/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Ombetrækning af 7'eren.
Fra : jøjø
Vist : 1963 gange
200 point
Dato : 26-12-12 16:46

Jeg har 4 af Arne Jakobsens 7'er stole med let polstring og stofbetræk.

De er meget gamle, meget slidte og plettede, med stadig rigtig gode at sidde på.

Jeg vil gerne have nyt betræk på dem, ikke kun en ny siddehynde, men et "helbetræk".

For nogle år siden mener jeg, at jeg så nogle rimeligt billige tilbud i et supermarked på betræk, der passede til disse stole, men i dag kan jeg kun finde priser på mindst kr. 1500 pr. stol, og så meget vil jeg bestemt ikke ofre på dem.

Kan en Kandu'er mon give mig et tip om, hvor jeg kan finde 7'er betræk til højst kr. 500?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-12-12 19:51

Hvis du kender en, der er lidt kreativ og ferm til at sy, så var det måske noget man selv kunne klare.

Evt. hvis du har mulighed for, at se et af de løse betrækker og lure af hvordan det er lavet, og hvordan det monteres.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 26-12-12 20:27

Det lyder ikke så tosset, troldepige, og hvis man så købte et lidt "elastisk" stof, så kunne det vel nok blive ganske pænt!?

Det kan vel ikke være så meget vanskeligere end at betrække en "almindelig" stol, og det er der jo mange, der selv kan gøre!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-12-12 22:17
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-12-12 22:41

Nu har jeg jo sådan en mani med, at genbruge gamle jeans, så jeg faldt jo for dem her: http://www.decorate.dk/billeder/vis/3808

Jeg tror så ikke, du skal benytte noget elastisk stof til det, jeg tror det vil komme til, at sidde dumt, "køre rundt" og så'n.

Umiddelbart tænker jeg, at man måske kan lave noget med en velcro-lukning ned midt bag, men det kommer jo an på, om man så kan få det af og på.

Men hvis du har mulighed for, at se på et af de dyre betræk'er i en forretning, så kan du måske lure af hvordan de er lavet.

Hvis du ender med, at kaste dig ud i noget med selv, at sy betræk til stolene, så lad være med, at købe noget almindeligt tyndt bomuldsstof, som ofte bruges til sommerkjoler, skjorter o.l.

Køb noget lidt kraftigere stof, arbejdet er det samme.

Stof og stil har noget møbelstof, det mener jeg også, at Fjølner har. Begge kan findes på nettet.
Så vidt jeg husker ligger Fjølner fysisk i Jylland.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-12-12 22:45

Her er der sørme ganske gode billeder af betrækkene: http://www.mertz-design.dk/tilbud.html

Hvis man ikke er ferm til, at sy lynlåse i, så kan man jo forsøge med velcro.

Sy evt. et forsøg af aflagte bukser el.l.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 200 point
Dato : 26-12-12 22:59

Her er betrækket lavet lidt anderledes: http://www.casanovafurniture.dk/shop/bent-hansen-full-6356p.html

Og der kan jeg se, at stoffet vistnok er elastisk, så måske har du ret.

Hvis du har mulighed for, at få fat i et aflagt betræk, så kunne det være rigtig godt at bruge som mønster.

Godkendelse af svar
Fra : jøjø

Dato : 23-03-13 13:16

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-03-13 19:17

Velbekomme.
Jeg havde glemt alt om denne tråd.