/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
klippe tænder kanin
Fra : Wwonka
Vist : 691 gange
19 point
Dato : 09-01-13 10:14

Hej

Har i et par år haft en kælekanin med skæve tænder, der voksede hurtigt da den var en inde kanin.
Dem har jeg fået klippet hos en dyrehandel i Aalborg hver ca. 6 uge for 200 kr., da jeg nægter at betale 5-900 kr. hos en dylæge med 6 ugers mellemrum for så simpelt et indgreb.

I foråret blev han så en luksus udekanin, med dame og 65 m2 at løbe på, og jord til at grave huler i.
og hans tænder sled han selv, indtil dec i år, hvor jeg opdagede de var blevet lange igen.

Nu er dyrehandlen i mellemtiden holdt op med at klippe tænder, da ham der gjorde det ikke arbejder der mere.

Jeg ved godt nogle mener det synd osv. men, kaniners tænder vokser og slides hele livet uanset hvad, derfor mener jeg ikke det er synd, men det er faktisk mere synd hvis du tager til dyrlæge, med narkose og det hele, stress opvågning osv

Derfor gør jeg det selv nu, det er simpelt og kaninen har det godt bagefter og det tager kun 2 minutter, så er det overstået, uden yderligere problemer for kaninen.

Jeg kan klippe din kanins tænder for 200 kr. og du kan køber det rigtige kaninfoder hos mig for 65 kr for 15 kg istedet for det dårlige foder du køber i et supermarked, som gør din kanin fed og usund.

Jeg bor uden for Aars mellem Viborg og Aalborg i Nordjylland, send mig en email hvis du er interesseret, på vipprint@reklame.dk

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 09-01-13 12:48

Det du gør med din kanin ER helt fint, har man nogle gange set hvordan de klipper
Tænder på Kaniner og Marsvin (som jeg har) kan man godt gøre det selv, og klipper
Du ikke tænderne, kan de til sidst ikke spise, og så siger det sig selv at de dør.

Men hvis Du giver dem noget meget hårdt træ at gnave I, regulerer det sig selv,
Mine Inde Marsvin har hvert et hus som de sælger I dyrehandlen, det ER meget hårdt træ,
Og når de har behov sliber de gebisset, og der ER aldrig problemer med tænderne.

Det lyder som dine kaniner ER luksus dyr, det ER mine marsvin også, de har en hel have at
Løbe rundt I om sommeren, hus og overdækket terasse. (fint skal det være)

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-01-13 16:36

Det er fint at du selv klipper tænder på dine egne kaniner, men at klippe tænder på andres, er uansvarligt. Har du f.eks. en forsikring?

"Teamet bag Kandu" kommer nok snart forbi og lukker spørgsmålet og smider "spørgeren" ud, da det er ren reklame.

Kommentar
Fra : Wwonka

Dato : 09-01-13 17:05

Ja, fint nok, så bare skid på kaninerne og deres tarv, så du kan føre dig frem, og skide være med dem der ikke har råd til at gå til dyrlæge med deres kanin, bare du kan komme til orde, og sy galde på andre, jeg prøver bare at afhjælpe et problem, der ikke for dig er et problem, men måske er det for andre.

Fortsat god dag

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-01-13 17:12

Problemet er at der er regler for ting som at klippe tænder på kaniner, når man gør det på andres dyr. Jeg ved ikke om det du gør er forsvarligt, jeg ved ikke om det er billigt, men jeg tvivler stærkt på at det foregår efter reglerne.

Derudover er dit "spørgsmål" rendyrket reklame for din egen private virksomhed, det hører ikke hjemme her.

Kommentar
Fra : Wwonka

Dato : 09-01-13 18:34

Ja, fint nok, men der står ikke noget i de regler jeg har læst om at jeg ikke må skrive det jeg gør.

Men du er åbenbart typen der hellere skaber et problem, end løser et. men jeg er modsat.

Men hvis du i stedet brugte forum til at anvise andre med samme problem en løsning i stedet for komme med negative og nedladende kommentarer, så stikker jeg gerne piben ind, og tager hatten.

Fortsat god dag

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-01-13 18:46

Wwonka, prøv lige at læse det jeg skriver i den ånd det er skrevet: Jeg forsøger faktisk at hjælpe dig. Jeg vil gerne at du undgår problemer med myndighederne, f.eks. fordi de mener at du mishandler dyrene, foretager dig ting som du ikke må, osv. Hvis man leder lidt på nettet for at se hvad andre skiver om at klippe tænder på kaniner, så er der mange der mener at det er dyrplageri, der er nogen der mener at der kun er ét at gøre hvis kaninernes tænder er for lange; aflivning.

Jeg ønsker på ingen måde at skabe problemer, blot påpege dem jeg ser. Jeg er ked af at du ser det som om jeg vil ødelægge din forretning, det er ikke tilfældet.

Kommentar
Fra : Wwonka

Dato : 09-01-13 19:24

det er fint, men dit første indlæg virker jo temmelig træls, det håber du selv kan se.

Desuden har jeg undersøgt det lidt, og rådført mig med flere der ved noget om det. (f.eks. flere kaninavlere med mere end 30 års erfaringer med kaniner, og dem er jeg tilbøjelig til at stole mere på end en dyrlæge der mener at kaninen skal i narkose, hver gang , og så lige 5-600 kr. ekstra til dyrlægen.).

Men hvis du nu læser MIT indlæg ordentligt så vil du også forstå hvorfor jeg gør det jeg gør.

Og jeg anerkender gerne forskellige meninger og synspunkter, blot de bliver sagt i en ordentlig tone, og ikke som dit første indlæg. med bål og brand.

hvad er meningen med et forum ellers?

