/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fraskrivelse af ansvar
Fra : jepser30
Vist : 615 gange
85 point
Dato : 12-12-12 18:04

Jeg har handlet ved en internet shop der skriver at man kan vælge at få pakken sendt med Track & Trace og så skal jeg betale fragt, men jeg kan også vælge at få pakken leveret som almindeligt post, og så er gratis for mig at få det sendt. HVIS jeg vælger den løsning fraskriver shoppen sig dog ansvaret hvis forsendelsen bliver væk... Må shoppen godt fraskrive sig det ansvar? Jeg mener det ikke, og har slet ikke engang lyst til at handle sådan et sted.

Findes der noget lovgivning på området?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-12-12 18:15

Den almindelige regel er at sælgerens ansvar ophører i det øjeblik varen overgives til "fragtfirmaet", f.eks. Post Danmark. Hvis det er et almindeligt brev, har Post Danmark ingen ansvar, det har de ved pakker. Så jeg tror at den er god nok. Hvis du tør løbe risikoen ved at få den sendt som almindelig post, slipper du billigere. Jeg synes også at det er fair, sælger oplyser betingelserne. Jeg tvivler på at det er ulovligt. Men du kan naturligvis handle et andet sted.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-12-12 18:19

Det er der mange, der bruger, og det er helt OK.

Det er jo ikke gratis at lave tracking af pakker.

Men langt de fleste breve kommer jo også frem.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-12-12 18:28

Virksomheden kan ikke hæve pengene på din konto, hvis du ikke har modtaget forsendelsen. Så du står skadefri. I princippet har du ikke noget ansvar eller noget at gøre med pakken før du modtager den og godkender forsendelsen ved at modtage den. Hvis den er sendt med brevpost og ikke kommer frem er det stadig virksomheden der står med et køb den ikke har effektueret. Det er så virksomheden, der må rette henvendelse til Postdanmark.

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 12-12-12 18:29

Jeg ved da godt at det ikke er gratis at sende T&T forsendelser. Men spørgsmålet er om shoppen må FRASKRIVE sig ansvaret når det afsendt som et brev? Jeg mener at jeg jo stadigvæk kan gå ned i banken og få mine penge tilbage hvis ikke jeg har modtaget varen... Så vil firmaet jo miste pengene på den måde...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-12-12 18:30

=>Thyregod8: Der er jeg ret sikker på, at du tager fejl.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-12-12 18:37

Normalt vil firmaet der sælger aflevere pakken til postvæsenet, og få en kvittering. I det øjeblik overgår ansvaret for pakken til postvæsenet, indtil køber kvitterer for pakken. Hvis varen sendes som et brev har postvæsenet ingen ansvar og ingen kan vide om køber har modtaget varen. Hvordan skulle sælger så have ansvaret for varen, når først den er puttet i postkassen? Derfor fraskriver sælger sig ansvaret, hvis varen skal sendes som brev.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-12-12 18:41

Citat
Jeg mener at jeg jo stadigvæk kan gå ned i banken og få mine penge tilbage hvis ikke jeg har modtaget varen

Hvis de sender det som et brev, kan du jo altid påstå at du ikke har modtaget det, ingen kan bevise at du har.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-12-12 18:43

Citat
Hvordan skulle sælger så have ansvaret for varen, når først den er puttet i postkassen? Derfor fraskriver sælger sig ansvaret, hvis varen skal sendes som brev.

Når forsendelsen foregår i brev er det sælger, altså afsenderen, der har bevisbyrden om brevet er afsendt og ikke modtageren. Det er derfor man kan få dokumentation hos posthuset for afsendt brev. Dvs hvis afsender ikke har den dokumentation er der heller ikke noget bevis og brevet er måske slet ikke sendt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-12-12 18:49

Citat
Virksomheden kan ikke hæve pengene på din konto, hvis du ikke har modtaget forsendelsen.

Vrøvl.
De fleste virksomheder trækker pengene fra købers konto når de sender varen.

Det andet har jeg aldrig oplevet.

Og det er helt normalt, at det fremgår af hjemmesiden, at der ikke er noget ansvar i forb. med at sende en vare som brev.

Det er jo ikke sælger der har ansvar for pakken, som er sendt med Track'n Trace, det er postvæsenet.

Når man sender er brev med postvæsenet får man jo ikke en kvittering når man sender det, og modtager kvitterer ikke for modtagelsen, ergo er der ingen beviser for, at brevet overhovedet er sendt.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-12-12 21:18

Citat
Vrøvl.
De fleste virksomheder trækker pengene fra købers konto når de sender varen

Selv vrøvl, "Troldepige"

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/betalingskort

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-12-12 21:43

Citat
Selv vrøvl, "Troldepige"

På den side du linker til står der ikke noget om hvornår pengene trækkes fra kontoen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-12-12 08:41

Citat
De fleste virksomheder trækker pengene fra købers konto når de sender varen

Sådan har det altid været.

Og afsender har fulde ansvar for at posten kommer frem til køber, ikke Post Danmark (almindelig post)

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-12-12 12:39

Når en forbruger køber varer på internettet og betaler med et betalingskort, kan den erhvervsdrivende først hæve beløbet for varerne, når disse afsendes:

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/ehandel/Traekning-af-penge-for-vare

Sælger har ansvar for dokumentation for, at have foretaget forsendelsen. Har man som kunde betalt med kort, kan man jo så køre propceduren med manglende levering osv til sin bank.

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 14-12-12 07:01

Nå, tak for en god diskussion.

Altid rart at den bliver holdt på et lødigt plan.

Ifølge købelovens paragraf 73 må sælger ikke lægge noget ansvar over på køber. Køber har først ansvaret i det øjeblik at sælger eller fragtfirmaet (Post Danmark) har overdraget pakke/brev til køber.

Post Danmark skal KUN erstatte pakken overfor sælger hvis T&T registrerede pakker bliver væk. Breve bliver ikke erstattet af Post Danmark.

Sælger har det fulde ansvar helt frem til at køber har varen i postkassen eller brevsprækken.

Det er hvad forbrugerrådet har oplyst mig.

Så det med at hjemmesider skriver at de ikke erstatter ting, det må de faktisk ikke, og jeg handler ikke sådanne steder.

Men tak for jeres indlæg.