeren ( DMZ)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-13 10:45

Hov hov Eyvind, det er HKH der styrer her, så du må ikke blande dig!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-13 10:47

Sorry - jeg er heller ikke helt vågen endnu.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-02-13 11:05

Undskyld min uvidenhed - men er HKH eensbetydende med Hans Kongelige Højhed 'o.v.n.' ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-13 11:12

Det aner jeg ikke - men Klaudi og jeg driller altid hinanden, med et eller andet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-02-13 12:11

Det "røde" øje er ifærd til mobil så de kan komme i kontakt med printeren

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-02-13 13:39

lorte smartphone der selv vil bestemme hvad den skriver undskyld stave fejl.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-13 14:16

Fijala - måske det ville gå lettere med en tablet i stedet for den lille smartphone. Så kan alle tommelfingrene bruges.

Ps. Jeg havde en Htc til låns - men den røg tilbage igen, for den ville hele tiden noget andet end det jeg havde tænkt mig.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-02-13 17:14

Er på min anden smartphone og ja de er ok, men med min alder og mine tykke fingre.
Men der er en stress fremkalder, for nu kan man nås selv om man har fri. Der er ingen undskyldning hverken på telefon, sms, mms, mail og Facebook og hvad man nu er involveret i.
3 mails konti tikker ind med mail i tide og utide, man skal spille wordfeud, huske fødselsdage osv osv
Nej man har aldrig fri nej man har ej.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-13 19:02

Fijala - du skal også koble dig til Skype og betale en lille slant ............så kan du send SMS derfra.
Det gør jeg - og nu får de lange historier.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-02-13 21:46

Jeg har nu fået lavet arbejdsgruppen med de tre computere, dog blev der vist at jeg havde to arbejdsgrupper og den oplyste kode i dén forbindelse var forkert på to af de tre. Komplet uforståeligt, indtil det gik op for mig at den oplyste kode kunne misforståes. Irriterende at to 1-taller viste sig at være eet 1-tal og et lile bogstav af L. Nu må jeg til at lave det om, men har ikke mere tid i aften og i morgen er vi knap nok hjemme. Det gik ellers så godt, troede jeg.

Eyvind og Fijala i kan så more jer med hinanden i mellemtiden. :)
MVH Akle

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-02-13 10:48

Herligt akle, det viser jo bare at du godt kan opsætte et netværk og det blot nu er et spørgsmål og at gøre det forfra med en god kode.

Ejvind. Jeg er på skype dog kun den gratis. Det er mest grundet at man kan se hvem man skyper med. Alt andet telefoni og internet er betalt af min arbejdsplads, så jeg kan bare snakke løs.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-02-13 14:03

Er det et rådløst netværk du har oprettet? Jeg mener ikke at der skal kode på et kabelnetværk måske et mac adresse filter hvis du har været inde i routerens opsætning og ændre. Eller er computerne sat op til Adgangskode beskyttet deling? Det er der ingen grund til når alle computere er på med kabel og det er dine egne computere.
Kan computerne "se" hinanden når du er i Kontrolpanel, Netværkssteder på XP og Kontrolpanel, Netværk og internet, Vis computere og enheder på netværket på Windows 7?
Har du sat mapper til deling i XP og i Netværks og deling center på Windows 7?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-13 19:34

Fijala -
Det er lidt dyrere at bruge SMS i udlandet, men min computer er med og jeg kan næsten altid finde et hul til internettet....................og så er Skype-sms næsten gratis.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-02-13 19:51

Jo jo Eyvind. Men nu har jeg jo en sponsor der betaler altr

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-02-13 00:23

o.v.n. - Jeg er ikke kommet så langt. Har kun prøvet at etablere komputerne til en Hjemmegruppe. Må indrømme at det volder mig lidt problemer at rette koden på Vista pc'en, - kan ikke finde hvor jeg skal gå ind for at rette navnet på gruppen eller koden. De andre to er ok.
Jeg har ikke forsøgt at etablere trådløst endnu. Vil først have de 3 pc'er til at finde hinanden i Homegroup.
Der ud over har jeg fjernet alle interne adgangskoder på de tre pc'er, da de kun var et irritations moment.
Kan jeg komme videre her fra?
(Har kun haft tid til pc-arbejde i de senere aftentimer og det samme vil gøre sig gældende i morgen).
Akle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-13 13:00

