/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Laks til laksetatar
Fra : Grimstrup
Vist : 472 gange
50 point
Dato : 29-12-12 17:13

Jeg står og skal lave laksetatar til nytår. Jeg har været en tur ved fiskehandleren og forhørt mig om priser på opdrættede laks der har været frosset.

Mit spørgsmål er om der er noget i vejen for bare at bruge helt almindelige frosne laksefileter fra supermarkedet?

Nogle vil sikker mene at det fra fiskehandlerenn er højere kvalitet etc., men så vidt jeg kan se kommer de frosne filet fra supermarkedet også fra opdrættede laks - de er helt sikkert fra mindre laks, men efter de har været frosset, og nu hvor det bare skal hakkes fint, så tror jeg ikke så meget på forskel i kvaliteten, men måske er der andet jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak!

G

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-12-12 17:32

Hej Grimstrup.
Vi har mange gange serveret laksetatar.
Men altid med røget laks.
Det samgerbedst.
Hak det fint og rist et lille stykke brød.
Anret det som du altid ville gøre det med oksetatar.
Det smager himmelsk.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-12-12 17:33

jeg tror ikke der er forskel.
Den laks jeg får fra Årstiderne er økologisk- som blot betyder at den ikke har fået medicinsk behandling eller fodret med farvestoffer, desuden har den haft længere tid til at vokse.

Så med mindre fiskehandleren kan sige noget om, udviklingstid eller opdrætsforhold osv- tror jeg ikke på der er forskel.

du kan roligt købe den i supermarkedet istedet- du skal jo kun være sikker på at det har været frosset.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-12-12 17:35

- synes du skal være opmærksom på SMAGEN! Godt Nytår...

PS: Canada laks går man aldrig fejl af, vi har lige konsumeret 2 sider i juledagene...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-12-12 18:31

Der er meget stor forskel på kvaliteten af frossen fisk.
Jeg købte en dag frossen laks hos Føtex, og det var lige til at smide ud. Smagen var rigtig kedelig. Irma havde dog en udmærket frossen laks.

Normalt køber jeg fisk hos fiskehandleren, for at få den bedste kvalitet, men selvfølgelig kan du få god fisk i nogle supermarkeder også. Spørgsmålet er bare, hvor kvaliteten er bedst?

Jeg er tilbøjelig til at give piaskov ret i, at laksetatar skal være med røget laks, eller i hvert fald blandet op med det.

Denne opskrift, synes jeg selv, er rigtig god:

http://www.hjerteforeningen.dk/index.php?pageid=27&rid=90

Kommentar
Fra : vivianhøck

Dato : 06-01-13 09:56

Hej det bedste vil vøre at købe en side fersk laks af en kvalitet som du kender og synes er god og så selv fryse den ned. tips er at skære den i små tern medens den stadig er en smule frosset det er lettere og du fåt pænere tern. velbekomme