/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
230V og jord
Fra : funkan
Vist : 329 gange
20 point
Dato : 27-12-12 22:37

Hej, er der nogen der ved om det betyder noget hvis man får byttet om på L og N når man tilslutter 230V til inverteren? (solcelleanlæg)

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-12-12 22:48

hvis det er på netsiden af inverteren betyder det ikke noget, men er det på panelsiden kan jeg godt foredtille mig at det kan være problematisk

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-12-12 00:14

Sandsynligvis sker der ikke andet end at du vil forvirre en elektriker, der skal kigge på det. Af en masse gode grunde er der ikke ledende forbindelse mellem solceller og lysnettet.
vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-12-12 01:25

Så længe du kun ser på en enkelt fase af det offentlige lavspændingsnet (det du kalder 230V) er der principielt ingen særlig forskel på de to ledere.
I Danmark er N ( neutral) dog som regel et eller andet sted forbundettil jord. Dens spænding er derfor tilnærmelsesvis lig jordens spænding, som vi plejer at sige er nul.

For inverteren er det nok ligegyldigt.

Husk at give solcellen en effektiv jordledning.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-12-12 02:18

Der er nok et relæ dertil slå fra da du så fra den ene ende montere denne på Neutral og i den anden ende på fasen