Hjemmegruppen er det sidste jeg ville starte med, men med det grønne ansigt Klaudi får når jeg selvlærte amatør skriver indlæg, ved jeg ikke om jeg tør fortsætte.
Som før fortalt har jeg kun 1 gang haft en Vista computer som skulle på et hjemmenetværk og vejledningen forudsætter at opsætning er magen til som den Windows 8 jeg skriver fra nu
Gå til Kontrolpanel og klik på "Vis netværksstatus og opgaver" som er under Netværk og internet, næste klik er på "Opret en ny forbindelse eller netværk" i næste vindue klikker du på "Konfigurer et nyt netværk" og der vælger du Et hjemmenetværk, jeg kan desværre ikke komme videre med direkte forklaring fordi jeg har hjemmenetværk og guiden vil ikke længere på min computer, men du bliver bedt om at give netværket et navn, du vælger selv eller lader Windows vælge for dig, hver computer skal have sit eget navn for eksempel akle1 og alke2 og så videre men netværket skal have samme navn på alle computere (jeg har brugt WORKGROUP på alle computere)

du kan få nøjagtig vejledning med Windows XP den er ikke så kræsen med at tilføje et nyt netværk

glem det trådløse til engang du får en trådløs router

og vent med Hjemmegruppe til der er et netværk

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-02-13 21:31

OK o.v.n. - dét vil jeg gøre i morgen. Er lige kommet ind ad døren. - Jeg har åbenbart begyndt i den forkerte 'ende' med det hele.
Jeg har ingen Windows XP med mindre du mener jeg skal finde vejledning on line.
Som sagt jeg kigger på det i morgen,- er bombet lige nu.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-13 21:52

Øv det er vist mig som forsøger at vildlede dig men jeg vil forøge a redde min forklaring med at der plejer at være en blanding af XP og 7 eller Linux på samme netværk, se filmen her der bliver oprettet netværk med Hjemmegruppe og det jo det du har behov for når der ikke er andre systemer end Vista og 7 netværket, det smarte er at der bliver vist hvordan du ændrer kodeord så du bruger din egen enslydende kode på alle computere:
http://www.youtube.com/watch?v=sEI2dQPODrQ
fortæl om det virker og om det virker som du har tænkt dig, printeren kan som en anden fortalte længere oppe tilsluttes din nye NAS server, hvordan den sættes op vil jeg ikke blande mig i, selv jeg har mine begrænsninger der er måske en forklaring i manualen til din nye NAS

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-13 22:09

Jeg har kigget på win 7, med hensyn til navn og gruppe.
Prøv dette i Vista:
Start > søg > skriv navn > så kan det være der dukker muligheder op.

>> se navnet på denne computer << og så kan du redigere

>> omdøb denne computer << og skift til at redigere gruppenavnet

Og i XP :

Start > højreklik på computer > vælg egenskaber > klik på skift > nu kan du rette computernavn og arbejdsgruppenavn (ej æ ø å)

Gruppenavn kunne være akle på alle computere

Computernavn kunne være Ole / Lise / Peter

Det er føreste trin....................det næste bliver tilladelse til fildeling for at de kan se hinanden.
(det bliver kun de filer computeren deler ud som gruppen kan se.

