/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nu har fuglene brug for en håndsrækning.
Fra : ebg_888
Vist : 622 gange
300 point
Dato : 16-01-13 14:13

Nu ligger sneen igen overalt, og det er bidende koldt.

Har I mon husket fuglene, som har brug for en håndsrækning lige nu?

Især de fugle, der søger føde på jorden, har det svært, når der ligger sne.

For at hjælpe solsortene, kan man skrabe sneen væk flere steder i haven, og lægge føde der
- så bliver der ikke så let slagsmål om føden.
Solsortene er jo ikke så "sociale".

Æbler er noget af det bedste, de ved.
Det giver hurtige kulhydrater (put æblerne nogle minutter i mikrobølgeovnen, så bliver de dejligt bløde, og lettere at gå til).

Havregryn med olie (fx rapsolie) er også noget, der vækker glæde, næsten hos alle havens fugle.

Hampefrø er også meget attraktive for mange arter, de er meget fedtholdige.

Solsikkekerner bruger jeg meget i stedet for solsikkefrø
- og så er der jo også supermarkedernes blandinger med vildtfuglefrø.

Fedtkugler har vist ikke den store interesse, når det er så koldt.
Nogle mener, at det tager for meget energi fra fuglene at forbrænde fedtet - og måske fordi fedtkuglerne fryser til?

De helt små insektædende fuglearter som rødhals/rødkælk, gærdesmutte og fuglekonge har det sværest med kulden, dels p.g.a. deres størrelse, dels fordi de lever af føde på/ved jorden - insekter o.l.
Frøene på fuglebrædtet har ikke deres store interesse.

En enkelt uge med denne kulde kan tage en fjerdedel af bestanden af de små arter, og hvis kulden varer måneden ud, vil den tage livet af op til 90 % af bestandene, siger de kloge.

- så lidt hjælp er velkommen, hvis man vil beholde en varieret fuglebestand i sin have.

Rødkælken kan måske tage lidt havregryn med olie, rosiner, bær og lidt melorme, hvis man har dem på lager.

Gærdesmutten og fuglekongen kan man måske friste med lidt brødkrummer, fedt og revet ost.

Men det bedste, man kan gøre for de helt små fuglearter, er at hænge en masse fuglekasser op, så der er et sted at søge læ for kulden om natten.

- og ikke mindst - VAND - hjælp med at sørge for frisk vand.

Mange tror, at fuglene bare kan spise sneen - det kan de også godt, men det kræver brug af ekstra energi at bruge sneen som væskeintagelse.

Hvis man lægger plastic nederst i fuglebadet, kan man let vippe isklumpen op, og hælde frisk vand i.

- og prøv at holde kattene væk fra haven.

Så siger jeg tak på vildfuglenes vegne, og håber på, at foråret er lige om hjørnet!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-01-13 14:42

Det er en god ide. Så trives spurvene og der bliver mad til rovfuglene også. De kan nemt tage sig et par spurve ved foderbrættet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-01-13 14:49

Vi har faste solsorte der nærmest bor her i haven om vinteren. De får æbler og korn og måske en orm i ny og næ. Og frisk flydende vand hver dag.

Og så er vores hus så utæt at der ikke er sne langs med muren, så her fodrer vi solsorte.

Heldigvis skal husene renoveres om få år.

Accepteret svar
Fra : BilstrupV

Modtaget 300 point
Dato : 16-01-13 16:03

Jeg tror nu på fedtkuglerne, selv om nogle kan være af tvivlsom værdi (knækkede kornkerner er ikke mejse-mad). Generelt finder fuglene selv ud af, hvad de har bedst af, så hvis der er så blandede muligheder som beskrevet, tror jeg, at hver race finder det bedste for sig selv.
Iøvrigt hørte jeg en naturvejleder i radioen fortælle, at hvis man er begyndt at fodre, skal man blive fortsætte. Det svarer til, at du ikke må starte fodring, hvis du ikke har mulighed for at fortsætte. Sikke noget sludder!!! Også i naturen slipper gode madsteder måske op; de fuglearter, som kun søger, hvor de plejer, er for længst uddøde. Giv dog det du kan, når du kan. Så indgår det i det samlede madforråd....
Iøvrigt tak for det gode relevante indslag.

Mvh

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 16-01-13 21:19

Et fint indlæg, som jeg blot vil supplere med en opfordring til at fejre fedtafgiftens bortfald med indkøb af den billigste margarine (~kr. 6/500 gr) plus en pakke billige havregryn + en tur på brændeovnen - så har du en god, fedtholdig blanding, som alle fuglene elsker - og tænk så lidt kreativt m.h.t. hvor og hvordan blandingen serveres.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 16-01-13 22:13

Ja det er da dejlig at sidde inde i varmen med morgenmaden, og se ud på foder brædtet/huset.
Hvad om man vendte lidt rundt på det øverste i kompost bunken, er det ikke noget for fuglene, eller rodede lidt sne væk under hækken, der må da være småting de også kan spise.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 16-01-13 22:47

Citat
Hvad om man vendte lidt rundt på det øverste i kompost bunken, er det ikke noget for fuglene, eller rodede lidt sne væk under hækken, der må da være småting de også kan spise.

Rigtig god ide'!!!
- især i kompostbunken må der da putte sig orme og insekter!

- og i øvrigt ser man jo, at al fritlagt jord straks har interesse for alle de fugle, der normalt søger deres føde på jorden.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-01-13 10:32

Citat
Hvad om man vendte lidt rundt på det øverste i kompost bunken, er det ikke noget for fuglene, eller rodede lidt sne væk under hækken, der må da være småting de også kan spise.

Dårlig ide, du kan være så heldig at der i kompostbunken bor et pindsvin eller to, som er i dvale. Et pindsvin i ens have er guld værd, da de lever af dræbersnegle. Pindsvinet skal have det så godt som muligt.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 03-02-13 21:43

Tak for svaret BilstrupV.