/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Slette harddisk.
Fra : psoeborg
Vist : 866 gange
50 point
Dato : 12-12-12 22:19

Jeg har fået en Apple ProBook af min datter.
Jeg bryder mig ikke om Mac OS-styresystem og vil gerne have Windows i stedet.
Hvordan sletter man harddisken, jeg har ikke den medfølgende disc?

Hvis det ikke kan lade sig gøre( det er der jo ikke meget der kan med Mac) hvordan kan jeg så få styresystemet på dansk i stedet for på amerikansk som det er?

Jeg kan heller ikke opdatere systemet til en nyere version.

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 12-12-12 22:42

Det var da synd for dig...
Apple ProBook findes ikke! Men der er noget der hedder en MacBook Pro fra Apple - en dejlig serie maskiner. Medmindre man ikke synes om Apple. Så jeg er lidt i tvivl: spørgsmål eller mavesur kommentar?

Til dit spørgsmål kan jeg sige:
- Det ville være dumt at slette Mac OS X helt fra computeren
- Man kan nemt installere Windows på en partition
- Det kræver ikke OS X-installationsdisken
- Det kræver en Windows-disk (næppe overraskende) og tilhørende licenskode.
- Windows kører ofte glimrende på Apple hardware, naturligvis afhængig af model etc.

Hvis du skrive flere detaljer, hjælper jeg gerne videre. Såfremt du kan starte op i OS X, kan du i æblemenuen vælge 1. punkt: Om denne Mac, og herunder evt. knappen Flere oplysninger...
Det vil give information om OS-version, Modelnavn, Model-id, Processornavn, Processorhastighed etc.

Med venlig hilsen
Jens Rasmussen

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-12-12 22:51

Alt kan lade sig gøre på en Mac, du ved bare ikke hvordan

Kommentar
Fra : psoeborg

Dato : 13-12-12 11:59

Til Kortoververden.
Hvad kan jeg bruge dit tåbelige svar til?

Kommentar
Fra : psoeborg

Dato : 16-12-12 12:52

Til kipros.

Den hedder: Mac Book Pro 1.1 - 15"
Den har OS X 10.5.8.

Accepteret svar
Fra : kipros

Modtaget 50 point
Dato : 16-12-12 20:52

OK, det er en af de ældste med Intel-processor.
I mappen Hjælpeprogrammer, som findes i Finders Gå-menu, har du programmet Boot Camp-assistent.app, og med dette kan du lave en partition hvorpå der kan installeres Windows. Det var nok Windows XP, der var gangbart på den tid, så om det vil lykkes med andre versioner, ved jeg ikke umiddelbart. Det afhænger sikkert af mængden af RAM, som du nok også har set i "Om denne Mac".

Håber det hjælper dig videre, vh Jens

Kommentar
Fra : psoeborg

Dato : 23-12-12 14:06

Til kipros.

Jeg prøvede at lave en ny partition, men det kunne ikke lade sig gøre. Den sagde at disken skulle gendannes.
Så satte jeg Windows-XP disc``en i og genstartede. Mens den genstartede holdt jeg option-knappen nede og så kunne jeg boote fra Windows.
Den installerede Windows, men slettede samtidig Mac OS hvilket ikke var meningen.
Er der en måde man kan genskabe Mac OS når man ikke har installations-cdèn?

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 29-12-12 15:21

Hej igen.
Det var uventet. Men det var jo det, du oprindelig ønskede...
Man kan ikke genskabe OS X uden en installationsdisk, enten den medfølgende grå dvd eller en generelt anvendelig systemdisk. Jeg har en original uudpakket dvd på lager, hvis du skulle være interesseret. Jeg bor i København.
Vh Jens

Kommentar
Fra : psoeborg

Dato : 29-12-12 17:58

Hej.
Jeg er meget interesseret. Kan jeg købe den af dig og kan du sende den?
Jeg bor i Ålsgårde (Nordsjælland) og har ikke bil.

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 22-01-13 14:52

Hej igen. Jeg glemte helt dette i mellemtiden. Du er velkommen til at købe installationsdisken, hvis du stadig er interesseret. Men jeg kan ikke tilbyde at sende, har ikke tid til posthuset...
Med venlig hilsen
Jens Rasmussen

Godkendelse af svar
Fra : psoeborg

Dato : 20-02-13 21:38

Tak for svaret kipros.