Men det kan vente til du har styr på gruppe og navn

Men i start > søg > skriv deling > der kan du se lidt om deling.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-02-13 23:22

o.v.n.
Det ser ud til at jeg i forvejen har gjort præcis som vist på videoen i det link du gav mig.
Koden på Vista pc'en kan jeg dog ikke fremkalde /finde på nogen måde, så nu har jeg i hvert fald samme kode på alle tre pc'er, selvom jeg gerne ville have forenklet den noget. Det ser ud til alle tre pc'er nu kan "se" hinanden og nu venter de bare på netforbindelse. Her forlanges Adgangskode til Netværket samt Brugernavn. Går ud fra dette først sker når jeg forbinder NAS serveren og installerer softwaren der medfølger. Der er også en brugsanvisning med NAS'en.
For mig at se kan samtlige komputere "SE" hinanden nu.
Tak for hjælpen o.v.n.
Eyvind
Din Vista vejledning vil jeg også gerne prøve, så jeg i det mindste kan skifte fælles-pc-koden. Den jeg har er altfor indviklet at huske.
I hører fra mig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-13 02:14

Jeg tror du skal ind i Avanceret deling og indstille et og andet, der skal ikke bruges kode til netværket i almindelighed for at dele gennem Hjemmegruppe Sikkerhed og deling hedder det vist på Vista og 7 og der skal du give de nødvendige tilladelser til at dele på netværket

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 14-02-13 09:09

Lad os lige prøve at klare lidt op.
Ikke at jeg har de helt vise sten Hej hej.
1: filldeling med gammeldags workgroup bruges af XP og før.
De nas servere jeg har brugt bruger denne.
Som regel, som sagt, er der nyere vin 7 PCer og den gamle XP, og Linux Nasservere blandet.
Jeg har ikke fået øje på om din NAS det nye windows 7 fildeling.
2: fildeling med WIN 7. Her oprettes samtidig en kode som den anden computer skal bruge for at logge sig på. Helt galt går det med 2 computere der har oprettet hver sin gruppe med hver sin kode.
Men som jeg ser det er dette stadig mellem win7 computere og ikke til Nas servere.
håber ikke dette bragte mere forvirring
hilsen Steen.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-13 11:44

stone47
Jeg har ikke endnu blandet NAS-serveren ind i foretagendet, kun prøvet at få de tre komputere til at se hinanden og samarbejde på et senere tidspunkt. Dét der voldte mig problemer i begyndelsen var, at jeg fejl-læste den tildelte kode i HomeGroup procedyren, og jeg kunne ikke finde ud af at ændre denne i Vista-pc'en. De andre to W-7 pc'er har den korrekte og samme kode. HomeGroup navnet fik jeg rettet i Vista pc'en ved simpelthen at omdøbe navnet i stifinder, så nu hedder de HomeGroup i Vista og Hjemmegruppe i W-7, da pc-en stædigt holder på den danske version af ordet. Går ud fra at det ingen betydning har. Ind i denne Computer vises alle tre pc'er, så derfor tror jeg samtlige pc'er kan "se" hinanden.
Her efter er jeg meget spændt på fremgangsmåden ved installation af NAS-serveren, selvom der følger betjeningsvejledning med. Har siddet og læst i den i formiddag, og føler det meste er een stor forvirring.
Håber jeg så kan trække på jer på ekspertiseholdet i kandu.
Vil sååå gerne have det til at fungere og også med tiden at forstå det.

o.v.n. Jeg har flere gange været inde i Avanceret deling og indstilling, og her er det udelukkende hvad man ønsker at dele af mapper, musik, dokumenter, streaming osv. hvilket jeg har sat flueben ved det hele.

Mvh Akle

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 14-02-13 12:23

Ok men stadig har du ikke styr på at windows 7 kører hjemmegruppe windowsXP kører homegroup
Dette er 2 vidt forskellige måder at deles på. Din Nas vil sikkert kun køre XP homegroup.
Derfor har vi andre glemt alt om den nye vindows 7 hjemmegruppe. Da vi jo altid har en nas eller en xp blandet ind i det. rent linux bruger jo også en helt anden måde. Men med en samba lagt oven på arbejder linux som et xp system. Din NAS er en linux med en Samba oven på. Det kan en hver linux blive. Min android tablet er det også.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-13 19:57

Alt dét du fortæller om har jeg ikke en pind begræb om, - så jeg er tavs.
Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-13 20:14

Eyvind
Din beskrivelse passede nogenlunde med XP-versionen. Fik rettet computernavn men koden kan jeg fremdeles ikke finde i Vista.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-13 20:32