Fortsat god dag

Kommentar
Fra : Wwonka

Dato : 09-01-13 19:34

Jeg vil gerne tilføje at jeg først og fremmest gør det for kaninens bedste, og fordi jeg ved at der siidder mange rundt om i Danmark med samme problem, og føler sig tvunget til en "grisk" dyrlæge.

Jeg håber der sidder nogle med en mulighed og kendskab til at klippe kanintænder i andre dele af landet. så vil jeg hjertens gerne formidle denne kontakt.

Så kan du klippe tænder synes jeg bestemt du skal gøre opmærksom på det, da kaniner er et problem særligt hos tam/kælekaniner, da de bliver sorteret fra eller solgt som tamkanin. De bliver næsten aldrig brugt i avlsøjemed.

Prøv evt. at kontakte den lokale kanin forening via Dansk kaninavler forening. de vil sikkert gerne hjælpe med at finde en der kan gøre det., og der kan du som regel også købe billigt kvalitets foder.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-01-13 20:40

Undskyld jeg ikke klapper i mine hænder, blot fordi du reklamerer for en behandling, der af mange bliver betragtet som dyrplageri. Undskyld at der ikke står en sværm at ivrige købere i kø på kandu.dk, undskyld at jeg påpeger de problemer jeg ser. Undskyld hvis tonen har været for hård. Jeg skal undlade at skrive mere i tråden.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-01-13 22:35

Der er intet galt i, at klippe tænder på sin kanin eller sit marsvin, hvis behovet er der.

Men at gøre det for andre finder jeg ikke ok.

I en årrække arbejdede jeg i dyrehandel, forskellige steder, vi klippede kløer på div. kæledyr, men ikke tænder.

Jeg har selv haft et marsvin, som fik behov for, at få klippet tænder. Dyrlægen gjorde det første gang, uden bedøvelse, derefter gjorde jeg det selv.
Og netop derfor ved jeg, at hvis dyret er lidt uroligt, så kan man utroligt nemt få klippet lidt ved siden af. Det behøver ikke, at være en stor ulykke, men hvis man gør det på en andens kæledyr risikerer man, at helvede er løs.

Iøvrigt mener jeg ikke, det er i orden, at klippe tænder på et dyr, når årsagen er forkert foder.

De dyr, som seriøst har behov for, at få klippet tænder, har som regel slået munden eller tænderne på et eller andet tidspunkt, så tænderne vokser skævt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-01-13 22:37

Jeg kan både klippe tænder og kløer på div. kæledyr, men tænderne holder jeg mig fra hvis det er på andres dyr.

Kommentar
Fra : Wwonka

Dato : 10-01-13 01:01

Jamen, det er da fint nok, det respekterer jeg da, men det er stadig ikke alle der har råd til en dyrlæge, og det er jo altid nemt at have de dyre holdninger på andres vejne

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-01-13 07:03

Citat
Jamen, det er da fint nok, det respekterer jeg da, men det er stadig ikke alle der har råd til en dyrlæge, og det er jo altid nemt at have de dyre holdninger på andres vejne

Efter en længere årrække på kontanthjælp og nu et liv som før førtidspensionist, så er de "dyre holdninger" såmænd forsvundet for mange år siden.

Problemet er jo, at hvad vil du gøre hvis et eller andet går galt?
Hvis en kanin gør et gevaldigt spjæt idet du klipper, så du får klippet i læben så det gør noget, så står du med et gevaldigt problem.

Jeg har svært ved at tro, at alle dyrlæger lægger en kanin i narkose for at klippe tænder på den, så måske skulle man ringe rundt til div. dyrlæger i området og spørge sig for.
Måske skal man finde en dyrlæge lidt ude på landet, som også arbejder med landbrugsdyr, de har ofte en anden tilgang til tingene end de dyrlæge, som kun tager sig af smådyr.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 10-01-13 10:12

Jeg har 2 marsvin, og de er nu 3 år gamle, jeg har endnu ikke haft det problem med tænderne, for de har huse af meget hårdt træ, dem de sælger i en dyrhandlen.

Dem gnaver de i, og de er efterhånden noget medtaget ( altså husene) og trænger til en udskiftning, men de er lige så gamle som dyrene, og de koster ca. 80 kr. stk. og så er det jo billigt i forhold til meget andet, og ikke mindst, dyrene er glade og uden tandproblemer, for de sliber selv tænderne.

En anden ting de skal bruge deres tænder til er hø og grøntsager, mine får stokken af kål som er ret hård, samt gulerødder. Og af fast foder får de noget som heder Møllerens kaninguf, det er ikke til at få fat i her i vestjylland, men det er godt foder,(og kan bruges til både marsvin og kaniner) jeg skal helt til Viborg eller Fredericia for at hente det, og dyrehandlerne er ikke intereseret i at forhandle det, for det koster ca. 80 kr. for 15 kg. og skal du købe noget de sælger i små poser koster det typisk 30 til 35 kr. for 1 kg. og så er det løst presset smuler.

Så foder til vores dyr er ikke bare noget de skal have stoppet i hovedt for at fylde maven, og det er ikke altid det er det dyreste som er det bedste, og det er lidt af en jungle at finde rundt i.

Kommentar
Fra : Wwonka

Dato : 11-01-13 10:32

JA, netop foder og noget at gnave i , løser de fleste problemer. Vores kaniner går som sagt ude på 65 m2, med træer, buske jord, sten osv, alligevel vokede hannens tænder efter ni månder ude, hvorfor?, ja jeg ved det ikke, men det gjorde de.

Er godt klar problemerne mht til klipning af tænder, men gør du det rigtigt, sker det ikke.