/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
elforbrug og fejl installation
Fra : KimLerche
Vist : 416 gange
20 point
Dato : 04-12-12 15:25

Hej..
Jeg har brug for nogle kloge hoveder inden for el, til at hjælpe med nogle gode ideer.
For nogle år siden byggede jeg køkkenet om. Gulvet blev støbt og gulvvarme indlagt.
Der var på det tidspunkt en håndværker der fortalte mig at ifølge reglerne, skulle jeg jorde gulvet.

Alle armeringsjern blev omhyggeligt snøret sammen med kobbertråd, og til sidst monteret med en kraftig ledning ud gennem væggen til bryggerset. Af dovne og bekvemme årsager blev den her monteret direkte på vandrøret fra oliefyret som jeg havde tjekket var jordet. Alt i skønneste orden.
Betonen blev støbt og granitten lagt.
Efterfølgende får man stød på alle el-apparater i køkkenet, Emhætte, kaffemaskine, køleskab, akvarium.. kort sagt ALT!

Nuvel. Det i sig selv er til irritation, og lidt underligt, men nu til det rigtig mystiske:
Elforbruget er steget HELT VILDT i huset. Vi har netop fået en efterregning på 24.000,- kr. Det vil sige at vi pludselig er steget med ca. 12.000 KWh / år. Og Det er på trods af at forbruget i forvejen var højt ( ca 14.000 KWh)

Jeg har prøvet at slukke for alt hvad der kan slukkes for (undtagen køleskabet og gas-fyret(oliefyr udskiftet)) i en forlænget weekend på 4 dage.
Med de ganske få ting kørende der nu er nødvendigt, har huset et "tomgangsforbrug" på 16KWh / dag.
Så der forsvinder små 6000 KWh om året (- hvad køleskab og gasfyr bruger).
Når jeg slukker alle sikringerne, eller tager HPFI'en står måleren stille.

Jeg har en mistanke om at der er en sammenhæng imellem det kæmpe forbrug og at man nu pludselig får stød på alt i køkkenet efter at gulvet er blevet jordet, men kan ikke gennemskue hvad der er sket, eller hvordan det kan opstå. Løb der strøm fra en fase og ned i gulvet burde HPFI'en jo slå fra??

Er der nogen der kan byde ind med nogle gode forslag eller ideer? Please..

/ Kim

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-12-12 16:14

1 af dovenhed er den monteret på vandrøret det er ikke lovligt og dit problem hvad stød angår er at du sikker har 2 forskellige potentale i dine jord ledninger og derfor kan der opstå en spænding som kan give dig stød

2 dit elforbrug har med temlig stor sikkerhed intet at gøre jordingen ag dit gulv for så burde dit hpfi relæ slå fra

3 tjek din installation tag ALT fra/Sluk alt så der intet forbrug er køre din måler så rundt ? Du skal ikke slukke grupperne endnu ( hvis din måler så køre rundt find den gruppe og sluk denne fin herefter,er ud af hvad der sidder på denne gruppe?

Måleren kan være defekt?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-12-12 17:59

Medmindre der løber en frygtelig masse strøm i jorden (og det går der åbenbart hos dig), kan man ikke få så stor spændingsforskel mellem jordledninger, at det kan mærkes med hånden, bare måles. En anden ting er: Der løber fejlstrøm, og det tyder på, dels at der er opstået en afledning til jord, formentlig i gulvvarmen, dels at dit HFI-relæ ikke virker. Det kan sagtens ske; det skete her i huset, og den autoriserede installatør skiftede det og pillede samtidig jordlederen fra til den stikkortakt i kælderen hvor vaskemaskinen var tilsluttet. Halleluja!
Du skal have fat i en ordentlig installatør, der har læst og arbejdet sig til sin autorisation, ikke fundet den i en cornflakespakke.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 04-12-12 18:13

Hvis det er el-gulvvarme, så har pbp_et højst sandsynligt ret, jeg klemte på et tidspunkt et kabel, hvilket resulterede i en afledningsstrøm til naboens vandrør på 21 amp, til orientering, det er ikke sådan man får gode naboer

Få jordledningen trukket resten af vejen til tavlen, eller få lavet et jordspyd.

Husk man må kun installere el-gulvvarme i zone-4 bebyggelse dvs. hvis i bor ude på landet, og ikke har andre muligheder.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-12-12 20:56

Skruen hvor har du det fra at du kun må installere gulvarme i zone 4?

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 04-12-12 21:27

Det lærte jeg på teknisk skole, som en del af mit elektriker speciale som lys og energitekniker - bemærk jeg skrev el-gulvvarme, men det gælder også el-radiator.

Jeg kan se reglerne er skærpet siden, i 2004:
http://www.bolius.dk/alt-om/energi/artikel/elgulvvarme/

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 04-12-12 21:28

obs, zone 4 - kaldes også landzone

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-12-12 05:26

Skruen det er ikke tilladt at bruge elvarme Som Primær varmekilde (med visse undtagelser ) men du må gerne bruge gulvarme som komfort varme også i byen hovedstaden mm. Lavenergihuse så er det lovlig JA

Du må gerne lægge el gulvarme

Kommentar
Fra : KimLerche

Dato : 05-12-12 09:45

Tak for de mange gode svar.
Jeg vil lige sige til Rotw, at jeg ikke skriver i foraet her for at få en moralprædiken, og jeg er for øvrigt ikke enig i at der er noget ulovligt i at binde ammeringsjern sammen med et vandrør. Heller ikke selv om der er jord på vandrøret..
Det er ikke elvarme. Radiatorene er pillet ned og erstattet med gulvvarme, lavet i pex-slange.

