/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandrør
Fra : kaysen
Vist : 454 gange
20 point
Dato : 04-12-12 07:31

Vi har købt et sommerhus, og nu vil vi gerne benytte det om vinteren, men vi ved ikke hvor langt nede vandrørene ligger. Kan man finde ud af det, uden at skulle grave ned til dem?
Vi er bange for at de springer i frosten. Vi har selvfølgelig tømt systemet af for vand, for at være sikre. Er der nogen der kan hjælpe?????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-12-12 07:43

Rør bør være nede i 1,5 m i jorden.
Tit er der i sommerhuse en målerbrønd hvor der kan lukkes, og desuden aftappes det vand der står i stikledningen (Mellem brønd og hus)
Men i alle tilfælde er du sikker på ikke at få en kæmpe vandregning, hvis du lukker stophanen ude i jord. (Så skal du jo have en stophanenøgle med firkanthoved)
Husk tøm cisternen på WC og en sjat kølemiddel/sprit i kummen
VH Palle

Kommentar
Fra : kaysen

Dato : 04-12-12 12:17

Mange tak for svaret.
Er der ikke en måde man kan undersøge hvor langt nede vandrørene ligger?
Vh. Kaysen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-12-12 13:14

det kan man faktisk godt, men det kræver noget specialudstyr.
firmae der laver gravearbejde, har som regel en søger. det er en form for ekkolod der registrerer rørenes placering og dybde.
spørg en entreprenør om han har sådan en dims. det kunne jo være man kunne leje den i en weekend.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-12-12 13:32

Vandværket har plan over din grund.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-12-12 23:45

Ja det kan være der er plan og tegning. Men alt for tist ser man at ledninger bare ikke er gravel præcis som tegningen viser.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-12-12 06:58

Forsynings Jordlening vand lægges i 90 cm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-12-12 15:16

El ligger i 35 umålt i 70 gas i 90 vand 120 cm