/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Opstart af handicap ridning.Hvadsynes i?
Fra : Blueflash78
Vist : 246 gange
80 point
Dato : 22-11-12 16:41

Det er sådan jeg arbejder med udviklingshæmmet i et botilbud. Lige ved siden af os, ligger der en ridebane. Den bliver aldrig brugt og ejet af kommunen. Skal lige nævne jeg arbejder et sted hvor det næsten er en lille landsby med alle former for handicap. Så der er mange som ville kunne få gavn af det.
Jeg har længe set at der kan være lange ventetider på at komme til handicap ridning.
Da jeg har stor erfaring med heste, kunne det være meget spændene at kunne tilbyde de borger som er handicappede ridning. Hvor det handler om hygge ridning og få vækket og mærket ens sanser.

MEN det kræver jo selvfølgelig en del ting, Så jeg ville høre jer til råds om min lille ide
Det er selvfølgelig ikke helt gennemtænk.. Men her kommer en kort version af den..

Forudsætning er : Start op i hobby plan - med 2 heste - Har trailer & bil.

- Specielt handicap rideudstyr ex sadel ovs
- Lift til at komme op/af hesten.. Måske kan jeg søge hos kommunen ? Eller fonde ??
- Forsikring - Hvad skal man tegne ovs. For det er jo et dyr man har med at gøre ?
- Skal man hente tilladelse nogen steder for at gøre det ?
- Skal man oprettes som firma ? Moms & skat ? Starter jo helt fra bunden ?
Jeg har jo alm arbejdet, så tænker også hvis man har firma. Hvad så med ens skattekort - Kan jeg stadig få alm løn fra mit arbejdet ? Og stadig have en lille ridehold på 2 personer ad gangen?

Vil meget gerne høre om der er nogen som synes det er en god ide og hvad jeg ikke har tænkt over ?

Hvis der er nok "kunder" , havde jeg tænkt mig at have et hold på 4 personer. Hvor jeg havde tænkte mig at tage et sted mellem 250 og 300 kr per gang.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 22-11-12 17:39

Absolut en spændende idé som du nok bør tage en snak med din kommune og de folk som står for handicapordningerne der...
De vil så kunne fortælle dig ALT hvad du har brug for at vide OG om de også syne som idèen...

God held med dit forehavende...

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 22-11-12 18:12

Det ser umiddelbart meget positivt og interessant ud, du skal afgjort undersøge muligheder for at søge fondsmidler eller for at etablere et samarbejde med din kommune.

Men dine spørgsmål viser også, at du har brug for at møde nogle mennesker, der har større erfaring på dette områder end du selv har på nuværende tidspunkt. Du kan komme hurtigere frem
(man kommer altid meget hurtigere frem) ved at samarbejde med andre, der f. eks. har arbejdet inden for tilsvarende område gennem nogle år.

Jeg aner ikke om du kan bruge denne henvisning til noget, men jeg ved, at du på internettet kan søge under heste+terapi. Så finder du bl. a. en rideskole på Samsø, der kalder sig Helios Heste, og hvis jeg læser deres informationer rigtigt er det ikke det samme, som du vil, men dog noget, der har lighedspunkter, forr de anvender netop ridningen i terapeutisk øjemed. Prøv at tale med dem eller med nogle f de andre, du kan finde frem til på nettet. Prøv også at gå på dit lokale bibliotek og spørg dem, om der findes noget, der minder om din ide, og om der er nogen, de kan foreslå dig at tale med, f. eks. i socialministeriets styrelse eller i regionen, du bør i. Prøv at finde et menneske eller to, du kan brainstorme med, og som kan hjælpe dig med at udforme et forretningskoncept, som du kan gå videre med. Tal også med en af handicaporganisationerne. Der kan også være pensionerede forretningtsfolk el. andre, med forrretningsmæssig indsigt, som kan hjælpe dig. videre.

Held og lykke med det interessante projekt.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 23-11-12 08:47

Ikke fordi jeg vil være en lyseslukker, men, du er nødt til at overveje økonomien i det.
Hvilke investeringer skal du foretage og hvilke løbende udgifter/driftsomkostninger er der.

2 heste, opstaldning, foder, sko og dyrlæge.
Bil, trailer, vægtafgift, forsikring, brændstof.
Forsikring.
Udstyr.
Din løn også til at føre regnskab.
Opsparing, hvis du skal bruge en ny hest eller en reservehest i tilfælde af skader.

Med 250-300 kr pr. gang og 4 borgere, får du måske 1200 kr + moms/gang, hvor mange gange om ugen er der behov for ridning og hvor mange gange om ugen har du mulighed for at afholde ridning.

Træk dine udgifter og skat fra, kan det betale sig?

Kan du ydermere gøre det hele året, når der ikke er en ridehal?