/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ohm måling i antenne kabler og stik.
Fra : EiHaBr
Vist : 873 gange
100 point
Dato : 07-01-13 11:02

Jeg syntes det kunne være interessant, at vide noget om, hvordan man måler Ohm i antenne stik og kabler, der kræves jo i dag langt bedre materialer, efter den digitale verden er kommet til alle.

Har nogen erfaring eller viden om dette, og HF tæthed, de nye stik kan man jo læse om på hjemmesider rundt på nettet, det er straks værre og finde og forstå det andet.

Mvh og tak forud.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 07-01-13 12:09

Det er en værre én, du har sat dig for! Jeg var professionel i elektronik i 48 år, så det er barneleg, men jeg skal forsøge:
Hvis du har et 75 Ohms kabel og belaster med 75 Ohm i den fjerne ende, så vil den nærmeste ende af kablet opføre sig som en 75 Ohms modstand ved alle frekvenser. Hvis afslutningen er en anden end de 75, så vil kablet opføre sig som en frekvensafhængig impedans (kombination af reel og imaginær modstand); ved nogle frekvenser som en kombination af kapacitans og modstand, ved andre som kombination af induktans og modstand og som ren modstand ved en lang række frekvenser hvor kablet er en kvart, to kvarte, tre kvarte osv. bølgelængder.

En praktisk måling kunne være at sætte en længde kabel til et oscilloskop og en pulsgenerator i den ene ende og til en variabel modstand i den anden. Man iagttager 'skopbilledet mens man varierer modstanden og stopper, når der ikke kommer noget ekko/noget reflekteret signal. Lige der er modstanden lig med kablets karakteristiske impedans og kan måles med et ohmmeter.

Ganske let, ikke? men jeg erkender, at jeg har 48 års forspring.
vh
pbp

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 07-01-13 14:11

Ja tak - det var da noget af en forklaring, super fint, men det ligger nok lidt over det jeg kan kapere uden, at skulle bruge meget tid på at studere tingene.
Jeg havde troet, at det var noget, man kan måle på uden specielle instrumenter som oscilloscop osv. så blev jeg da så klog.
Tak for dit svar

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-01-13 14:44

Det antal ohm teropgives for antennekabler og lignende, har ikke noget at gøre med den modstan du lærte om i skolen og som indgik i ohms lov.

Der er tale om en egenskab ved transmisionsledninger . De har et fast forhold mellem en spændingsbølge og den tilhørende strømbølge. Forholdet får samme enhed som en modstand. Men det er ikke en modstand i gængs forstand, som kan måles på en simpel måde.

Hvis der elsepelvis slår et lyn ned i en luftledning. Så vil der opstå en overspænding kanske kortvaringt, og lunstrømmen vil dele sig i to grene . En til hver sin side. Forholdet mellem ovespændingen og strømmen er så ledningens bølgemodstand. Den afhænger næsten kun af ledningens geometri . Diameter , højde over jord osv. Det er bedøvende ligegyldigt i de første mikrosekunder, hvad ledningen er forbundet til langt væk.

Det er ligesådan med antenneledningen . Bølgemodstanden kan beregnes ud fra geometrien.

Pbp-ets målemetode er i princippet god nok, men den kan kun bruges på ledninger, som er helt ensartet på hele strækningen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-01-13 15:58

Nu plejer antennekabler, der ikke er blevet knækket, klemt eller på anden måde mishandlet, at være temmelig ensartede i hele længden.
Udover geometrien i et kabel afhænger bølgemodstanden = den karakteristiske impedans også af permittivitet og permeabilitet for det medium, der er imellem lederne (og omkring dem hvis det ikke er coaxialkabel som et almindeligt antennekabel er). De frække ord betyder mediets ledningsevne for elektriske felter og for magnetfelter.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 08-01-13 21:38

:) så ved vi hvem som har Højfrekvent lærer, og derfor har en dybere forståelse for Strøm/Signaler end andre 50Hz mekaniker :)
   Svagt lys ved brug af LED pære ?? > http://www.kandu.dk/spg165654.aspx

Beklager EiHaBr, kunne ikke lave være med at komme med denne bemærkning/observation.
Modstand for jævnstrøm er noget man kan måle med et "almindeligt" Ohm-Meter, men lige så snart vi snakker signaler/vekselstrøm skal der noget helt andet udstyr til.

Hvis du tager et Antenne stik som ikke er tilsluttet noget, eller for den sagsskyld et antennekabel (altså 2 antenne stik med et 75ohms kabel imellem, som ikke er tilsluttet), så bør du ikke kunne måle modstanden (ohm) i dette med et Ohm-Meter, da dette skal/bør være uendelig stort.
Dette er grundet den eneste forbindelse mellem inder- og yder-leder er isolerede materiale.

I gamle dage brugte men også kun plast rundt om samle selv antennestik, men med alt dette GSM/Edge/3G/4G(LTE) & WiFi,Bluetooth,DECT samt Mikrobølgeovne, ja så kraver det et metal hus nu om dage til at holde denne støj ud i samlingerne. Specielt 4G/LTE kommer til at ligge lige midt i frekvensbåndet for Digital TV signalerne -> http://politiken.dk/tjek/digitalt/forbrugerelektronik/ECE1595226/4g-vil-oedelaegge-en-halv-million-husstandes-tv-signal/

Med andre ord, har man gamle kabler og/eller gamle stik, er det på tide man fornyer sine installationer. Ellers kan man forventer at ens dårlig TV signal ikke skyldes ens Antennen men der imod ens kabler i huset. (Gælder også kabel-TV)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-01-13 02:19

Hvis du får problemer med forstyrrelser fra 4G mobilnet (de høje kanalnumre), så skal du ud over velskærmede stik og dåser også have et indstrålingstæt kabel, altså ét som under plastkappen har både metalfolie og metal"strømpe". Det er faktisk mere vigtigt end om det er et 50, 60 eller 75 Ohms kabel. Indgangsimpedansen i TV-tuneren er alligevel kun sådan cirka og ret afhængig af hvilken kanal du modtager.

Godkendelse af svar
Fra : EiHaBr

Dato : 31-03-13 18:40

Tak for svaret pbp_et.

Jo tak for svarret jeg blev så meget klogere at det kan være liggyldigt om jeg sætter mig ind i det, jeg kan nok ikke huske at det dagen efter alligelvel, men svarret gav mig viden alligevel tak.