/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
hvorfor forskel på ledninger
Fra : mn82
Vist : 637 gange
20 point
Dato : 12-01-13 18:02

Sidder med to forskellige strømstik til sata,den ene er der to sorte på,en rød og en gul...den anden er der 2 sorte,en rød,en orange og en hvid??hvorfor er der forskel???

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-01-13 21:19

- fordi det er 2 forskellige stik...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-13 21:29

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-13 06:37
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 13-01-13 10:31

Det er sikkert fabrikken til det ene stik som er løbet tør for de rigtige farver.

Normalt skulle farverne til harddisken være således:

0 leder: sort
+5V: rød
+12V: gul

Den orange burde være til 3,3V, og sidder normalt ikke i stikket til harddisken. Den hvide skulle normalt heller ikke sidde i harddiskstikket da den normalt er til -5V.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-01-13 10:59

Det med 5 ledninger er det nye S-ATA power stik, den "gamle" med 4 er til P-ATA
Dog fåes mange S-ATA hardiske med mulighed for tilslutning begge typer (dog må kun et af dem bruges, ikke begge på samme tid)

Her er en hardisk med begge stik og hvor P-ATA power bruges -> https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRRapSq8sUcW08V3yP4EDHuvWqLJZ8mcEwWQAWE4igesfIlzkoZcw

PS. som Soren_Steen_Nielsen skriver er den "ekstra"/5.de orange ledning 3,3V, men bruges vist ikke til noget pt., Hvorfor der også findes P-ATA til S-ATA power stik adapter (se evt. links fra mig-selv

Og grunden til det nye stik er sammen med S-ATA data stikket er nemmere at samle, hvorfor der findes kabinetter hvor der ikke er en kabel men Hardisken skubbes ind i en fast dobbelt stik
Og den nye stik bruges både på 2½" & 3½" harddiske, altså ingen adapter nødvendig som det er med P-ATA standarden

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-13 14:50

Jeg har flere diske der kan køre med begge de stik du linker til, og de strømkabler jeg bruger er der ikke 5 ledninger i,
heller ikke strøm-splitter kabel, om det er fra pata? og til sata eller sata/sata
så det må være et specielt kabel.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 20 point
Dato : 27-01-13 13:16

mn82, du har fået svaret og som du kan set fra mig-selv findes der også producenter som laver billigere kabler som ikke opfylder standarden, men virker fint pt. da den 5 ledning ikke er i brug endnu.

Men sagt på en anden måde, så der harddisk producenter som har monteret dette ekstra P-ATA power stik, da mange Strømforsyninger allerede i brug ikke har dette nye S-ATA power stik.

Godkendelse af svar
Fra : mn82

Dato : 02-02-13 11:22

Tak for svaret JegErHer.