/ Forside/ Interesser / Helbred / Misbrug / Spørgsmål
10  25 300
HASH
Fra : spørg-bare
Vist : 1272 gange
100 point
Dato : 24-12-12 23:37

Ja nu er det ikke fordi jeg har lyst til at ryge hash eller noget i den stil at jeg skriver dette indslag..

men det er fordi at jeg har en kæreste der ryger hash en gang i mellem og jeg kender mange der gør det rimeligt ofte.
jeg vil bare høre hvad der KAN ske for folk der gør det, for er bare lidt bekymret for min kæreste.

jeg hører tit at smøger/cigaretter er mere skadeligt end hash er og hvor godt det føles (at ryge hash) osv. men der er vel nogle bivirkninger der kan følge med? altså umildbart er der ingen bivirkninger for dem jeg kender, ud over at de kan havne i et "dårligt trip" hvor man bare bliver sindsyg bange/paranoid

så jeg vil bare høre om der er en grund til at være bekymret for vil virkelig ikke have at der sker hende noget.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-12-12 00:01

En "letbenet" svar: Jeg tror det er,som med så mange andre rusmidler,spørgsmålet om selv disciplin.

Det er jo tit der,kæden hopper af. Det er jo desværre en kendsgerning,at de fleste narkomaner er begyndt "i det stille",med hash.Og en stigende forbrug,kommer ubemærket.

Som manden sagde: Nu har jeg drukket tæt,i 25 år.......uden at blive alkoholiker.

Men jeg er mildest talt ikke ekspert,med hensyn til "rådgivning".

Fortsat god jul.

M.

Kommentar
Fra : JegCain

Dato : 25-12-12 00:05

Hvilke bivirkninger er der ved hash?

De mulige bivirkninger ved hash er for eksempel akutte angstanfald, panikreaktioner og paranoia.

Gennem en længere periode med høje doser af hash oplever mange tydelige abstinens-symptomer, når de forsøger at stoppe med at ryge hash. Symptomerne kan være søvnbesvær, irritation og ukontrollerede bevægelser, diarre og mavesmerter.

I sammenligning med abstinenser efter opiat-brug (heroin) er symptomerne som regel milde. Men blandt dem, der har røget hash igennem lang tid, findes der tilfælde, hvor abstinenserne kan være ganske svære.

Fysiske virkninger og skader
Under rusen bliver ansigtet rødligt, og øjnene bliver røde eftersom karrene i bindehinden udvides. Blikket bliver først glasagtigt og senere mat. Smertegrænsen bliver udvidet, reaktionstiden øges, og evnen til at bedømme afstande forringes. Ved en kraftig påvirkning kan gangen blive usikker. Der kan forekomme trækninger i forskellige muskelgrupper. Den kraftigt forhøjede puls udgør en risiko for personer med forhøjet blodtryk eller hjertesygdomme.

Hashrygning kan i ekstreme tilfælde medføre hjertekramper. Cannabinoiderne påvirker de mandlige kønshormoner, og sædkvaliteten forringes. Hos kvinder optages THC i moderkagen, hvor det bliver oplagret og senere optaget i fosteret.

Visse undersøgelser tyder på, at hashrygning under graviditeten kan give en lavere fødselsvægt, motoriske forstyrrelser og uro hos det nyfødte barn. Kroppen finder en naturlig grænse for, hvor meget hash man kan indtage. Ved meget høje doser reagerer kroppen med ildebefindende, rystelser og den gravide bliver konfus.

De fleste, der ryger hash i længere tid oplever, at der i stedet for den ønskede rusvirkning opstår angst og reaktioner med panik. Det efterfølges ofte af uro og depressioner.

Psykiske virkninger og skader
Der er stadig i dag diskussion om hash kan medføre direkte psykose. Men man mener at hash kan fremme latente (skjulte) psykoser hos særligt udsatte. Symptomerne er da forvirring, paranoia, syns- og høre-hallucinationer, uro og angst. Psykoser kræver behandling. De varer typisk ca. 2-5 uger, men kan komme igen. Hash kan måske også udløse psykisk sygdom eller forværre mulighederne for at behandle en psykisk sygdom.

Den, der ryger hash dagligt oplever ofte, at det er svært at komme i gang med forskellige aktiviteter. Det skyldes sandsynligvis en kombination af selve rygningen og et langt "fravær" fra et normalt socialt liv. Gradvist har man indsnævret sine aktiviteter til at handle mere og mere om hash og sin omgangskreds til mere og mere at bestå af andre, der også har hashen som vigtigt livsindhold.

