/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Fritidsarbejde
Fra : sigfrid
Vist : 1333 gange
300 point
Dato : 19-01-13 15:14

Nogen der ved hvor meget man må lave på eget hus og have ,når man er på efterløn.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-01-13 15:23

alt det du har lyst og råd til!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-01-13 16:04

Her har du oversigten over hvad man betegner som fritidsaktiviteter, som ikke giver fradrag i efterlønnen:

Citat
Fritidsaktiviteter
Fritidsaktiviteter er ulønnede aktiviteter, man deltager i af interesse. En fritidsaktivitet kan ikke udbydes som almindeligt arbejde. Fritidsaktiviteter giver ikke fradrag i din efterløn.

Hobby eller Fritidsaktiviteter er for eksempel:

Nabohjælp

Familiemæssig omsorg

Deltagelse i forældreaktiviteter i børneinstitutioner

Deltagelse i almindeligt foreningsarbejde, som frimærkeklub og bridgeklub

Hjemmeværnsaktiviteter som øvelser, møder og kurser

Almindeligt vedligeholdelse og reparationsarbejde i eget hjem

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-01-13 16:06
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-01-13 16:12

Fritidsaktiviteter
Citat
Nogen der ved hvor meget man må lave på eget hus og have ,når man er på efterløn.

alt det du har lyst og råd til!

Fritidsaktiviteter er ulønnede aktiviteter, man deltager i af interesse. En fritidsaktivitet kan ikke udbydes som almindeligt arbejde. Fritidsaktiviteter giver ikke fradrag i din efterløn.

Hobby eller Fritidsaktiviteter er for eksempel:

•Nabohjælp
•Familiemæssig omsorg
•Deltagelse i forældreaktiviteter i børneinstitutioner
•Deltagelse i almindeligt foreningsarbejde, som frimærkeklub og bridgeklub
•Hjemmeværnsaktiviteter som øvelser, møder og kurser
•Almindeligt vedligeholdelse og reparationsarbejde i eget hjem

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-01-13 17:11

@Klaudi

Det var blot for at underbygge svaret-

det var ikke for at underkende dit svar

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-01-13 19:30

uha uha smuller54 kom du for tæt på Klaudi

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-01-13 21:31

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 20-01-13 09:16

Hvad nu hvis man tager et gammelt køkken ned ,og sætter nyt op selv.Høre det under vedligeholdelse eller for meget forbedring?
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-01-13 11:09

Hvis du er på efterløn som fx musiker, så er det ikke noget problem, men er du tømrer/køkkenmontør, så spørg lige din A-kasse inden!

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 300 point
Dato : 20-01-13 13:29

Selvbygger og medbygger i eget hus, selv ved mindre byggeprojekter giver som udgangspunkt fradrag-

Af skemaet du skal udfylde og det er uanset tidligere uddannelse og erhverv- skal man krydse af i rubrikken selvbyg /medbyg.

Men definitionen på byggeri, ved jeg ikke om udskiftning af køkken hører under. Det lyder jo umiddelbart helt tåbeligt. Min definition vil være at det er vedligeholdelse.

Det skal du dog ikke rette dig efter- men som @alka skriver, kontakt din A-kasse.

Desuden er der en særlig bekendtgørelse for dem som er fyldt 60 før 1.juli 1999. Ved ikke om den kan have betydning for dig. Reglerne for antal arbejdstimer uden fradrag- er ændret.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-01-13 13:43

Citat
Desuden er der en særlig bekendtgørelse for dem som er fyldt 60 før 1.juli 1999. Ved ikke om den kan have betydning for dig. Reglerne for antal arbejdstimer uden fradrag- er ændret.

Ok det var en smutter- glem den- jeg kan ikke tælle

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 21-01-13 09:42

Tak for svaret smuller54.
Og også jer andre.Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-01-13 09:56

selv tak!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-01-13 10:03

Det virkede da godt nok!, men var ikke så tæt så jeg kunne mærke varmen,
det kunne man godt bruge lidt af her i disse dage!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-01-13 17:16

jeg har så spurgt i min A-kasse idag, så selvom sigfrid måske ikke ser svaret her- så er definitionen /tommelfingerreglen- omkring selvbyg og medbyg- der hvor der er tale om arbejde som kræver byggetilladelse.
Og endda må man også lave eks. en carport (uanset byggetilladelse)

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 22-01-13 09:40

Tak for svaret smuller54.
Det lyder godt,så er det ikke nogen problem fra gammelt til nyt køkken.
Venligst Sigfrid.