/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lk touch IR 350 UNI og 350 impulsgiver
Fra : bluedice
Vist : 466 gange
60 point
Dato : 02-01-13 18:50

Her er så spørgsmålet til 1.000.000 kr. der skiller experterne fra dem med almindeligt know-how

Jeg har en installation hvor der tidligere var en almindelig korrespondance (B) - to afbrydere til 1x loftbelysning - der er i hver afbryder 1 fase(hvid), 1 skinneledning(gul) og 1mellemledning (rød).

Lysdæmperen jeg har sat ind i stedet for den ene afbryder virker perfekt. Jeg troede i min naivitet at jeg kunne sætte en Touch impulstryk ind for den anden og forbinde de to enheder med skinneledningen og fase, men impulstrykenheden vil ikke fungere.
Hvad gør jeg forkert og hvordan skal disse to enheder forbindes korrekt - angiv gerne diagram med farver.
Måske virker en Touch impulsgiver slet ikke i denne installation - hvad gør jeg så for at få mulighed for fortsat at bruge det andet tænd/sluk sted - er det en et-polet afbryder med fjeder eller noget helt andet ? Hvis der kan bruges en et-polet afbryder hvilke ledninger skal så forbindes i denne ?
Håber spørgsmålet er tydeligt nok - ellers skriv endeligt tilbage - er der nogen af jer der har erfaring med ovenstående og kan hjælpe mig ? (Konen er træt af hullet i væggen med muffede ledninger)

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 02-01-13 19:30
Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 02-01-13 19:34

Så vidt jeg kan se på diagrammet, er det ligegyldigt om du bruger en impulsgaver eller en 1- pol afbryder med fjeder.

Falcham

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 02-01-13 20:38

Husk at du skal belaste med mindst 20 watt for at det virker.

LK touch 350 IR virker f.eks. sjældent med LED belysning - medmindre du kan lave en parallel belastning.

Prøv eventuelt med en gammeldags glødelampe.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-01-13 23:08

Lk touch er IKKE lavet til brug af LED det står endda i manualer

Enten har du monteret skinneledningen trykledningen forkert den skal på indgang af unitouchen ellers kan det være at du har sat dækslet på touchen med strøm på.

Fjerne impuls trykket og prøv med en alm afbryder og se om den birkers husk at slukke for afb hvis der ikke er fjeder på når du prøver

Kommentar
Fra : bluedice

Dato : 03-01-13 00:06

Tak for hjertelige og velmente kommentarer - men jeg er desværre ikke en løsning nærmere endnu.
1) Jeg har naturligvis læst manualen til produktet - den er med i æsken og det er derfor jeg netop tænkte at fase og skinneledning måtte være den rigtige måde at forbinde Touch impulsgiveren på.
2) Det er slet ikke LED pærere så den diskurs er ikke rigtig nødvendig her.
3) Jeg kan godt prøve med en alm. afbryder - mit problem er bare hvilke ledningeraf mine tre mulige vil da være de rigtige at forbinde hertil, så jeg ikke skal til købmanden efter nye sikringer ?

Kommentar
Fra : bluedice

Dato : 03-01-13 00:23

Sidste nyt:
En almindelig afbryder på fase/skinneledning virker fint til at tænde lyset.

Så tilbage står: Hvorfor f.... virker min Touch impulsgiver ikke på samme installation ?

Gode råd søges ... - ellers må jeg jo nøjes med en fjederbelastet afbryder.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-13 11:27

Ja skinneledningen som trykledning er rigtigt

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 04-01-13 20:59

Den kunne jo være defekt, prøv at få den byttet hos din installatør.

Falcham

Kommentar
Fra : bluedice

Dato : 05-01-13 16:35

Andre forslag end at enheden er defekt ? Er der en elektrikker der er vant til at arbejde med 350'eren og Touch Impulsgiver ?