I teenage-årene sker der en stor personlig og social udvikling. Her vil et stort hashforbrug præge denne udvikling negativt. Når man holder op, skal man derfor også til at indhente noget af det man er gået glip af i de år man har røget meget hash.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-12-12 00:44

Ryger hun bare en gang i mellem så gør det ingen ting.Men det er når man må ryge vær dag man har problemer.Om hun ryger en joint en lørdags aften en gang i mellem så kan hun bare fortsætte med det,hvis hun har det fint med det.
alimak

Accepteret svar
Fra : Birgitte32

Modtaget 100 point
Dato : 25-12-12 01:54

Den der med, at "hvis man bare ryger engang imellem, så sker der ikke noget, og så kan man styre det" - den holder altså ikke.. Jeg arbejder og har gjort i nu 5 år på et opholdssted for unge misbrugere, og mange af vores har psykiske problemer som følge af deres misbrug. Der SKAL til tider kun en enkelt joint til - så har du en hashpsykose resten af livet. Du kan også have røget i lang tid og føler, at du har styr på det osv - og lige pludselig ryger du noget med en sammensætning, der sender dig lige direkte i en hashpsykose.

JegCain har gjort sin research godt - de fleste af os har en eller anden form for psykisk sygdom - eller anlæg dertil liggende gemt, og de kan komme frem ved brug af rusmidler - også selv ved alkohol. Der er ingen vej uden om, at uanset om det er alkohol, hash eller andre stoffer, så sætter du dig selv i en fare og du fucker med din hjerne og dyrbare hjerneceller. Og uanset hvad - når du har brug for en eller anden substans - det værende rusmidler, mad, sex - whatever, til at ændre eller bedre dit humør og sindstilstand, så har du en afhængighed. Også selv om "det kun sker i weekenden og til fester".

Jeg har set unge mennesker ende i skizofreni og både kort - og længere varende psykoser. Og problemet er, når man så får brug for hele det psykiatriske system - de ser næsten enhver følgesygdom af rusmidler som selvforskyldt (hvilket det også er.. ), og kan og vil ikke behandle så længe misbruget er aktivt. Derfor kan man ende i en ond cirkel, hvor man måske har brug for behandling for bare en mindre psykose, men ikke før du er ude af dit misbrug kan og vil de begynde at behandle, da hjernen opfører sig anderledes under misbrug, og det kan være svært at skille tingene ad - hvad er hvad? Hvad er misbrug og hvad er psykisk sygdom.
Jeg har set teenagere med bare et mindre forbrug - som det du beskriver få lavet en psykologisk udredning med IQ test osv - når de får lavet samme udredning igen efter at have været ude af rusmidler i 6 mdr, scorer de markant højere på en IQ test. Og giftstofferne fra THC kan faktisk sidde i hjernen i op til 1 år efter at man er holdt op med at ryge. Et helt år kan der gå, før man igen har fuld og egen kontrol over sin hjerne, sine følelser og også drømme.. De fleste i misbrug drømmer ikke, men når de så småt begynder at komme ud af misbruget, så drømmer de som sindssyge.

Jeg ville som behandler, men også som iagttager til misbrugere bestemt være bekymret. Hvad er i det hele taget grunden til at ryge til at starte med? Jeg maler ikke fanden på væggen - deler kun erfaringer og viden.

"altså umildbart er der ingen bivirkninger for dem jeg kender, ud over at de kan havne i et "dårligt trip" hvor man bare bliver sindsyg bange/paranoid" Det er da en bivirkning af de helt store, og desværre også en af dem, som man kan risikere "sidder fast", og man finder sig selv i en livslang hashpsykose, som man skal være behandlet for resten af livet. Og så kan vi så begynde at tale om hvilke bivirkninger og hindringer og direkte handicaps man kan få af at være i behandling med fx zyprexa, seroquel og alle de andre sjove ting, men det er jo en helt anden historie

Held og lykke med hende - håber bestemt, at hun forstår alvoren af hvad, hun gør imod sig selv og hvilken risiko hun udsætter sig selv for, og kan veje det op imod "fordelene" ved at ryge hash.

Kommentar
Fra : F.Kyllesbech

Dato : 25-12-12 08:10

Kanon godt skrevet Birgitte..
Jeg der nu er 60 år og "ganske normal" har oplevet kammeraters børn ende helt ude i hampen efter at have røget meget lidt hash.. Selvmord .. hashpsykoser og mangeårig indlæggelse på psykiatrisk afdeling og til tider bæltefikseret endte den ene knægt med og han er aldrig blevet "normal igen"..
Synd at se en vel´fungerende fornuftig ung mand ende så langt ude med et ødelagt liv, bare fordi man lige skulle prøve og følge kammeraterne..
Jo har prøvet at ryge hash pga af kræft, og der tager jeg hatten af, for det viker bedre end morfin til tider..
Men som ung ... der ville jeg holde nallerne væk fra hash og andre forsvindningsstoffer

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-12-12 10:27

Foruden ovennævnte bivirkninger, er der den meget store "bivirkning" ved brug af hash, at man skal færdes i kriminelle miljøer, ofte blandt stærkt kriminelle (og udspekulerede) - for at få fat i sit "stof".

