/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Vise filer fra Ubuntu computer på TV
Fra : o.v.n.
Vist : 835 gange
250 point
Dato : 08-12-12 00:36

Mit nye TV er et såkaldt smart tv og har blandt mange andre muligheder forbindelse til internettet gennem mit hjemme netværk.
For nylig opgraderede jeg min Windows computer og fik Windows 8, når jeg på TVet vælger Mit netværk så er der adgang til at dele filer fra Hjemme gruppe, små filmklip, billeder og meget andet som så vises på TVet.
Det kan man sikkert også med Linux Ubuntu, spørgsmålet er hvordan gør jeg?
der er intet vist under Mit netværk når Ubuntu kører

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-12-12 00:40

Måske er mine søgninger på internettet forkerte, men stort set alt hvad jeg finder er om at se TV på computeren, ikke om at se computer filer på TV, jeg kan kopiere filer over på en usb disk og sætte den i siden på TVet men hvis jeg direkte kan få adgang fra TV til filer gemt på Ubuntu computeren, ja så ville det være rigtig smart

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-12-12 00:54

Flere oplysninger, både computer og TV er tilsluttet min D-Link DI-524UP router med kabel forbindelse.
TV er en Philips model 4000 serie:
http://www.bilka.dk/elektronik/tv/philips/philips-42-led-tv-42pfl4007t--01101200260%28purchase_other_ds%29

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 250 point
Dato : 08-12-12 09:06

Hej o.v.n.
Prøv lige at følge med i dette spørgsmål:
http://www.kandu.dk/spg165246.aspx
Men som jeg skriver til vores ven her, brug gammeldags workgroup, og ubuntoen skal have en Samba
server installeret. Så vil USB diske og delte biblioteker, kunne findes på dine andre PCer og må også være på det TV.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-12-12 11:42

Tak - det var så noget jeg havde glemt at fortælle, mit hjemmenetværk hedder WORKGROUP og med Samba jeg har delt et helt drev som der ikke er problemer med få vist eller gå ind på fra andre computere på mit netværk. TVet finder ikke dette drev men står bare og søger, når Windows 8 computeren er tændt så går der ikke over 30 sekunder før den har fundet min Hjemme gruppe.
Under Hjælp på TV står der at den kan bruges med Windows, Mac og Linux og at jeg skal bruge et mediaserver program, Hjemme gruppe på Windows 8 er måske et mediaserver program der må findes noget som kan bruges til Linux også men hvad?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 08-12-12 13:11

ja det mente jeg jo også nok du havde styr på. Nu har jeg stoppet op og ikke begyndt på win 8 endnu.
Det er rart at lade alle de andre tage begynder vanskelighederne først. Men man kunne tro at windows havde gjort det helt umuligt at bruge sammen med andet, så man rigtig kunne være bundet til deres system.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 08-12-12 13:23

jeg skulde måske lige presicere. Det er efter min mening ikke navnet workgroup det kommer an på. Det han hedde alt, kalder det sommetider Ekkodalen som min vej hedder. Men deles efter den gamle xp protokol. så findes der en ny windows 7 delings protokol, som kræver en kode tastet ind i de forskellige pcer. Kan lige tilføje at min første win7 i starter udgave, kun kunne tilslutte sig en gruppe ikke oprette en. Hvordan windows 8 deler sine filer ved jeg ikke, og hvordan den bringes til at arbejde sammen med gammelt xp delings system.
hvis jeg har galt fat i det så fortæl.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-12-12 13:45

Citat
hvis jeg har galt fat i det så fortæl
jo lidt spørgsmålet er hvordan TV kan vise indhold og afspille billed, musik og video filer gemt på Linux Ubuntu computeren.
Jeg er på sporet nu takket være det spørgsmål du har linket til, nu kan XBMC vises på TV og jeg skal bare have fundet ud af at tilføje noget indhold, før kunne computeren ikke ses fra Mit netværk

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 08-12-12 14:14

Bruger selv en en WD box med en lille USB disk som jeg gemmer billeder på. så flytter jeg bare en kopi af mine billeder derover, og ser dem så på HDMI2 på mit TV. WDboxen ser dem også fint på PCen her eller på Serveren i Kælderen. streamer også fint en film. Satte en film i DVD drevet her og så den fint inde i stuen. Forstår at en XBMC er en software ubuntu mediaserver.
ok du må fortælle mig når du finer ud af det.
hilsen Steen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-12-12 20:38

Spørgsmålet fik lige et lille hak op på rangstigen, der må meget gerne komme forslag til andre løsninger end XBMC som jeg bakser med endnu, på TV vises der ikke nogen filer i de mapper som jeg sætter programmet til at vise, mapperne er synlige men TVet skriver de er tomme

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-12 00:21

Jeg vil tro at dit tv kan finde en upnp server. Jeg har selv kun en box foran et ældre tv. boxen er med lan forbindelse og finder uden besvær nas og computer sat op med upnp. det er jo det upnp er beregnet til.
Jeg er ikke dreven i Linux , men prøv at se dette link

http://www.altomdata.dk/lav-en-upnp-medieserver

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-12-12 09:42

Citat
Jeg vil tro at dit tv kan finde en upnp server
ja det var jeg fik sat programmet op til tillade deling ved hjæl af uPnP at TV kunne se XBMC og vise Music og Video mapper, ikke nogen Picture mappe og der vises ikke nogen indhold i nogen af mapperne

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 10-12-12 09:55

jeg læste også linket om upnp.
det lyder godt hilsen Steen

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-12 20:23

Tak for svaret stone47. XMBC som nævnes i linket er sikkert løsningen, desværre har jeg ikke kunnet tilføje alle de mapper jeg gerne ville, det kommer sikkert når jeg har bakset længe nok

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 14-12-12 22:37

tak for points vi nørkler videre.
hilsen Steen