/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kattefoder til LUDVIG !
Fra : kammanoerup
Vist : 1255 gange
200 point
Dato : 03-12-12 18:09

DET ENESTE JEG ØNSKER MIG TIL JUL!

Jeg ønsker mig et godt råd ang. foder til min nu 7mdr. gamle LUDVIG!
Hvad gør/gjorde jeg forkert! Han startede med killinge foder og da han var blevet neutraliceret gik vi over til Roal Canin Neutered Satiety Balance . Nu nærmer tiden sig for indkøb af en ny portion! men af hvad
Han vejer knapt 4 kg. Han må iflg. pakken få 62 gr. tørfoder - det får han + ca 50 gr. vådfoder ( må han vel egentlig ikke) men han er åbenbart konstant sulten! Tigger mad og hugger det i sig ( ene kat) han leder efter krummer og tigger også når jeg laver mad - spiser alt- selv en portion rasp, der stod på bordet, var han gået i lag med!!
Det er ca. 15 år siden , jeg har haft en killing ell. ung kat Min gamle elskede Sigurd kunne til nød klemme en enkelt reje ned- ellers kun tørkost! Ham her æder som sagt, hvad som helst!
Han er sulten, men livlig, er dog holdt op med at gynge i gardinerne, han er så meget ude som han har lyst til i de lyse timer!
Hvad skal jeg købe til ham- HAN MÅ IKKE BLIVE FED. men SKAL NATURLIGVIS VÆRE MÆT! !!!!

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 03-12-12 18:11

Når jeg siger han er sulten, er det fordi han nærmest kravler op ad mine ben, når jeg skal server for hertugen

Kommentar
Fra : AnBi72

Dato : 03-12-12 19:02

Hejsa
Jeg har altid fodret mine katte med hvad de har lyst til. Så længe de er udekatte, tror jeg selv de styrer foderindtaget og der er ingen af dem der er blevet fede. Har altid brugt foder af højeste kvalitet som Hills eller Royal Canin. Måske er de 67 g beregnet på en sløv indekat.
I øvrigt mener jeg at katte er natdyr og skal ud om natten og sove om dagen. I starten er det fornuftigt at servere en skefuld tun hver morgen, så er man sikker på at de er der hver dag.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-12-12 19:58

Giv den hvad den kan æde, katte stopper når de er mætte
ikke som hunde, der bare æder sig ihjel.
Har den fået ormekur, hvis ikke var det sikkert en god ide, da den æder mere hvis den har orm
Min kat får en pose vådfoder om dagen, og ellers står der tørfoder til den som den selv kan tage af og den er aldrig blevet fed.
Samt det er spild af penge at købe mærkevare foder, det indeholder ikke mere eller mindre
næring end det du kan købe i Brugsen, jeg holder mig til Milady fra Aldi - 8 poser for 20.-
og skifter mellem Kitekat og Whiskas som tørfoder og en gang imellem kattemælk og Dreamies

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-12-12 20:03

Citat
den er aldrig blevet fed.

Men den kan tage et par hundrede gram på om vinteren, for at smide det igen om sommeren

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-12-12 09:02

Jeg åd også meget da jeg var teenager, det tror jeg de fleste kender også teenagekatte? -(

Mine to (normalvægt) har altid tørfoder stående fremme og får så diverse lækkerier et par gange dagligt oveni det sidste prøver jeg at tilpasse til at de kan spise op, hvis der levnes lidt og det sker jævnligt så får de lov at have det stående det når der blevet lidt plads igen, sålænge det kun er en lille smule.

Faktisk ville jeg mene at det er bedst at de har mad stående fremme og selv styrrer det fordi hvis de går og er småsultne og må vente til der bliver serveret, tror jeg de vil være tilbøjelige til at foræde sig.

Den ene spiser nogle gange tørfoder af kedsomhed fordi vi har et problem med at få den ud da der er en anden kat der overfalder den og så kaster den det nogen gange op så jeg har gjort det lidt mere besværligt og samtidig tro mod deres natur med bla sådan en : http://www.zooplus.dk/shop/kat/katteskaal_foder_vand/foderskaal_plast/231595

Den anden ælsker små kødstykker i sovs og får en hel portion ad gangen og æder løs, går ind og slår mave og så snart der er lidt til mere fylder han sig igen og så ind at slå mave og det bliver han ved med til det er væk. Så det får han kun et par enkelte gange om ugen og i steden for får han mindre fedende retter som rejer og tun, sticks og rå kylling og senest er vi begyndt med "Cosma" tørret kød som bliver serveret i sådan en her, da eller bare sluger dem i en fart : http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/182713
Det synes han er rigtig sjovt og hvis den står tom fremme vil han sætte sig hen til den og se bedende på mig.
Hvis du ser denne video fra et nokill katteinternat vil du se at mange katte trives sammen og at de også har mad stående fremme.:
http://www.youtube.com/watch?v=vwM6f0liHpo

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 200 point
Dato : 04-12-12 09:15

Jeg læste engang at en kat i naturen vil hvis der er forråd nok æde op til 13 gange i døgnet, altså en masse små sunde måltider, men også en masse aktivitet.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 11-12-12 18:16

Hej ! Jeg har haft lidt besvær ang. jeres besvarelser
Ludvig er anskaffet for at være kæledyr for mig og min mor, der er dement! Så han har sin opgave her i livet. Derfor skal han være vågen om dagen og helst sove (mest) om natten:

Han har fået ormekur- er vac.- chippet og mærket i ørerne, han er gjort til en kastrat!

Er livlig og fræk og højt elsket! Han er det jeg kalder en "skraldespandskat" fordi han æder alt! Gik igang med klejne dejen i går Men Ikke de kogte klejner!
Han kan dog ikke li' kaffebønner, som min elskede Sigurd kunne!
Jeg har bestilt Hill i Tyskland- så strækker der vel lidt!

Giver point til Mulberry, fordi det mest er sådan det foregår her for tiden!!

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 11-12-12 18:17

Tak for svaret mulberry.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-12-12 18:56

Ja jeg ved at jeg ikke kan fortælle dig hvad du skal gøre kun fortælle hvordan mine er og hvordan vi gør, så der er mulighed for at sammenligne og tage hvad der kan bruges. At prøve sig frem er vel det bedste og finde sin egen måde.

Kommentar
Fra : Clauss01

Dato : 14-03-23 14:28

Der fremstilles kattemad som både er økologisk og god til sart mave. Vi har i flere år benyttet Arion Cat Sensible som du kan se her https://animondo.dk/collections/kattemad
Royal Canin er sikkert også godt. Deres speciale er at de har et foder der er specielt designet til hver race så de har +500 slags foder til både hunde og katte ::) virker lidt voldsomt, men kan man finde vej igennem junglen så er der måske et skræddersyet foder til din kat held og lykke med det