/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Min kat strinter stadig
Fra : Steltonalfie
Vist : 511 gange
20 point
Dato : 11-12-12 19:43

Kære katteejere.
Jeg har en rigtig dejlig kat, Stelton, som snart fylder 3 år. Han bor sammen med mig i et lille hus, og har mulighed for at løbe ind og ud 24 timer i døgnet. Jeg har haft lidt problemer med naboens katte, så nu har jeg det sidste halve år benyttet mig af en chip-kattelem med stor succes. Han var nemlig begyndt at strinte indenfor på både møbler og hjørner, for at pisse sit territorie af. Det at han ikke får uventede kattegæster ind i huset har reduceret strint en smule, men er stadig et problem. Jeg har forsøg med feliway duftblokke og renser strint af med først rodalon og derefter sprit (et råd fra dyrlægen), men han fortsætter med at strinte.
Jeg er godt klar over, at det ikke er holdbart i længden at mit hus bliver strintet til, men jeg nænner på ingen måde at aflive ham. Jeg har tit været til dyrlæge, men han virker til at være sund og rask.

Så, det ville være fantastisk, hvis der er nogle herinde, der har nogle gode råd til, hvordan jeg kommer strint til livs.

Mvh. Christian.

Ps. Han er blevet kastreret.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-12-12 20:18

Inde strinteri er tegn på katten ikke har det godt om det er naboen´s katte eller bare din bolig
ALT med at købe timg og sager, virker bare ikke, det der hjalp på min (hunkat) var at flytte mad og vand til varmere omgivelser, samt kattebakken blev flyttet/ vendt omkring 5cm, og hvorfor det hjalp, må guderne vide, kan nævne at den pissede i vand og mad, hvor jeg troede det var taget der var utæt, så den gav mig egentlig selv besked på at det skulle flyttes/ ændres.

Hjælper det ikke så prøv at flyt kattelemmen, besværligt, men vil du beholde den?
Endvidere kan det være den Chip-fidus den render rundt med, som HØRMER af alt muligt andet end
katten selv, og den skal den trods alt gå med dagen lang.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-12-12 20:24

Endvidere kan det være små kravl (tæger og mider, de pisser/skider på din kat) i din stue?? så den ikke kan være i fred for, da jeg havde mit problem, var der dræbersnegle tæt på boligen, og dem havde min kat et problem med, så det behøves ikke være en nabokat der er det store problem, men kan være det.
Så megen læreskab har en DYRlæge altså ikke, men de gør et godt forsøg - trods alt.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 11-12-12 20:32

Ja ja Christian! Det sagde min nabo også om hans kat,han sagde bare at den var neutraliseret.
Men biologisk set er det jo hormoner der styre drifterne, og hormonerne kommer jo fra bærene.
Så jeg ku nu godt få den mistanke at dyrlægen har glemt et eller andet.

Prøv at ta en snak med den dyrlæge igen.
Højris

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-12-12 20:36

Citat
mistanke at dyrlægen har glemt et eller andet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-12-12 20:36

Eller en anden Dyrlæge

Kommentar
Fra : AnBi72

Dato : 11-12-12 22:03

Der er ret stor forskel på om det er strinteri hvor katten løfter halen og afgiver et par strint op ad et eller andet, eller om det er regulær urinering hvor den simpelthen bare skal af med vandet. Førstnævnte er et teritorialproblem hvilket ville være underligt når der er chipkattelem. Sidstnævnte er en uvane og simpelthen bare fordi katten synes at her skal der pisses. Katte er meget sære vanedyr, og når de har fået en vane er det svært at bryde den. Man må simpelthen forhindre dem i vanen enten fysisk ved at fjerne møbler el.l eller psykisk ved at være klar med vandpistolen når synden bliver begået. En af vores katte lærte det bare ikke og pissede allevegne. Så blev den degraderet til udekat i ½ år, og nu har den heldigvis fundet et sted udenfor, så den er blevet taget til nåde igen og får lov at komme ind. Måske skal du prøve det samme. Lav et lækket kattehus udenfor, og accepter så kun ledsaget indgang.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 12-12-12 09:02

Min kat strinter kun udenfor dens storebror som ikke bor hos mig men i nærheden er en mega alpha hankat der sætter alt og alle på plads også selvom de andre forlængst har lært det og han strinter alle vegne ude som inde og helst tæt på hvor de andre bor katte bor.
De er begge neutraliserede jeg har lagt mærke til at min er særlig interesseret i ligesom sin storebror at markerer sig når der kommer nye katte til i nabolaget som er en kæmpe sammenslået gård og det skal også helst være der hvor han har lugtet at de har været.
Hvorfor min ikke gør det inde aner jeg ikke her bor også hans søster og de er bedste venner.
Hvis det kunne lade sig gøre tror jeg det vil hjælpe at afskræme haven/ gården så der ikke kan komme kontakt med nabokatte og derved lette truslen eller alphahormonerne eller hvad det er der går i sving. I hvertfald er det en indgroet adfærd - dens natur og katte er i forvejen vanedyr så jeg tror kun det kan ændres ved at ændre omgivelserne. Når den også gør det inde er det fordi den føler sig utryg og måske har haft en dårlig oplevelse med en anden kat på sit område.

ellers skal du ønske dig det her til jul:
http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_ss_i_0_20?url=search-alias%3Daps&field-keywords=animal+communication&sprefix=animal+communication%2Caps%2C184&rh=i%3Aaps%2Ck%3Aanimal+communication

Kommentar
Fra : Anne1982

Dato : 21-12-12 10:44

hvis den strinter specielle steder, så kan du vaske de steder med citronduft - det kan katte ikke lide.