I det hele taget er det farligt at bagatellisere bivirkningerne ved hash, som desværre mange kendte gør.

For som med alle rusmidler, er det de svageste/psykisk skrøbelige, der ikke kan administrere brugen, og ender med et overforbrug, eller lader sig lokke til at prøve endnu stærkere stoffer.

Når man først er blevet afhængig, er man, især som ungt menneske, mere eller mindre ligeglad med alle skrækhistoriene om, hvor meget skade, som hashen kan forvolde.

Man længes eften rusen, lykkefølelsen og flugten fra virkeligheden.

Men ja, sklerosepatienter, og ofte kræftpatienter, har tit stor glæde af hash.

Det har de også af morfin og lignende, men det er jo ikke ensbetydende med, at morfin skal købes lovligt på gadeplan.

Hash burde kunne fåes i Danmark på recept.

Godkendelse af svar
Fra : spørg-bare

Dato : 25-12-12 12:49

Tak for svaret Birgitte32.
altså som jeg også har skrevet siger hun at det er en "dejlig" følelse, men jeg ved at hun har været ude i andre former for stoffer (pga. tvang muligvist fra gamle kærester) og er stoppet med det, så tror godt at jeg kan få hende overtalt til at stoppe.
det skal lige siges at det kun er cirka 1 gang på 3 eller 4 måneder, men det bekymrer mig stadig for er ikke rigtig så "glad" for stoffer

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 25-12-12 18:32

Hej ”spørg-bare”.

Nu du har fået så mange gode og kompetente råd, vil jeg gerne tilføje lidt af mine personlige erfaringer, hentet fra min nære familie og andre gode bekendtes misbrugsproblemer.

Med hensyn til Hash, startede en ca. 10-årig dreng med hash, hovedsagelig på grund af mangel,
på en rigtig god ”faderfigur”.

Der var selvfølgelig også flere andre ”medvirkende årsager”, men den virkelige grund
var ” faderfiguren”, og det er der, man altid skal tilbage til, når man virkelig skal udføre,
”En Ægte Problemløsning” i stedet for en af de meget brugte ”Hovsaløsninger”!

Efter 3-4 år blev ovennævnte årsag fundet, så han stoppede sit misbruget og alle de andre negative konsekvenser.

Han er nu næsten 50 år, og har selvfølgelig, i mellemtiden fået mange forskellige påvirkninger,
fra hans omgivende miljø, og har for ca. ½ år siden, tilsyneladende fået et tilbagefald,
med hensyn til nogle meget negative konsekvenser, og er udenfor rækkevidden
af en almindelig sund fornufts påvirkninger.

Om det er det tidlige Hashforbrug, eller de mange forskellige og efterfølgende påvirkninger,
fra det omgivende miljø, der er årsag til tilbagefaldet, har jeg pt. ingen mulighed for at finde frem til, eller at kunne påvirke.

Jeg håber du også kan bruge min kommentar!

Med venlig hilsen

DkwM327

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 25-12-12 21:42

"det skal lige siges at det kun er cirka 1 gang på 3 eller 4 måneder, men det bekymrer mig stadig for er ikke rigtig så "glad" for stoffer "

Det er lige præcis den tankegang, der går galt Der er aldrig noget, der hedder "kun".. 1 gang på 3 eller 4 mdr er nok til et livslangt handicap, og kan derfor aldrig forklejnes eller omtales som "kun"..

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-12-12 22:42

Tror ikke sådan skræmsel propaganda virker på ungdommen.De ser venner og bekendte ryge joints og hører de vokse siger at de vil blive afhengige og få psykoser og havne på den lukkede.De ser at det ikke passer.Så hvorfor skal de da høre på for eks.Birgitte32?
Jeg er enig i at det kan være farlig for nogle personer at ryge,men jeg kender mange måske over 50 personer der ryger ofte,og de har gjort det i over 20 år nogle i 35 år,og jeg har set psykose i kun et par tilfælder.Hold jer til fakta.

Citat
De fleste, der ryger hash i længere tid oplever, at der i stedet for den ønskede rusvirkning opstår angst og reaktioner med panik. Det efterfølges ofte af uro og depressioner.

Dette skriver JegCain. Hvor har du det fra?

alimak

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-12-12 11:50

Jeg synes du virker lidt angrebslysten,alimak.
Citat
Hold jer til fakta.

