/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvilke afbrydere og hvilke dæmper-relæer
Fra : taras
Vist : 425 gange
50 point
Dato : 09-01-13 21:33

Hej

Først og fremmest... Trikker kommer og samler alt, sætter relæer op osv. No worries, vil bare gerne høre jeres forslag.

Vi har lige trukket kabler mm. rundt i hele lejligheden, og har i den forbindelse trukket kabler til at opsætte dæmper-relæer i tavlen således at vores 3 "korrespondance" kredse (2 i køkkenet og 1 i gangen), kan køre med dæmpere fra de forskellige tændingssteder. Så langt så godt!

For at have et nogenlunde indtryk af priser og muligheder, vil jeg gerne spørge...
Kan man kun bruge impulsgivere, såsom LK 350'eren, til formålet?
- Og jeg skal ikke bruge IHC Wireless
Kan man bruge andre typer dæmpere
Hvilket relæ vil i anbefale, og evt. et link til hvor man kan se priser?

Mange tak!

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 09-01-13 21:45

Hvis du tænker på selve "kontakten" kan man bruge en 1-pol afbryder med en fjeder, som giver en strøm-puls lysdæmperen i tavlen. på den måde er der ikke et max for antallet af afbrydere. og kontakterne ligner de andre i huset.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 09-01-13 21:53

afbryder
http://www.greenline.dk/Lauritz-Knudsen-FUGA-1/LK-Fuga-Afbrydere-1/LK-Fuga-1-polet-afbryder-1001

Fjeder
http://www.greenline.dk/Lauritz-Knudsen-FUGA-1/LK-Fuga-Afbrydere-1/LK-Fuga-fjeder-for-kiptryk-1015

Lysdæmper
http://www.greenline.dk/Tavlemateriel-9/Tavlelysdaempere-262/Eltako-Lysdaemper-500W-11545

evt.
http://www.greenline.dk/Tavlemateriel-9/IHC-materiale-225/IHC-Tavlelysdaemper-UNI-2268

Du skal være opmærksom på om lysdæmperen, dæmper forkant eller bagkant i sinuskurven. det valg bestemmer dine lyskilder.

en glødepære er omsk = R
Hvis der er spåler, som en jernkærne trafo. = LR
Hvis det er elektronik, LED osv. = CR

UNI lysdæmpere kan begge dele

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 09-01-13 21:54

Ikke Spåler men Spoler

Kommentar
Fra : taras

Dato : 09-01-13 23:03

Ahaaa så blev jeg klogere :)

Men hvis man benytter en alm. 1-polet afbryder med en fjerder, så kan man kun lave dæmp op/ned... jeg kan godt lide at de forskellige dæmpere både har tryk for tænd/sluk ved kort tryk, samt mulighed for dæmp op/ned ved konstant tryk... det kan man vel ikke opnå med de 1-polet?

Nu forholder dig sig således at jeg endnu ikke har bestemt hvilke lyskilder jeg vil have en hverken køkken eller gang... og det er en beslutning jeg ikke får lov at tage, uden overkommandoens endegyldig besyv ;)
Hvilken model, som er mest alsidig, ville du så anbefale... Impulsgiverne?

Kommentar
Fra : taras

Dato : 09-01-13 23:04

ok, se lige bort fra stavefejl... det gik vist lidt hurtigt :)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-01-13 00:12

Nu er det ikke impulsgiveren der bestemmer hvilken type lyskilde der bruges men der i mod lyddæmperen .
Har du opsat lyddæmperen og er det en unni600 fra lk så har du valgt led fra

Kommentar
Fra : taras

Dato : 10-01-13 12:54

ok, nej jeg har ikke opsat nogen dæmper endnu, det kommer min elektrikker og gør om 14 dages tid... derfor er jeg i gang med at undersøge hvilken jeg skal bruge, og bare lige vide lidt om det først.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-01-13 23:13

1 lyddæmpere monteret på dinskine/ tavle disse modeller kan som hovedregl alle bruge kiptryk ( afb med fjeder) til styring nogle modeller kan også styres via 0-10v signal

2 lysdæmper til montering i afbryderdåse kun nogle modeller kan fjernstyres via ekstre kiptryk/touch

Vær OB's på at LK pt ikke anbefaler deres til LED lyskilder