/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Montering af lampe med jordledning
Fra : knudeknud
Vist : 626 gange
40 point
Dato : 30-11-12 01:35

Ville gerne have vist et billede, men den service findes tilsyneladende ikke her.

Har købt en lampe med en grøn/gul ledning til jordforbindelse, men ved ikke hvad jeg skal gøre med den. Den sidder fra lampens samlemuffe til en skrue på selve lampen.

Brugsanvisningen siger at jordledningen skal bruges, der er en jordklemme i udtaget i væggen. Spørgsmålet er : skal jeg skaffe et ekstra stykke jordledning fra lampens muffe til væg, eller bruge den stump jordledning der går fra muffe til skruen i lampen??? Håber det er forståeligt uden billede!!!!

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 30-11-12 02:27

Hvis lampen ikke skal sidde så den gækker udtaget skal du bruge et stykke ledning med tre ledere i fra lampen til udtaget på væggen, det kan købes i ethvert byggemarked eller hos en el-installatør, hvis lampen dækker udtaget skal du bare forbinde lampens tre ledninger til udtaget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-12 09:43

Det er normalt, at man sætter en gul/grøn ledning i muffen.

Der er flere muligheder, når der skal vises et billede her på Kandu.

En af dem, er at oploade et billede til >> www.peecee.dk << og så kopiere linket her i en kommentar.
Inde på peecee.dk kan du lægge en email adresse, så det er muligt at nedtage et billede igen.

http://peecee.dk/upload/view/392941

Eller en lidt større udgave:
http://peecee.dk/upload/view/392941/full

Kommentar
Fra : knudeknud

Dato : 30-11-12 15:51

Tak for de hurtige svar. Billedet er her: http://peecee.dk/upload/view/392968

Hvilken ende af den gul/grønne ledning skal jeg føre i udtaget??? Lampen skal dække udtaget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-12 18:51

Du bør sætte 3 ledninger i den samlemuffe
1 brun eller sort
1 blå
1 gulgrøn

Det skal ikke være en tynd lampe ledning - men en 1 eller 1½ kvadrat.

Kommentar
Fra : rotw