/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Knirken fra varmerør i loftet
Fra : gotskov
Vist : 532 gange
50 point
Dato : 04-01-13 15:19

Vi bor i en bygning fra 1892. Der er sænket loft i hele lejligheden. Der er tale om en andel, så at klage til udlejer er desværre ikke en mulighed. Vi bor på 2. sal af 3.

Problem: Vores radiatorer får sjovt nok varmt vand fra nogle rør der går fra gulvet og op igennem loftet. Det er fint nok. Når vores radiatorer tændes, af os selv eller ovenboen (manuelt eller via termostat) begynder der at komme knirke/slag lyde fra loftet. Det starte med et "klank" hver sekund, hvorefter intervallet bliver længere og længere for til sidst at forsvinde.

jeg er ikke i tvivl om, at det er et eller ander der udvider sig pga varmen fra rørene, noget som jeg jo ikke kan forhindre, men jeg ved ikke præcis hvad det er der udvides og hvad jeg kan gøre for at stoppe lydene.

Nogen der har erfaringer på området?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-01-13 16:48

Jeps - varmerørene er i etageadskillelsen ført igennem nogen bøsninger, der formentlig er født med en uldsnor, som varmerøret kan glide i uden knirk. Når den snor er slidt op, gnider varmerøret på bøsningen med knirk til følge. Læg en stump blød flagline, et vred pakgarn eller andet imellem, så der ikke er friktion metal mod metal.
Det gælder både frem- og returledninger.
vh
pbp

Hvis det er en meget primitiv bøsning uden glideleje, så rens for maling og gulvlak mellem rør og bøsning og smør med konsistensfedt eller kobberfedt.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-01-13 17:00

Jeg har haft gode erfaringer med at stoppe rockwool in omkring røret i hullet.

Kommentar
Fra : gotskov

Dato : 05-01-13 09:14

Tak for de gode råd, jeg vil skille lidt af loftet ad og se om jeg kan finde en løsning.Men nu ved jeg da hvad jeg skal kigge efter og hvad der evt kan bruges som løsning.

Tak :)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-01-13 14:22

Hvis det nedhængte loft helt åbenbart ikke klemmer om rørene, skal du op hos overboen og tjekke bøsningerne der. Det kan ikke laves nedefra men skal håndteres oppefra.