Til jer andre kloge hoveder.. Jeg er enig i at der ikke kan gå en fejlstrøm til jord, fordi så ville HPFI'en slå fra (den virker med testknappen, men jeg har ikke prøvet med en effektmodstand direkte fra fase til jord), men hvad nu hvis jord og nul er bundet sammen eet eller andet sted ? Så er det vel ikke sikkert at HPFI'en vil reagere ? Ofte er Nul vel bedre trukket end jord, hvilket vil gøre at strømmen primært vil gå tilbage den vej, eller??
Hvis man forestiller sig at der er 0,1 ohm i NUL ledningen, og 10 ohm i Jordledningen, så ville en konstant strøm på 2,6 A (hvilket giver ca. 600W på 230V - Hvilket igen giver ca 14Kwh/døgn, som ca. er det "overforbrug" eller "tomgangsforbrug" der er, når alt andet end køleskab og gasfyr er slukket) ikke give mere fejlstrøm end at HPFI relæet ikke vil reagere.. Eller er jeg helt galt på den??

Jeg føler mig ret sikker på at fejlen skal findes i installationen. Jeg kan bare ikke gennemskue hvor jeg skal lede..
Alle gode ideer og råd modtages..

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 05-12-12 13:45

Hvad er din opvarmningskilde, og kan der sidde en el-patron i en vandvarmer? dette har jeg oplevet i forbindelse med oliefyr, kunden fik en regning på 41000, selvom huset var ubeboet.

Til orientering, man kan ikke teste om HPFI relæet virker ved at bruge testknappen, det giver ikke sikkerhed, men der skal laves en test af udløbsstrøm og reaktionstid.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-12 13:47

HFI-/HPFI-relæet skal klappe ved højst 30 mA så vidt jeg husker, så der skal en voldsom strømdeling mellem nul og jord før det ikke burde trække. Som jeg nævnte, så kan et relæfejle uden varsel,men du har jo prøvet dit.
Hvis du ikke har en GOD installatør ved hånden, så må du i gang med den systematiske fejlfinding, hvor du ved at checke målerhastigheden og skrue sikringer ind og ud kan finde hvilken sikring, forbruget ligger bagved. Det der voldsomme forbrug må jo i sidste ende blive til varme et sted, og det ville være surt hvis det sætte ild på.
Med hensyn til relæet: Det kan sagtens være monteret forkert, men kan du ikke løsne sikringen til din gulvvarme allerførst, så du og familien ikke går og får stød? En anden sag er, at den elektriske sammenhæng i det støbte gulv sagtens kan være forsvundet. Jernarmering snøret sammen med kobbertråd og siden overhældt med våd beton må være tæret over ganske mange steder. Jeg har selv lavet et lille forsøg med rustfri ståltråd lagt ind i mørtelfuger i murværk. Efter kort tid med blid galvanisk påvirkning var en længde 1,6 mm rustfri tråd forsvundet.
vh
pbp

Kommentar
Fra : KimLerche

Dato : 05-12-12 14:20

hmm..
Skruen: Den med el-patronen i gasfyret er ikke uinteressant. Det har jeg ikke skænket en tanke. Det virker ikke logisk hvis den er aktiv, når fyret er tændt, men man skal aldrig sige aldrig..

Pbp_et: Gulvvarmen er ikke el. Det er centralvarmen der er ført rundt, og jeg er ikke så nervøs for tæring af kobbertråden. Den blev primært brugt til at sikre at ammeringsjernene var i kontakt mens der blev støbt. Så jeg er ret sikker på at ammeringen rører hinanden, også selv om der ikke er mere kobber tilbage.. - med hensyn til fordelingen af strøm, forholder det sig som beskrevet. Hvis der f.eks. er 0,1 ohm i NUL ledningen , og 10 ohm i JORD ledningen, vil fordelingen gøre at jeg kan trække de 14 Kwh / året, uden at HPFI'en har fået mere end ca. 26 mA. - under forudsætning af at de 2 er bundet sammen et eller andet sted.

Det jeg mangler. er en forståelse for hvad i al verden der kan trække ca. 600W konstant, hivs det er det der er problemet.. Lige nu hælder jeg lidt til at en el-patron i vandvarmeren er et udemærket bud. - Det forklarer selvfølgelig ikke hvorfor man får stød på alle elektriske apparater, hvilket selvfølgelig er et billigere problem, men næsten lige så irriterende..

Men skyd endelig videre, da jeg er alvorlig træt af problemet. (problemerne)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-12 14:49

Elpatron i centralkedlen lyder suspekt og kunne sagtens være ført uden om HPFIen af en installatør ligesom dybfrysere ofte gør. Og centralkedlen kan sagtens have fat i den gamle olieinstallation, som køkkengulvet er forbundet til - og så hænger begge problemerne med stød i køkkenet og konstant elforbrug måske lige pludselig sammen!
pbp

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-12-12 15:34

Du må lave supplerende udlignings forbindelse til dit vandrør må du må ikke bruge det som jord.
Eks. VVS montøren skiller vandrøret ad og hvis der så løber en fejlstrøm i gennem rørinstallationerne gæt så hvad der så sker

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 05-12-12 21:26

Få en elektriker til at isolationsteste din installation, har du en overgang et sted kan det virke som en ohmsk modstand, som bare udvikler varme det giver stød og kan udvikle sig til en brand (bruger de 600w) er det en gammel olieinstallation, kan der være en el-patron men det er ikke sikkert, kun et bud.