/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Må el radiator ligge ned?
Fra : Jaffe123
Vist : 1078 gange
100 point
Dato : 30-12-12 11:49

Vi har et lille rum under et vindue, hvor vi gerne vil have en lille varmekilde for at skabe cirkulation. Vi tænker da på en lille el radiator, men da rummet er meget lavt vil den skulle ligge ned. Må den det? Er der evt andre muligheder?

Mvh Jesper

P.S. varmekilden skal kun bruges til cirkulation. Der er andre varmekilder, der står for rum varmen.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 30-12-12 12:01

Hej Jaffe123
Der er kun et svar: [U]NEJ[/U] det står normalt også på en elradiator, men du kan evt overveje en lille strålevarmer som f.eks denne: http://www.elvvs.dk/c/frostvagt-4612/ eller noget lignende.

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 30-12-12 12:11

Ja den ser faktisk slet ikke så tosset ud. Der er vel heller ikke problemer med at ligge i et "rum" (med udluftningshuller, så varmen kan komme op) på ca 25 x 165 x 100 cm, når den ikke laver mere end 200W tænker jeg?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-12 16:23

Elapparater (især termiske) må kun monteres efter fabrikantens anvisninger. Der skal sidde i den position og have så meget fri luft omkring, som der står i monteringsanvisningen.

Elles risikerer du at det bliver for varmt, brænder i stykker og kan forårsage ildebrand.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 30-12-12 16:28

Hvorfor putte en varmekilde ind i det lille rum når det kun er cirkulation du skal bruge, du kan jo nøjes med en lille blæser der kan cirkulere luften.

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 31-12-12 14:20

Det lille rum er under vinduet (i en opbygget briks). Tanken er at varmen derfra vil skabe cirkulation foran vinduet og dermed reducere kuldeindfaldet. Der er jo ikke tale om noget der skal varme rummet op, og en blæser vil blive generende at hære på, da vi kommer til at være lige oven på den...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-12 18:58

En varme list er vil være ideel for dig, den er kun 18 cm. høj så den burde kunne sættes ind hvor som helst: http://www.el-lager.dk/el-2010/el-varme/glamox-el-varme/liste-lav-model/glamox-tlo-05-500w-230v-u-ter.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-01-13 11:45

På glamox hjemmeside kan du finde monteringsanvisning med mål og minimumsafstande.
Du kan også se at den skal monteres lodret.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-01-13 11:50

Husk også lige at elapparater i døgndrifr koster ca. 20 kr pr watt om året i forbrug.

en 400 W elpanel , som der aldrig slukkes for koster ca. 8000 kr om året.

Bruger du den kun i fyringssæsonet bliver det vel kun en ca 3000 kr.

Med automatisk natsluk, termostat os v vil det stadig koste omkring 1000 kr pr år .

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-01-13 14:01

Prøv i stedet for varme at sætte en ny energirude i, så slipper du for 'træk'. Det med strålevarme er en rigtig dårlig ide, med mindre der er lang afstand til brændbart materiale, det vi stå på strålevarmeapparatet hvor stor afstand skal være.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-01-13 14:02

jvf transors beregning kan det rigeligt betale sig med en ny energirude