I Vista hvad ser du når du går til Kontrolpanel og videre til Netværk og internet?
Er der ikke noget med Hjemmegruppe der?
Her på en Windows 8 ser det sådan ud: http://peecee.dk/upload/view/401644/full
der kan adgangskoden skiftes cirka midt på siden, der må være noget lignende på Windows Vista den ligner nemlig Windows 7 og 8 en hel del

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-13 20:45

Nåe ja - i Vista skal du via kontrolpanel til brugere og der mener jeg du kan ændre koden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-13 21:08

Ok hvis jeg kan finde en backup Vista vil jeg lægge den ind på en harddisk og se på de adgange du har brug for.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-13 21:09

Det er længe sidem jeg havde en Vista computer i nærheden, det ser ud som om det er en anden tilgang som vist af Eyvind du skal bruge, jeg hiver skærmbilledet ned igen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-02-13 23:52

Eyvind.
I brugerkonti kan jeg ændre adgangskode ja, men dét gælder for Windows Live andre brugere, - ikke den kode jeg søger i forbindelse med Hjemmehruppe.

o.v.n.
Vistas Kontrolpanel viser:
Netværks- og delingscenter: Tilpas (privat netværk) + Vis status (LAN forbindelse)
Deling og registrering: (Forskellige punkter) slået til eller fra.
Vis alle de filer og mapper jeg deler.
Vis alle delte netværksmapper på denne coputer.
Opgaver: (videre til):
Vis computere og enheder.
Opret forbindelse til et netværk.
Administration af tråpdløse netværk.
Konfigurer en forbindelse eller et netværk.
Administrer netværksforbindelser
Dagnosticer og reparer en internetforbindelse.

Akle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-13 02:20

Citat
Administrer netværksforbindelser
eller
Citat
Administration af tråpdløse netværk.
eller måske
Citat
Vis computere og enheder.
Hjemmegruppe kunne godt putte sig et af de 3 steder, jeg ville begynde at lede i den sidste mulighed og gå videre eg se hvad er i de 2 andre, men vent til Eyvind har fundet sin Vista frem af skuffen, så kan du få en nøjagtig forklaring på hvordan du ændre koden for Hjemmegruppe, alternativt kan du måske bruge koden fra Vista på de andre computere hvor du godt kan ændre?
Jeg har på fornemmelsen at det er lige før lykkes og så skal din NAS kobles på så alle kan bruge den og måske printe fra NAS hvem ved hvad det ender med.
Vent med NAS til Hjemmegruppe er oppe for alle dine computere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-13 10:10

Start > netværk > her bør du kunne se de andre computere og din router.

Klik oppe på netværk og delingscenter >

V = netværksregistrering her kan du også skifte arbedsgruppenavn

V = fildeling

V = mappen delte filer > her er flere muligheder

= adgangskodebeskyttet deling bør være slået fra

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-13 10:23

Når du skal dele noget ud til de andre.

wintast + e > C: > brugere > delte filer > lav en mappe >> min delemappe<< der står en masse andre mapper som du også kan benytte.

Nu kan "min delemappe" ses fra eks win 7 sådan

win+e > netværk > computernavn > users > delte filer > her dukker "min delemappe" frem.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-02-13 23:04

Hej igen.
Nu begynder det at blive lidt rodet for mig, for på Vista-pc'en har jeg godt nok 3 pc'er jeg kan se, men på den ene W-7 vises kun 2 - dvs. Vista pc mangler. Er det fordi jeg har ændre pc-navnet på Vista pc'en? Må prøve igen i morgen.
Kan fremdeles ikke finde koden på Vista pc'en. Alle tre pc'er har samme kode, men en pokkers besværlig kode som jeg gerne ville forenkle.
Adgangskode beskyttet deling er nu slået fra.
Håber på at komme videre i morgen.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 15-02-13 23:41

Citat
en pokkers besværlig kode som jeg gerne ville forenkle.
skriv koden ned hvis du engang for brug for den når en eventuel 4. - 5. computer eller tavle computer skal kunne dele Hjemmegruppe med, til daglig skal du ikke bruge koden Windows husker ret godt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-13 11:03

Jeg har på fornemmelsen at du prøver at springe over det laveste gærde.
Vi tager lidt ad gangen. Jeg har en Vista kørende ved siden af mig så du skal bare følge anvisningen.................Skriv den evt. ud.

