/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Pristals-reguleret-arv
Fra : Avant85
Vist : 729 gange
300 point
Dato : 13-12-12 10:36

En søskendeflok skal arve efter sidst afdøde forældre

En fik arveforskud - ved køb af fødehjem - for 22 år siden

Jeg har hørt, at dette forskud på arv - skal pristalsreguleres "begge veje"

Hvordan skal det forstås ?

Er der en venlig sjæl, der kan fortælle / forklare en almindelig "dødelig", hvordan det skal ske

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-12-12 10:59

Danmarks Statistik har en udregning, der viser dyrtidsregulering siden 1980, så jeg går ud fra man går ud fra den.

http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/prisindeks/forbrugerprisindeks.aspx

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-12-12 11:21

Ehm...Jeg har hørt, at dette forskud på arv - skal pristalsreguleres "begge veje" Hvor har du hørt det??

Huset er jo handlet, så det må være handelsprisen fra dengang der er den gyldige (blev der skrevet nogle specille papirer omkring handlen?) - hva' nu hvis huset ikke var vedligeholdt, skulle alle arvinger så hæfte for en gæld?? Bare en strøtanke - følger lige med i tråden

Kommentar
Fra : themis

Dato : 13-12-12 11:35

Arveforskud skal ikke åpristalsreguleres, medmindre dette er anført i arvefporskudskontrakten. Dette fremgår af arvelovens § 46, stk. 1, som lyder således

§ 46. Ved fradrag lægges arveforskuddets værdi ved modtagelsen til grund. Under særlige omstændigheder kan der dog afviges herfra

Hvis arveforskuddet skal reguleres efter nettoprisindekset, svarer 100.000 kr. i jan. 1980 til
287.444,93 kr i nov. 2012

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 13-12-12 13:38

Nordsted1
Nu ved jeg jo ikke hvem der følger med på tråden OG jeg skal ikke træde nogen over noget.

Det var en statsautoriseret revisor - ikke fordi han blev spurgt - men fordi han fik fortalt, hvordan der var givet et helt konkret nedslag i prisen til et af børnene, som købte fødehjemmet - men selvom han er tæt på den som fortalte "historikken", var han 'stor nok' til IKKE at blande sig

Jeg blev blot nysgerrig, da jeg fik det at vide - og vidste at der sidder kompetente folk derude, som ved en hel del

Til Themis - så tror jeg IKKE, at der er udarbejdet en forskuds-arve-kontrakt

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-12-12 13:48

Der er jo regler for hvor billigt man må sælge sit hus, selv til arvinger

Citat
Den fordelagtige pris må dog ikke være lavere end den nyeste kontante ejendomsvurdering minus 15 procent, medmindre helt særlige forhold gør sig gældende og kan dokumenteres med en sagkyndig vurdering. Dette fremgår af værdiansættelsescirkulæret fra d. 17.11.1982.

http://www.minadvokat.dk/gave/

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 13-12-12 15:48

Nordsted1

Jeg ved ikke om du ikke forstår det eller du bare forsøger at pjatte med et for nogen ganske alvorligt emne, som kan betyde 'ven eller fjende'

Det er IKKE et spørgsmål om lovligt eller ulovligt handel i forhold til værdiansættelsescirkulæret

Det er et spørgsmål om den ene vil være ved det - eller den anden skal trække det igennem 'maskineriet'

Avant85

Kommentar
Fra : themis

Dato : 13-12-12 16:11

Der kan kun blive tale om et arveforskud, som skal modregnes i arven, hvis modtageren erkender at det var et arveforskud.

Er der blot handlet til 15% under den nyeste ejendomsvurdering, er der ikke tale om et arveforskud i arveretlig forstand

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-12-12 16:20

Avant85, hvad får dig dog til at tro jeg ikke tager dit spørgsmål seriøst??

Det var ud fra dette

Citat
hvordan der var givet et helt konkret nedslag i prisen til et af børnene, som købte fødehjemmet

At jeg kom med linket, om hvordan man kan handle fordelagtigt forældre/arvinge imellem