/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Periodisk syn
Fra : olarsen
Vist : 1007 gange
200 point
Dato : 14-01-13 22:14

Jeg har fået indkaldelse til syn, med seneste synsdato d. 5/3-2013, det undrer mig da min bil er reg. 1. gang d. 19/6 2011. Er det fordi jeg i 2011 kørte til syn d. 2/3, for så skyder man sig selv i foden bare fordi man er lidt 'venlig' og kommer i god tid??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-13 22:20

Ja, det var et selvmål du lavede der

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-01-13 22:31

Citat
Er det fordi jeg i 2011 kørte til syn d. 2/3, for så skyder man sig selv i foden bare fordi man er lidt 'venlig' og kommer i god tid??

Du kørte vel din bil til syn i håb om at den blev godkendt den dato. Den er så åbenbart først blevet godkendt/registreret den 19.06.2011.

Såfremt en personbil er registreret med en valgfri synsdato den 14.11.01, skal bilen indkaldes til periodisk syn i november måned i ulige år. Det er altså ikke godkendelsesdatoen, bilen bliver indkaldt efter.

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Syn-af-k%C3%B8ret%C3%B8jer/Periodisk-syn/Hvornaar-skal-min-bil-til-syn.aspx

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-01-13 23:17

Citat
Er det fordi jeg i 2011 kørte til syn d. 2/3, for så skyder man sig selv i foden bare fordi man er lidt 'venlig' og kommer i god tid??

ikke medmindre du UDTRYKKELIG har forlangt at få ændret synsdatoen,
og det burde heller ikke være muligt,..

læs evt.
http://www.nysynet.dk/periodisksyn.htm#ind

Citat
Har bilen derimod været til syn udenfor disse intervaller, altså før den skal - dvs. til frivilligt periodisk syn eller frivilligt registreringssyn (ny ejer, eller ændringer som eksempelvis trækkrog), kan den nye godkendelsesdato gælde for kommende syn.
Det betyder eksempelvis, at en bil fra '90 kan have periodisk syn i uligeår (2001, 2003, 2005 osv.), dersom den har været til frivilligt syn før indkaldelsen til syn og således kan have fået ændret periodesynsdatoen. Det er frivilligt om man ønsker denne nye godkendelsesdato overført, men de fleste vælger at gøre det, for ikke at skulle til syn næste gang tidligere end to år. ............................ bla bla bla.

læs evt. også :
http://www.kandu.dk/Spg164667.aspx

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-13 00:27

Strengt taget kan det vel være ligegyldigt med det par måneder fra eller til. Bilen er vel i orden

Og for fremtiden vil den jo have indkaldelse med to års interval i marts måned, da sidste synsdato tilsyneladende er valgt som fremtidig dato til periodesyn

Men jeg undrer mig over, hvorfor i alverden synede du en ny bil 3 måneder før du indregistrerede den første gang.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-13 05:11

Citat
da min bil er reg. 1. gang d. 19/6 2011

Hvis det er første gang den er på plader/ NY bil, så skal den ikke synes de første 4 år
skal til bilsyn første gang, når de er 4 år gamle.

http://www.hvordan.dk/hvordan-syner-man-sin-bil-bilsyn

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 15-01-13 08:10

Ohh Sorry for en trykfejl, bilen er registreret 1. gang d. 19. juni 2001, det ændrer jo lidt på forudsætningerne for et svar.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-13 08:59

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-13 13:25

Citat
Er det fordi jeg i 2011 kørte til syn d. 2/3, for så skyder man sig selv i foden bare fordi man er lidt 'venlig' og kommer i god tid??

Ja fordi " Såfremt en personbil er registreret med en valgfri synsdato den 14.11.01, skal bilen indkaldes til periodisk syn i november måned i ulige år. Det er altså ikke godkendelsesdatoen, bilen bliver indkaldt efter. "

Jeg gentager så mit tidligere link

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Syn-af-k%C3%B8ret%C3%B8jer/Periodisk-syn/Hvornaar-skal-min-bil-til-syn.aspx

Indkaldelse til periodisk syn sker på baggrund af køretøjets månedsdato, som er datoen for første registrering, eller en valgfri synsdato.

