/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vil ikke starte
Fra : jensviggo
Vist : 518 gange
16 point
Dato : 25-01-13 08:25

Jeg ved godt det er koldt, men første gang i kadettens historie ville den her til morgen ikke starte, masser af strøm men starteren ville ikke dreje rundt, så jeg måtte slæbes i gang, hvor mon fejlen ligger, sidder der et startrelæ, eller hvad mon fejlen kan være, den fik kun et lille ryk og så startede den??????????????

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-01-13 08:51

Citat
masser af strøm men starteren ville ikke dreje rundt, så jeg måtte slæbes i gang,

noget kunne tyde på en dårlig forbindelse (strøm)
prøv at tjekke alle forbindelser -/+ ... fra batteripoler til startmotor /startrelæ,

rens evt batteripolerne / 'skoene'
og især stelforbindelserne også på startmotor

hvis startmotoren hidtil har virket upåklageligt, er der ikke så store chancer for den er defekt,

tændingslåsen KAN,.. men ikke nødvendigvis,.. være problemet,
det hele burde du kunne måle med et voltmeter,,,
først spændingen på batteriets poler,...
derefter videre til kablerne (som skal have præcis samme volt som batteriet)
videre hele vejen ned til startmotoren.

hvis startmotoren får samme volt som der er på batteriet,
er der noget galt med startmotoren (evt relæet i samme)

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 25-01-13 09:44

da jeg nu har ladet motoren køre siden jeg fik den slæbet igang, vil jeg våge at slukke, og så prøve at starte igen..........vender tilbage, ja så stoppede jeg maskinen,m men den vil ikke starte, starteren slår ikke til.......masser af strøm, hvad gør jeg

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-01-13 10:01

Citat
masser af strøm, hvad gør jeg

Får lavet din starter, da det åbentbart er den der hænger!

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 25-01-13 10:07

prøver klaudi

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-01-13 10:32

Det kunne også være starter-relæ´et der ikke gider mere.
Ved ikke hvordan det virker på en bil, men er der 2 ledninger (tykke - ikke tynde) på det, så kortslut dem og startermotor skulle gerne dreje rundt, gør den ikke det, men det gnister, så er det startmotor den er gal med.
Ingen gnister eller starter drejer, så er der ingen strøm til relæ´et, så sidder fejlen op mod tændingen.

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 16 point
Dato : 25-01-13 10:34

Det første du kan prøve et par små klap på startrelæet med en lille hammer, mens en anden prøver med startnøglen.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-01-13 10:37

Glemte lige: Har du målt om der er spænding på startrelæets +, når nøglen drejes?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-01-13 10:42

Skrev samtidig med "mig-selv"
Men (med tænding til) sæt hellere et startkabel mellem batteri + og startmotor +.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-01-13 10:47

Der kan sagtens gå strøm til et relæ, men kontakterne kan være slidte og ikke tage fat.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-01-13 11:05

Vi er fuldstændig enige, vi kortsluttede bare det eventuelt def. relæ på hver sin måde.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 25-01-13 18:20

Der sidder en såkaldt solenoide på starteren, men i daglig tale kaldes den for startrelæ.
Virkningen er såmænd også meget lig et relæ, men dog er kontaktfladerne noget voldsommere gearet for, at kunne trække starteren rundt.
Et eller andet sted på den cylinderformede del sidder en relativt tynd ledning. Det er den, der aktiverer startmotoren - dvs. laver en elektromagnetisk kontakt mellem det tykke + kabel og startmotoren. Hvis det er nogenlunde tilgængeligt, kan du starte med, at undersøge om den tynde ledning sidder på eller, om kabelskoen har givet fortabt til rust og korrosion. Så er det klaret med en ny kabelsko og gerne lidt syrefri vaseline, kobberfedt e.l. i samlingen. HVIS det ser ok ud så langt, kan det være kontaktpunkterne i " relæet" der er brændt op. Du kan være heldig, at den får forbindelse hvert 20. - 25. forsøg, men en brugt starter burde være til, at opdrive hos en ophugger. Hvis du selv skifter den, skal du huske, at frakoble batteriet som det allerførste. Flyt ledningerne en for en, så alt sidder på rette plads. Så er du kørende igen....

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 30-01-13 09:37

Tak for svaret hjkofoed.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 31-01-13 02:07

Tak! Virkede det?