Fakta er jo,at JegCain og Birgitte32,har ret langt hen ad vejen.At de måske bruger "overdrivelsen fremmer forståelsen" en smule,synes jeg er helt iorden.

Det er jo en kendsgerning,at mange af de levende lig (Narkomaner) der stavrer rundt,og har en forfærdelig liv,er begyndt "i det små" med hash.Så der kan ikke advares nok imod det.

Bevares,nogle kan klare det på en rimelig plan,mens andre plumper i,med samlede ben.

M.

Kommentar
Fra : JegCain

Dato : 26-12-12 13:46
Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-12-12 15:59

Den artikelen som JegCain henviser til ser ud som den er ok. Men jeg husker når jeg var ung og de voksne kom med skræmsekpropaganda,som at man bliver afhengig første gang man prøver.
Vi prøvede men vi blev ikke afhengig, og da trodde vi ikke på alt de annet propaganda de voksne kom med

alimak

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 26-12-12 16:48

Hej alimak.

Du tror ikke sådan skræmsel propaganda virker på ungdommen.

Det hjælper heller IKKE på alderdommen.

Men det hjælper på Tobaksindustrien og mange andre. - Og det er en meget væsentlig faktor
i vores "dejlige" samfund.

Min kone har røget i ca. 55 år, og gør det stadig på trods af Dødstrusler,
Rygestopkurser, Hosteanfald osv. osv.

Min Morfar røg til han dødede som 94-årig.

Mon Mor har kun røget i ganske få år, hun blev 97 år.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 26-12-12 19:44

JegCains kilde er UTurn, som også bruge Henrik Rindom som konsulent, så kilden er ganske ok..

Og nej - jeg forsøger ikke at skræmme. Jeg beskriver min hverdag. Og min hverdag er fyldt af unge, der er startet i det små og kommet så langt ud, at de har brug for hjælp og behandling. Samtidig har jeg i 4 år arbejdet med gadebørn i USA, så jeg har set det fra flere sider. Jeg ved også, at der findes mange "festrygere", som måske aldrig nogen sinde når så langt ud.

Min pointe er, at man ikke kan/skal/må bagetalisere brug af nogen form for euforiserende stoffer.. det er der, hvor det går galt, når man føler sig som den største verdensmand/kvinde, der har fuldstændig styr på det hele. Min pointe er, at uanset størrelsen og indholdet af forbruget, så skal man tage det alvorligt og være klar over, hvilke risici man udsætter sig selv for. Jeg tager også min sikkerhedssele på selv om jeg er ret overbevist om, at det ikke bliver mig, der kører galt, for jeg har styr på min kørsel, men hvad nu hvis... Jeg bryder mig ikke om indstillingen "det går nok og så længe det kun er lidt, så er det ok", for jeg ved, hvor galt det kan gå. Og har du først set et barn være ødelagt for livet - uden mulighed for nogensinde at få opfyldt de drømme, der allerede var begyndt at spire, så råber man også vagt i gevær, når muligheden er der.

Ryg alt hvad I vil - jeg er sådan set ligeglad, men vid, hvad I udsætter jer selv for. At det fx kan tage op til et helt år at få kontrollen over sin egen hjerne igen

Ud over det, så blev der efterspurgt bivirkninger og risici i det oprindelige spørgsmål - ikke vores egne personlige holdninger til hashrygning

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-12-12 13:22

Birgitte32 Jo du forsøgte at skræmme.
Problemet med det er at du kun ser den negative side af sagen og det er forkert, unge mennesker ser på deres venner og her ser de mange der ryger engang imellem samtidigt med at de klare sig som alle andre.
Der er bivirkninger ved alt især hvis man gør det for tit.
Jeg er 55 år gammel og har røget hash fra jeg var ca 14 og jeg holdt helt op som 19-20 årig og det var fordi jeg ikke fik det godt mere, dvs jeg begyndte at kede mig fordi der ikke skete noget nyt mere, men jeg vil ikke have undværet det og skulle jeg leve livet om igen ville det ikke være det jeg valgte fra.
alan57

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 27-12-12 14:44

Men igen er dette ikke en diskussion om for og imod, men efterlysning af mulige bivirkninger og risici

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 28-12-12 07:19

Birgitte32 det er ligemeget for manden har jo fået det svar han spurgte om, derfor svare jeg på dit indlæg og det er ikke en diskussion om for og imod, men om du kun ser det du vil se?
du får jo ikke kontakt med folk hvor der ikke er noget galt og derfor ser du kun den ene side det er der jo ikke noget mærkeligt i og derfor kommer jeg bare med mit indtryg af sagen.
alan57