Men det er jo kun 2½ måned det drejer sig om.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 15-01-13 14:20

Det er det så i dette tilfælde, det er det som jeg ikke forstår! Jeg har forsøgt at skrive til trafikstyrelsen, men gider åbenbart ikke svare.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-13 15:16

Jeg forstår ikke helt det, du ikke forstår.

Du har jo selv valgt at lade din bil syne "før tid" Fremover vil det altid være sidste synsdato i forbindelse med periodisk syn.

Uanset hvornår din bil er registreret, så er det synsdatoen, der er bestemmende for næste syn.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 15-01-13 17:16

.. @ans
kan du i grunden selv finde ud af hvad det er for noget vrøvl du blander sammen, ?

Dato : 15-01-13 13:25
skriver du :
Det er altså ikke godkendelsesdatoen, bilen bliver indkaldt efter

senere ændrer du mening til at det altså alligevel ER synsdatoen der er bestemmende for næste syn.

det RIGTIGE svar må vel være bilens første registreringsdato, (står på bilens reg. attest)
- tilsyneladende også kaldet godkendelsesdato, synsdato, og sikkert meget andet forvirrende,

for at klippe det ud i pap,
er det bilens første registreringsdato (dato, måned og år)
bilen fremover bliver indkaldt til syn ud fra,
og altså ikke den dato bilen blev synet / godkendt ved sidste syn,

indkaldelsen kan i øvrigt svinge fra 2 mdr før til 3 mdr. efter første registreringsdato.

Citat
Et køretøj indkaldes til syn tidligst 2 måneder før og senest 3 måneder efter månedsdatoen og indkaldelsen udsendes med mindst 1 måneds frist for godkendelse, jf. dog nedenfor om ændret månedsdato. Der er ikke i reglerne for periodisk syn mulighed for at udsætte den seneste frist for syn.

men hvis jeg var spørgeren,
ville jeg lige smutte forbi en synshal og få en fyldestgørende forklaring,
på hvorfor datoen er ændret, og hvor det står skrevet 'sort på hvidt',
--- bare for at være HELT sikker på at få korrekte oplysninger,

- gider den ene synshal ikke,.. tager man bare den næste,... der er nok af dem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-13 18:09

EA_HS

Du må finde et andet stykke pap at skære det ud i, for du har ikke fattet en skid.

Citat
Indkaldelse til periodisk syn sker på baggrund af køretøjets månedsdato, som er datoen for første registrering, eller en valgfri synsdato.

olarsen valgte selv synsdatoen så i dette tilfælde skal bilen til periodisk syn senest 2 år efter sidste synsdato

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-01-13 19:21

Nu taler vi Periodisk syn,... !

Periodisk syn,...
fordi det er overskriften på spørgsmålet,

hvis olarsen,.. 'selv valgte', og kunne / kan vælge sin / sine synsdatoer,
er han formentlig den første,.. og ENESTE,.. for hvem det har været muligt,

Citat
månedsdato, som er datoen for første registrering, eller en valgfri synsdato.

gentager lige,... eller en valgfri synsdato.

valgfri synsdato,.. gælder KUN ved 1. registrering,.. atså NYT køretøj,..
det er ikke noget man derefter kan gøre i tide og utide på brugte biler,

eneste mulighed for at vælge / ændre synsdatoen, er mig bekendt
et registreringssyn,....!

hvad et registreringssyn er,.. kan du læse om her, ..
bare så du ikke blander mere sammen end højest nødvendigt,
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Syn-af-k%C3%B8ret%C3%B8jer/Registreringssyn.aspx

skulle der mod forventning,.. være ændret i lovgivningen,
vedr. syn af biler,.. beklager jeg meget,...
så er der noget,.. måske meget,.. jeg er gået glip af.

- HVIS @olarsen,... hvad der ikke fremgår af spørgsmålet,
BEVIST har bestit tid til, og været til syn 2 gange i samme periode,
fx. pgra. konstruktionsændringer, ombygning osv. med henblik på at ændre synsdatoen,
så er det en anden sag,

så havde han næppe undret sig,.. og slet ikke stillet spørgsmålet.

men du har da ret i at man kan ikke 'bare' være 'venlig' og komme i 'god tid'
fx 6 mdr efter et syn,.. og så forvente at man kan køre 3 ½ år inden næste syn.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 15-01-13 19:49

EA-HS, bilen behøver ikke at være ny for at få et registreringssyn, hvis bilen har været afmeldt, evt. for at reparere eller et salg, og du syner den igen, er det et registreringssyn.

