/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Hydraulik olie
Fra : mig-selv
Vist : 1608 gange
50 point
Dato : 30-01-13 17:27

Har læst et eller andet sted, at man kan bruge almindelig olie til en brændekløver, istedet for hydraulik olie.
Kan det passe eller er det en fuser.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-01-13 18:27

Det er da vist en fuser, du skal da bruge hydraulik olie til den!

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 50 point
Dato : 30-01-13 18:54

Den vigtigste forskel er vel at hydraulikolie er tyndere end "almindelig" olie, så maskinen får mere besvær med at køre stemplet frem og tilbage, fordi der er mere modsand i ventilerne. Om det har nogen videre betydning, tvivler jeg lidt på.

Almindelig olie smører bedre, men det har næppe nogen betydning her. Men ellers er der vel ikke nogen grund til at bruge almindelig olie?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-01-13 19:12

Fra en manual til en Selekta - så åbenbart en ½ fuser
http://www.gratisimage.dk/image-8DDB_5109624C.jpg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-13 19:38

Hydraulik olie er statisk og fjedre ikke.
Den olie kan også tåle høje temperaturer uden at koge.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-01-13 19:58

Halv eller hel fuser! Man kommer ikke motor olie på hvor der normalt skal hydraulik olie på!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-01-13 20:08

Citat
hvor der normalt skal hydraulik olie på!

Næ, men det står jo i manualen
Citat
Hydraulik olie er statisk og fjedre ikke.
Den olie kan også tåle høje temperaturer uden at koge.

Så kunne man vel også bruge bremsevæske. men det bliver sikkert en dyr omgang

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-13 20:55

Så hæld noget af dette på:
http://www.scandic-oil.dk/shop/fina-lhm-fluid-647p.html

Så skærer den sig måske nemmere gennem knasterne.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-01-13 21:14

Jeg ville nok være en kylling, når jeg en dag skal skifte olie på min brændekløver, det betyder måske ikke noget, men prisforskellen er (for mig) ikke risikoen værd, 5 l, for 160 kr+forsendelse

http://www.weboil.dk/group.asp?group=44

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-01-13 21:20

der er intet i vejen for, at du kan bruge motorolie, men det virker bedre med rigtig hydraulikolie, da det er væsentlig tyndere end motorolie.
hvis det er på grund af prisen du vil bruge motorolie, kan du nok købe billig hydraulikolie hos en maskinforhandler eller entreprenør. det plejer ikke at være noget problem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-01-13 00:22

Der er basalt set ingen forskel på en hydrolikolie og en simpel tynd motorolie.

Men det meste af det som foreskrives til moderne motorer er noget meget finere raffineret og tilsat dyre additiver. Derfor er motorolien også en del dyere end simpel hydrulikolie.

Til gengæld er det svært at finde en forhandler af hydrulikolie.

prøv engang der hvor landmændene køber maskiner og reservedele.

Selv har jeg brugt en rest , olie til af en slags beregnet til automatgearkasser og powerstearing.
Det fungerer fint til hydraulik.

Brug endelig ikke almindelig bremsevæske. Det er noget helt andet, som er uforeneligt med olie.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-13 10:20

Du kan også bruge transors hydro (vand) med lidt likolie i .....................bare hold øje med kogepunktet, hvis du kløver meget brænde.

Men ellers snak med "Glad og co"
http://www.lcglad.dk/pdf/datablade/smoeremidler/hydraulikeolie/hydraulikolie.pdf

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-13 10:36

Tak for svaret fun2.
Siden du var først.

Havde nu heller ikke tænkt mig at bruge alm olie, det er kløveren for dyr til.
Men når der stod i en manual at man kunne bruge det - så må det vel passe
Samt der står ikke hvilken form for normal olie der kan erstatte hydraulikken, så tør ikke bruge det selv.
Men altid rart at vide, i nødstilfælde.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-01-13 10:54

Citat
Tak for svaret fun2.
Siden du var først.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-13 11:36

Den første skal være den sidste.....................som der står et sted.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-13 11:52

Citat
Tak for svaret fun2.
Siden du var først.

Med en rimelig forklaring

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-13 11:56

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-13 20:29

Svaret kunne bruges af mig, SÅ fornærmet kan alle da have lov til at være
samt det var første indlæg, som stadig gav rimelig god mening.

Troede forresten ikke der var POINT ryttere herinde, bortset fra et par enkelte brugere!!!
Hvad skal i bruge points til?
Der svares ikke på dette, men spørgsmålet kan alle vel se og svare på?