/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Babyalarm - Super Nova - Opreklameret sk~
Fra : Bolino
Vist : 3048 gange
70 point
Dato : 04-06-03 13:44

Vi købte for 10 måneder siden en babyalarm "Super Nova Total" til kr. 1.100,- fordi vi havde hørt at det var den bedste på markedet. Voherre bevares.... Er der nogle af Jer derude som har haft lignende problemer:
- Den kan fungere perfekt i flere timer, og lige pludselig uden at de er rykket, så er der ikke signal?
- Andre gange kan det lyde som om der sidder en frø ude i barnevognen? (måske grim hoste fra barnet)
- Nogle gange kan vi ikke få signal, selv om de kun er 5 meter fra hinanden, adskilt af en terrassedør?

Vi er fire hold venner som mere eller mindre har samme problemer med samme produkt! Hvad siger I derude....? Der er jo heldigvis to års garanti på, men forhandleren siger at der nogle gange kan være signaler i huset som kan forstyrre, prøv at skifte kanal. Det har vi sku da gjort op til flere gange!

Kan man få varen byttet eller kan de bestemme at tage den ind og reparere den?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-06-03 14:13

Hej Bolino

Begge dele vil jeg sige.

I første omgang skal I henvende jer til butikken, hvor i har købt alarmen og bede om at få den lavet. Derefter har butikken en frist til at få fejlen udbedret, enten ved at bytte varen eller få den lavet.

Citat
Garanti og reklamationsret
Forbrugervejledning
Ordene "garanti" og "reklamationsret" bruges ofte i flæng - og i den nye købelov optræder også en såkaldt "formodningsregel", der ligner garantien til forveksling. Her er i korthed hvad begreberne dækker:

Reklamationsret: I op til 2 år kan forbrugeren ifølge købeloven klage til forhandleren, hvis varen går i stykker. I den gamle købelov havde forbrugerne kun 1 års reklamationsret. Hvis varen havde en fejl, da den blev solgt, har man ret til at få byttet varen til en ny eller få fejlen repareret.

Garanti er en service, som ligger ud over købeloven. Som oftest er det et løfte, hvor den, der giver garantien, står inde for, at varen holder så og så længe. Hvis en butik giver et års garanti betyder det, at butikken skal bevise at en fejl ikke skyldes en mangel ved varen for at slippe for at reparere/ombytte den.

Formodningsregel: I den nye købelov er der indført en såkaldt "formodningsregel". Den betyder, at hvis forbrugeren opdager en mangel ved en vare inden for de første seks måneder efter købet, formodes det, at manglen også var til stede ved købet. Det skulle gøre det nemmere at få ombyttet varen, hvis fejl og mangler opdages inden for det første halve år. Hvorvidt ombytning kan ske afhænger dog af, hvor dyr varen har været, hvor stor fejlen er, og hvor hurtigt den kan repareres

Er der i øvrigt unødigt bøvl kan I klage til forbrugerrådet

http://www.fbr.dk/

Da i er flere der har samme problem, sidder der nok endnu flere rundt omkring, så I har en god sag.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : jvr35

Dato : 17-06-03 11:34

hej Bolino

Min erfaring med super nova babyalarmer er at de ikke kan virke ordentligt på batteri, så vores bruger vi altid med strøm både på senderen og modtageren.

Håber du kan bruge svaret til noget.

Kommentar
Fra : jvr35

Dato : 17-06-03 11:34

hej Bolino

Min erfaring med super nova babyalarmer er at de ikke kan virke ordentligt på batteri, så vores bruger vi altid med strøm både på senderen og modtageren.

Håber du kan bruge svaret til noget.

Kommentar
Fra : phoolan

Dato : 25-06-03 18:41

Jeg overvejer pt. at gå ind og aflevere vores. Vi har oplevet, at man ikke kan opnå dækning, men det værste er næsten, at vi nogle gange oplever, at selvom vi slukker senderen, så registrerer modtageren det ikke - og den skal jo gerne bippe, når den mister signalet. Dermed kan vi jo i princippet ikke vide, om den virker, så det har vi tænkt os at klage over.

Man bør kunne få den byttet eller få pengene tilbage, hvis man har gemt sin kvittering.

Kommentar
Fra : lenka

Dato : 10-07-03 16:19

Vi har haft de samme problemer, som du beskriver, med nova'en. Vi afleverede den til butikken, og de reparerede den. Nu virker den fint (indtil videre!). Det er ca. 6 måneder siden at vi købte den.