Ok - så starter vi med at lave din Vista kode om.
Jeg går ud fra at der ikke er flere brugere på den computer

Start > kontrolpanel > brugerkonti og familiesikkerhed > skift adgangskode til windows >
Hvis du har automatisk logon > opret adgangskode >
Ellers ændre adgangskode >
Og så > evt. skriv den gamle kode hvis det forlanges > ny adgangskode > bekræft/gentag koden >
Klik på "opret adgangskode"

Hvis du vil have samme brugernavn/kontonavn på alle computere
(det kan gøre det lettere at samarbejde)
Så > "skift kontonavn" > skriv det nye navn > klik "skift navn"

Luk vinduerne........................og husk det nye password.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-02-13 23:43

Hvis koden ikke skal bruges til daglig, så er der jo ingen grund til længere bøvl fra min side. Tak for oplysningen o.v.n.
Eyvind
Nej jeg har ikke for vane at tage let på det, som du antyder, snarere er jeg for grundig - og dét kan jo også gå galt.
Nu er det lidt svært for mig at forstå hvilke koder der tilhører hvad når jeg ikke kender til det hele i forvejen.
Jeg har med vilje slettet alle brugernavn og -koder, fordi det kun er mig der bruger komputerne. Skal jeg nu forstå jeg har brug for disse alligevel? Dét du beskriver så omhyggeligt (med en undertone af irritation) er, som jeg forstår det, til hver enkelt bruger af komputeren. Det var ikke denne kode jeg efterlyste, men ok, - hvis har jeg brug for den, så gør jeg det om, og indtaster en kode og brugernavn til dette. Resultatet bliver så at jeg skal indtaste koden hver gang jeg åbner en af komputerne. Rigtig?
For øvrigt kan alle tre komputere nu "se" hinanden igen. En genstart gjorde underværker.
Jeg burde herefter være klar til opsætning af NAS -en.
Foreløbigt Tak for hjælpen.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-13 09:36

Ok absolut uden irritation.

Det med at du har slettet alle koderne, kan du slet ikke - altså de koder jeg snakker om.
En computer har altid mindst et brugernavn med tilhørende password (kode)

Men trådløse forbindelser til routeren behøver ingen koder når det er slået fra i routeren.

Men det er godt at du har fået forbindelse.

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 19-02-13 22:00

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-02-13 22:08

så er du kørende kan jeg se. Tillykke med dit netværk. Forhåbentlig vil du nu se at du ALDRIG mere vil kunne undvære et netværk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-02-13 01:40

Tillykke med at det lykkedes
hvad med den nye NAS? er den kommet på netværket og kan deles?
Og printeren, hvordan er den delt?
Eller kommer der et nyt spørgsmål?
Så vil jeg smugkigge og forsøge at øge min viden om den slags

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-02-13 10:55

Ja o.v.n. der kommer et nyt spørgsmål. Har bestilt et 10 meter langt sub kabel til at forbinde printeren med nas'en. Håber eyvind kan hjælpe mig. Akle

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 21-02-13 12:08

Selvfølgelig kan han det hej hej.
Lige et uddybende spørgsmål. Et 10 meter sub kabel. Troede printeren skal tilsluttes Nas serveren med et USB kabel ?? Det er vist også max længde for et USB kabel.
forudsat dette er ok, lader du dine pcer installere en ny printer som er en netværksprinter, som så findes på nettet. Denne skal du så ikke lade den PC du sidder ved, dele videre, for du finder den jo bare på de andre PC'er.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-02-13 21:27

Ja rigtig, det er bare fingrene der smutter i forkert rækkefølge. Naturligvis et USB-kabel.