/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Isolering omkring lys spot
Fra : Rustica.dk
Vist : 533 gange
100 point
Dato : 22-12-12 16:25

Hej Kanduer.

Info:
Jeg har bygget et vindfang, hvor jeg har sat et loft op, med dampspær og isloering.

Jeg har så skåret hul i damp spær for at kunne få lamper op...

Jeg har et spørgsmål som lyder følgende.

Hvordan efter isolere jeg så der ikke kommer luft ind, ved mine lamper?

Jeg kan ikke komme til det ovenfra, og heller ikke ret godt fra det lille hul til spot???

Jeg kan self. tage loftet ned til spotten, så jeg kan komme til den ovenfra, men hvordan skal det lige lappes ???

På forhånd tak !

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 22-12-12 19:35

Du har begået den klassiske fejl, man må ikke skære hul i dampspærrer, du skulle sætte nogle kasser op (safebox) der hvor lamperne skulle sidde således at isoleringen går ned omkring lamperne. Du kan købe nogle halogenlamper med en 'kop' som man kan sætte i forfra dog skal du stadigvæk tætne omkring hullet så fugt ikke kan trænge op i din isolering, går ud fra at du har isoleret med mere end 50-100 mm.
kig på dette link, måske du kan redde dig ud af kniben her

http://www.elvvs.dk/p/safebox-maxi-med-laag-komp-320x325mm-21135/

http://www.elvvs.dk/p/sl23020-ti-60rf-hvid-downlight-151958/

Dette er kun et eksempel, der findes mange andre produkter.

Har du huske at bruge 'downlight' kabler, eller købte du et færdigt sæt. Du må faktisk kun opsætte halogenspot hvis de er købt som 'byggesæt' ? (hvis det er 12V)

hej fra mig

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 22-12-12 19:38

Nu udgiver dine spot en del varme og der er nogle generelle regler m.m. for opsætning af disse.
Kontakt en elektriker og hør nærmer... Især hvis uheldet skulle opstår i forhold til brand. Så tror jeg ikke dit forsikringsselskab dække tabet hvis du har installeret/monteret spottende forkert...

McBobo

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-12-12 23:21

Netop safeboksen med låg har "indbygget dampspærre" og er en god løsning boksen og dampspærre tapes sammen

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 23-12-12 07:04

Der var lige en fejl mit indlæg, der må IKKE komme isolering omkring dine spots og opsætning af safeboxe skal gøres inden der sættes loftsplader og dampspærre på, Sorry

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 23-12-12 12:57

Hmm det lyder lidt til at jeg har et lille jule job, med at få taget loftet ned, og sat de der safebox på !!

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 23-12-12 13:36

God fornøjelse, godt det er en lønmodtager jul med masser af 'fridage'.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 26-12-12 21:15

jeg ville bruge dampspærre tape til at lukke hullet i dampspærre.

Derefter ville jeg bruge de spots med bagkasse som udnytter dampsærre til opnå ønskede afstand til isolering (hvis der er plads selvfølgeligt)

Denne type:
http://www.el-grossisten.com/pi/Downlight_hvid_Gu10_35_W_230_v_kipbar_m_bagd%C3%A5se_5950_1579.aspx

hvis man kigger på den manual der følger med lampen (Det er ikke den på hjemmesiden), er det ok at lave hul i loft (ikke dampspærre) presse boksen op som dermed skaber den en kegleform via dampspærre (som et slags telt) der laver korrekt afstand til isolering. Dette skulle jf. vejledning fra producent være OK.

Kan ikke se du har så mange andre valg.....desværre!

Peder