/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Hvordan får jeg campingvognen tæt?
Fra : luxenburger
Vist : 5573 gange
150 point
Dato : 20-01-13 16:23

Hej!
SIdste år fik ungerne og jeg en dejlig stor og gammel campingvogn, som vi fik synet og er blevet vældigt glade for. Den var ifølge tidligere ejer en smule utæt, hvilket jeg troede at have fikset med lidt silikone.

Her i efterår/vinter kan jeg dog se at den er temmelig utæt og at min fugning ikke virker - jeg har siden erfaret at silikone ikke duer til campingvogne. Altså må jeg igang med noget andet butylbaseret eller lignende.

MEN mit spørgsmål får på hvordan man laver sådan en fuge rigtigt - der er jo ikke rigtig noget at fuge på? Jeg går ud fra at det er omkring gummilister og samlinger problemet må være. Men umiddelbart slutter de jo tæt og er blevet stenhårde med tiden, så man kan ikke få fugemasse ind under dem. Hvad gør man så - tværer det ud over eller noget helt tredje?

Var lige ved at overveje om ikke en specialtape kunne klare opgaven på den gamle vogn... men tips og råd modtages gerne da jeg stadig er totalt amatør fsv angår campingvogne.

Mvh Jan

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-01-13 16:53

Hvor er vognen utæt??

Hvis det f.eks er et vindue, må du pille hele vinduet OG krandsen af, fuge med (jeg kan ikke huske om det hedder butyl), men det du skal bruge, har de i et campingcenter.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-01-13 18:01

Du skal bruge tætningsmasse Butyl 37. Den tørrer ikke ud, men har en konsistens, der tætner. Du skal naturligvis rense området, hvor massen skal være og give plads så massen kan komme ind i mellemrummet. Det kan fås hos campingforhandler eller bådforhandler.

http://www.mamut.net/ivanthos/3210%20BUTYL%2037.PDF

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 20-01-13 20:28

skift di gamle stive gummi lister ud og smør dem inden du samler dem igen med flydende tætnings masse du kan bruge det mekaniker har tilfor og bagruder

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-01-13 09:46

Der kan være uendelig mange muligheder hvor vand kan trænge ind. Ved vinduer, tagluger, antenne, dør, hele vejen rundt langs samlingen mellem sider, tag for- og bagende, ventilationsåbning ved fx køleskab mf.

At finde utætheden kan være svært, så at du bare "smører vogen ind" løser nok ikke dit problem Jan.

På ældre vogne, er det nemmere, at afmontere vinduerne. Er vognen fra før 1990, skal man på en del vogne ompakke vinduerne, dvs., ud med vidnuet/rammen, ny gummi i rammen, Butyl 37 - eller tilsvarende masse - lægges hele vejen rundt på rammen og monteres igen. Tagluger ligedan. Det hele skal naturligvis afrenses/affedtes forinden.

En god eftermiddags tid tager det at ompakke alle vinuerne

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 21-01-13 14:03

Tak til Jer alle indtil videre.. så vidt jeg kan se er det ikke vinduerne der er problemet. Der er skjolder rundt omkring på loftet og så de steder hvor det er løbet ned af væggene inde bag beklædningen.

Jeg har mistanke til skorsten, tagvinduer og antenne samt de gummilister/alulister mellem sider og tag. Især sidstnævnte ved jeg ikke hvad man skal stille op med, da det er svært at lægge en ordentlig fuge. Kan de også afmonteres og udskiftes?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-01-13 09:57

Du skulle nok fjerne alulisterne i alle samlingerne mellem tag og sider. Købe nogle nye alulister, de koster vist ikke så meget, og så lægge de nye i Butyl 37 hele vejen rundt. Det er vigtigt der flyder noget ud, når du presser listerne på. Jeg kan forstå der måske er flere steder, hvor der er utæthed i samlingerne. Så der skal nok en totalløsning til her. Så kan du jo se om det har hjulpet og hvis ikke, så gå igang med loftvinduet og dernæst udluftning.

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 22-01-13 12:24

Hej Thyregod, det lyder som noget der kunne virke - har du erfaring med det; ved du hvor man køber alulister og skal gummilisten blive siddende?

Har alulisten blot det formål at den presser gummilisten fast?

mvh Jan

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 150 point
Dato : 22-01-13 13:42

her ser ud til at være nogle, der kan bruges, eller du kan nok få dem gennem campingforhandler til ågerpris:

http://www.discosupport.dk/flightcase/flightcase_fittings/alulister

og måske her: http://www.carlab.dk/shop/alulister-50018c1.html

Jeg har ikke selv prøvet at udskifte dem, men det ser ud som en let sag. Alulisterne er blot limet på med tætningsgummiet og sikkert Butyl 37. Du skal blot forsigtigt brække dem af uden at aluminiumspladerne bliver revet i stykker eller deformeret. Tætningsgummiet er jo blødt, så det skulle ikke være så svært. Et stemmejern eller lignende vil sikkert være passende værktøj. En smule af det gamle materiale må godt være tilbage, men fjern det du kan og bestemt det der sidder løst. Rens med benzin eller lign.
Der er ingen gummiliste i samlingerne, vist kun ved vinduerne.
Aluminiumslisten har til formål at holde sammen på det hele - gummi og siderne - så det bliver en sammenhængende og tæt overgang mellem pladerne.
Du skal også kontrollere for eventuelle huller i aluminiumsbeklædningen
Måske burde du også kontrollere for fugt mellem pladerne og om muligt lade det lufttørre for at undgå skimmel.
Når du bøjer listen skal du nok klippe en lille flig i bøjningen.

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 22-01-13 22:29

Tak for svaret Thyregod8. Jeg er på den baggrund nået frem til at listerne må af - så vidt jeg kan forstå i andre tråde, er de skruet på (skruerne sidder under de tynde gummilister i midten af alulisterne).

Måske kan de genbruges hvis man er forsigtig, ellers må jeg prøve at finde nogle profiler der passer!

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 10-04-13 20:10

svejs en gang tagpap på overalt på taget - så er problem løst en gang for alle resten af den vogns levetid