/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
Sømænd og ørering
Fra : Klatterup
Vist : 1863 gange
100 point
Dato : 29-12-12 20:00

Jeg har ledt på nettet uden resultat, både nu og før i tiden er / var der mange søfolk
der bar 1 ørering i øret.

Se nu er vi et par stykker som ikke ved hvad øre det drejer sig om, altså det til sømanden.

Vi ved at det også er brugt i Bøsse miljøer, men der er øreringen så anbragt i det
modsatte øre.

Og nu er spørgsmåler hvilket øre er det andet og visse - vasse.

Det gælder en hel Ks. øl.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-12-12 20:02

Bøsser i venstre øre.
Andre i højre.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-12-12 20:11

Citat
Eksempelvis var det i en lang periode en populær holdning, at mænd som gik med ørering i venstre øre var homoseksuelle.

http://www.marjoe.dk/shop/cms-Plej-dine-smykker-rigtigt..html

så Pia har ret

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 29-12-12 20:26

Hej smuller54

Jeg syntes ikke jeg på dit link kan se det du har kopieret, jeg skal være helt sikker.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-12-12 20:35

hele sætningen ?

Citat
Konklusionen blev til sidst, at herresmykker var i orden under visse forbehold. Den begrænsede accept, til trods, gik der stadig mange rygter. Eksempelvis var det i en lang periode en populær holdning, at mænd som gik med ørering i venstre øre var homoseksuelle.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 110 point
Dato : 29-12-12 20:37

hele afsnittet ?

Citat
Afroamerikanere revolutionerede herresmykket

Herresmykker har eksisteret siden menneskets garderobe bestod af bananblade. Helt tilbage i hulemændenes tid udsmykkede mændene sig med symboler, der definerede deres succes som jægere. Siden har smykkerne udviklet sig, men i en lang periode forsvandt de fuldstændig fra modebilledet. Herresmykker - bortset fra manchetknapper og lommeure - var således bandlyst i en lang periode.

Men i 1960’erne skete der ting og sager. Afroamerikanerne i USA skabte furore, da de begyndte at gå med øreringe, halskæder og armbånd. I starten gik diskussionen på, om mænd i det hele taget skulle gå med smykker. Senere kom den til at handle om i hvilken grad og udformning herresmykker skulle bruges.

Konklusionen blev til sidst, at herresmykker var i orden under visse forbehold. Den begrænsede accept, til trods, gik der stadig mange rygter. Eksempelvis var det i en lang periode en populær holdning, at mænd som gik med ørering i venstre øre var homoseksuelle.

Godkendelse af svar
Fra : Klatterup

Dato : 29-12-12 20:42

Tak for svaret smuller54.

Ja sådan er livet - du vandt og jeg tabte - tak for svaret

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-12-12 20:43

Det var nu Piaskov som kom med svaret :)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-12-12 23:20

Sømænd havde i mange år tradition for en guldørering, en af historierne går på, at der så var penge til at betale for deres begravelse.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 30-12-12 10:12

Hej smuller54

Ja det er rigtigt, men jeg har sat pris på den dokumentation du har givet, for
da det var et vædemål, er det nødvendigt.

Men i skal selvfølgelig have tak begge to.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-12-12 23:01

Sømænds ørering er til betaling af "færgemanden", når de skal bort. Mon ikke Troels Kløvedahl har fortalt om det?