Jes

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Syn-af-k%C3%B8ret%C3%B8jer/Periodisk-syn/Hvornaar-skal-min-bil-til-syn.aspx

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-13 20:18

EA_HS

Hvis du nu læser, hvad olarsen skriver, så er hans bil sidst synet den "2011 kørte til syn d. 2/3"
ergo skal bilen så synes igen d. 5/3-2013.

Er det så svært at forstå.

Hvornår bilen er registreret 1. gang har intet med sidste/kommende synsdato at gøre.

Desuden oplyser olarsen
Citat
Ohh Sorry for en trykfejl, bilen er registreret 1. gang d. 19. juni 2001, det ændrer jo lidt på forudsætningerne for et svar.

Hvilket tyder på at bilen er købt brugt og omregistreret.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 15-01-13 20:48

Bilen er købt ny og har aldrig været omregistreret.

Jeg kiggede på ans' link, ud fra det forstår jeg det som at bilen skal være godkendt senest 19/6-2013, men så er der en fejl i indkaldelsen,

Hvorfor er min bil allerede indkaldt nu, der er ikke gået 2 år fra sidste godkendelse?

SVAR:
Din bil bliver aldrig indkaldt på baggrund af sidste godkendelsesdato. Bilen indkaldes ud fra månedsdatoen (se ovenfor).

Fandt nedenstående ud fra ans' link:

Citat
Nedenfor kan du læse mere om de forskellige årsager til, at der er mindre end 2 år fra sidste syn.

Den fastlagte seneste frist for syn kan være forskellig fra gang til gang.
Trafikstyrelsen tager altid udgangspunkt i bilens månedsdato, når der sendes en indkaldelse.
Trafikstyrelsen kan imidlertid fastsætte den seneste frist for syn fra 2 måneder før til 3 måneder efter månedsdatoen.
Sidste periodiske syn blev foretaget alt for sent, og bilen har ikke været afmeldt i mellemtiden.
Bilen har fået foretaget et registreringssyn, men der er ikke afleveret anmeldelsesblanket.

en lidt luftig forklaring måske!?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-13 21:58

Citat
Du må finde et andet stykke pap at skære det ud i, for du har ikke fattet en skid.

Citat
Indkaldelse til periodisk syn sker på baggrund af køretøjets månedsdato, som er datoen for første registrering, eller en valgfri synsdato.

olarsen valgte selv synsdatoen så i dette tilfælde skal bilen til periodisk syn senest 2 år efter sidste synsdato

Nej Ans
For du modsiger dig selv bare i det her indlæg.

Bilens månedsdato er regnet ud fra bilens første registreringsdato, og den går man ud fra til periodesyn MEDMINDRE der er krydset af i synsanmeldelsesblanketten, at den faktiske synsdato ønskes brugt som dato for kommende periodesyn

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 20-01-13 07:38

Jeg gjorde som EA_HS foreslog, og kørte til den lokale synshal, han var lige så uforstårende som jeg selv. Nu havde jeg så en sidste mulighed, jeg havde jo skrevet til tafikstyrelsen, som står for indkaldelserne, nemlig at forsøge at ringe til trafikstyrelsen, hvilket jo kan være en langstrakt affære og derfor ikke er brugt som første valg. Jeg kom dog igennem relativt hurtigt og fik så den besked at reglerne var ændret siden jeg sidst havde bilen til syn, men hun kunne godt forstå mine argumenter og ændrede derfor min synsdato til d. 19/6, jeg ville dog ikke få en bekræftelse, det kan jeg jo så være lidt bekymret over til bilen har været synet

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 18-03-13 13:09

Tak for svaret EA_HS. Bedre sent en aldrig, Har så i øvrigt solgt bilen i mellemtiden, fik et rigtigt godt tilbud, og skal ikke til syn alligevel . . . skønne spildte kræfter