/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tilslutning af vaskemaskine på bathroom
Fra : Nowa
Vist : 329 gange
40 point
Dato : 26-11-12 13:08

Hey there (ja der var ikke plads til at skrive "badeværelse" i overskriften) :)

Jeg har netop fået en vaskemaskine, brugt men funktionel, som jeg gerne vil have monteret på mit badeværelse. Jeg bor i en 47 m2 lejlighed, så det virkede som det oplagte sted at placere den.

Situationen er således: http://i46.tinypic.com/2j4c1o4.jpg

Jeg har en dreje vandhane over håndvasken, og jeg vil høre om det er muligt at tilslutte den der?
Afløbsrøret kan jeg binde fast til baderisten, så vandet fiser ud der, og øverst på min lampe over spejlet er der et elstik med jord.

Kan det lade sig gøre at lave et setup, hvor man bare skruer vandtilløbet på vandhanen og fyrer op for vandet, så maskinen selv doserer? Hvad kræves der evt for at jeg kan få vasket tøj i maskinen på mit badeværelse, når alt som er på billedet er de eneste tilgængelige elementer?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-11-12 13:23

En vvs mand kan lave det på 10 minutter, og så er du sikker på det virker,
mener godt til kan tiluttes din vandhane, bruger det selv, med en snaplås til haveslanger.
Det værste er sikkert strømmen, jeg ville nødig tage et bad, hvis det ikke er udført ordentligt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-12 14:15

Spørgsmålet er:
om den jord er effektiv.............................................
om sikringen er stor nok til vaskemaskinen.
Vandtilslutningen skal være gennem en kontraventil.
Jeg ville montere en lynkobling der hvor bruseslangen sidder - så er det nemt at skifte.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-11-12 14:36

Har du tilladelse til at have en vaskemaskine på badeværelset?

Jeg er også meget i tvivl om el. På dit billede ser det ud som om at el kun kan bruges til barbermaskine/hårtørrer/tandbørste.

Jeg tror ikke, at det stik er beregnet til en vaskemaskine.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-11-12 15:58

Kan hurtig se at det ikke ville være lovligt vaskemaskine skal stå minimum 120cm fra brusehoved da denne bliver betragtet som en brugsgendstand til el og i henhold til sb skal denne plaseres i zone 3 dvs min 120 cm fra brusehoved

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-11-12 17:42

Stikkontakten i lysarmaturet er måske et med en lille "sikkerhedsskilletransformatorkun til badeværelsesbarbering" . I så fald duer den ikke til vaskemaskine.

Det duer ikke med afløvsslangen ned til gulvafløbet. Så kan maskinen tømme sig selv i utide.

Hæng slangen op i håndvasken. Pumpen i maskinen pumper gerne vandet højt op.

Husk maskinen skal i vatter, så der skal måske noget under et eller to ben på det skrå gulv.

Læg gerne en plastbrik under hvert ben, så du ikke skader gulvet hvis den hopper under centrifugering.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-11-12 22:47

Jeg ville ikke tilslutte noget med så højt et strømforbrug til det stik du har i din lampe!
Og en vaskemaskine så tæt på bruseren, det holder bare ikke.

JEG ville IKKE tilslutte en vaskemaskine under de viste forhold!

Kommentar
Fra : Nowa

Dato : 27-11-12 22:19

Jeg har ikke officielt tilladelse... Er bare træt af at skulle andetsteds for at vaske :) Og hvad udlejer ikke ved, har udlejer ikke ondt af... Spørgsmålet er om det er forsvarligt, rent sikkerhedsmæssigt... Jeg vil nødig have at kæresten får stød i tilfælde af noget er gået galt... :/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-11-12 22:27

Kode
Spørgsmålet er om det er forsvarligt, rent sikkerhedsmæssigt

Det er det ikke.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-11-12 22:36

Strøm så tæt på vand... Kraftig belastning gennem en lampe... Nej, overhovedet ikke forsvarligt!

Kommentar
Fra : acorn

Dato : 01-12-12 08:58

kan godt hjælpe dig