/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling til skorsten..
Fra : steffen15
Vist : 552 gange
45 point
Dato : 05-01-13 22:19

Hej har lige fået nye fuger i min skorsten og overvejer og give den noget malling for at sikre at den ikke bliver fugtig af alt det regn vi har osse for at beskytte den lidt imod vinden .. jeg har noget fint sokkelmalling som holder rigtig godt ville det være iorden at bruge ???

Mvh Steffen

Sorry de lave point havde ikke flere

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-01-13 23:34

Din skorsten skal kunne ånde, så de allerfleste overfladebehandlinger vil være af det onde. Muligvis vil en silikatmaling eller tynd Cempexo være acceptabelt, men det ændrer husets karakter - hvad siger servitutter og lokalplan?
Med hensyn til det tekniske med skorstenens åndenød: Prøv at spørge den lokale skorstensfejermester.
vh
pbp

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 06-01-13 08:13

hej steffen15

Nu siger du at din skorsten lige har fået nye fuger. Derfor er det vigtigt at sikker sig, at de er helt udtørret inden påføring af malingen. Ellers skaller malingen bare af igen og i værste fald dannes der saltophobninger og så skal du starte forfra... Så vent med at male til sidst på sommeren.
Og som pbp_et er inde på, kunne silikatmaling eller facade/muremaling være løsningen. Nogle malinger kræver ingen grunding. (microdis/blåvand)
Malingen fortyndes bare 1.g til 1/10 - 2.g 1/5 og sidste gang maling.... ufortyndet....

Men ellers spørg din lokale farvehandler....

McBobo

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-01-13 11:43

Nu skal du ikke tage alle farvehandleres udsagn som ren visdom. De ved meget om priser og avancer.